Företag i fokus:

Kvinnovation utser ”Årets Storyteller” – Telgenytt med i juryn

IMG_1435

Marie Samre och Gabriella Malki, initiativtagarna bakom utmärkelsen ”Årets Storyteller”

Kvinnovation, i samarbete med börsnoterade bolaget Storytel, bjuder in till prisutdelning för ”Årets Storyteller 2024”, där berättandets kraft står i centrum. Telgenytt ingår som en av tre jurymedlemmar.

– Det är otroligt kul att få dela ut det här priset och inspirera fler unga till att berätta sina egna storys. Vi på Kvinnovation ser väldigt fram emot vårt samarbete med Storytel, det är verkligen ett drömevent, säger Marie Samre, grundaren av Kvinnovation.

Den 22:a maj på Södertälje stadsscen, med start klockan 17.30, arrangerar Kvinnovation tillsammans med Storytel ett event för att fira berättarkonsten. Under kvällen, som lovar både inspiration och ”good vibes”, kommer en av finalisterna – Bobby Oduncu, Siduri Poli eller Clara Törnvall – att koras till ”Årets Storyteller 2024”.

Kändisfrisören och författaren från Södertälje, Bobby Oduncu, en av tre nominerade
Pressbild

Juryn består av Marlen Eskander från Läsfrämjarinstitutet, Alexander Isa från Telgenytt, och Therese Lindström från Storytel.

– Det var med glädje jag tog emot inbjudan från Marie Samre. Att få möjligheten att vara jurymedlem för ”Årets Storyteller” tillsammans med Marlen Eskander och Therese Lindström är en stor ära och ett mycket spännande uppdrag. Ser verkligen fram emot att upptäcka och bedöma de kreativa inslagen i tävlingen, säger Alexander Isa, ansvarig utgivare på Telgenytt.

Biljetter till evenemanget är kostnadsfria och börjar bli tillgängliga från och med den 3:e maj. Kvinnovation, som traditionellt stödjer unga kvinnors utveckling inom entreprenörskap och ledarskap, markerar med detta event en expansion av sin verksamhet till att även omfatta berättandets konst.

– Vi hoppas på att träffa många både unga och gamla Södertäljebor den 22:a maj, säger Marie Samre

För mer information eller för att boka din biljett, kontakta Marie Samre på kvinnovation.kontakt@gmail.com. Alla är välkomna till en kväll där berättelser står i rampljuset, komplett med häftiga goodiebags och en atmosfär som inspirerar.

Säkra din plats, boka din biljett här.

(Annonslänk)

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 maj 2024 23:57
Senast uppdaterad: 12 maj 2024 23:57

Scania stärker banden med MDU – finansierar ny professur

Scania

Foto: Alexander Isa

Scania intensifierar sitt samarbete med Mälardalens Universitet (MDU) genom att finansiera en professur i produktionsutveckling. – Vi ser detta som ett viktigt steg, säger Lars-Henrik Jörnving.

Som en ledande global leverantör av transportlösningar med ett omfattande närvaro i nästan 100 länder, förnyar Scania sitt engagemang för innovation och hållbarhet genom ett fördjupat samarbete med MDU. Genom att finansiera Monica Bellgrans professur i produktionsutveckling, stärker Scania forskning och utbildning inom hållbar produktion vid universitetet, och bidrar till utvecklingen av industrin i Mälardalen.

Lars-Henrik Jörnving, representant för Scania, betonar vikten av detta samarbete för både företaget och regionen. Initiativet är ett led i Scanias långsiktiga mål att främja hållbar produktion och innovation inom transportsektorn.

(Annonslänk)

Monica Bellgran, som nyligen utsetts till vicerektor för innovation vid MDU, har en gedigen bakgrund inom området. Med erfarenhet från både KTH och Volvo CE, där hon inledde sin bana i Eskilstuna och blev adjungerad professor i produktionsutveckling, är Bellgran väl positionerad för att driva framåt universitetets satsningar på innovation.

– Den största delen av Scanias industriella verksamhet återfinns i Sverige, främst i Södertälje. Tillgång till duktiga ingenjörer och den senaste kunskapen inom hållbar produktion är avgörande. Professor Monica Bellgran har under lång tid spelat en avgörande roll för utvecklingen inom området och vi ser fram emot ett fortsatt nära samarbete med henne nu som professor på MDU, säger Lars-Henrik Jörnving, vice president, Scania.

MDU ser det fördjupade samarbetet med Scania som en gyllene möjlighet att förstärka sitt bidrag till forskning och utbildning inom områden som är avgörande för en hållbar industriell utveckling. Genom Bellgrans ledarskap och Scanias stöd, är universitetet väl rustat för att bidra till den fortsatta utvecklingen av hållbar produktion, inte bara i Mälardalen utan även på en global nivå.

Monica Bellgran, som nyligen utsetts till vicerektor för innovation vid MDU.
Foto: Mälardalens Universitet

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 30 mars 2024 15:37
Senast uppdaterad: 30 mars 2024 15:37

DEBATT: Godner (S) blir oss svaret skyldig

Skarmavbild-2024-03-30-kl.-00.23.56

Mats Siljebrand, Kristdemokraterna Södertälje
Foto: Privat

Mats Siljebrand (KD) om Boel Godners(S) debattinlägg: ”Statens uppgift är att fatta beslut om kommande planer”.

Plan A, breddning av broarna över kanalen, har lagts i malpåse efter kommunens ”pyrrhusseger” och plan B, lokaltunnel under kanalen, har sågats av berörda instanser. Vilken är nu Boel Godners (S) och majoritetens plan C för att lösa problemen med genomfarten i Södertälje? Tyvärr står Godner tomhänt, i repliken får vi inget svar.

Kapacitetshöjningen av Motorvägsbron utgick ur Nationell plan 2022 – 2033. Även en halv miljard kronor i öronmärkta pengar gjorde sorti. Detta efter flera års förberedande arbete, som innefattade alltifrån trefiliga brospann, bättre bullerskydd till en ”överledningsbro”, i syfte minska köerna under genomförandetiden.

”En smärre trafikinfarkt är att vänta 2030 när Förbifart Stockholm öppnar”

Trafikverket har konstaterat att en ”Tunnel är en bra lösning den dag vi ska bygga ytterligare en förbindelse, men varken underhåll eller breddning av broarna kan vänta utan behöver ske omgående”. Och ju längre vi väntar, desto större blir trycket på dagens ”getingmidja”. AstraZeneca och Scania expanderar, inpendlingen ökar, logistikföretag i Almnäs/Stockholm Syd växer som svampar ur jorden och boende vid motorvägen efterfrågar en bättre miljö. En smärre trafikinfarkt är att vänta 2030 när Förbifart Stockholm öppnar. Numera måste vi också lyfta blicken och ta militärstrategisk hänsyn med anledning av NATO-inträdet.

Vår bedömning är att det krävs såväl en breddning, trimning och miljöförbättring av dagens E4/E20, som en helt ny passage – tunnel eller bro -till exempel från Södertälje Syd mot trafikplats Salem. Fördelen med en sådan sträckning är att trafiken vid ett haveri på Södertäljebron inte korkar igen Nyköpingsvägen i centrala staden vilket ofelbart skulle bli konsekvenserna av en lokaltunnel. Men krasst tar det bortåt tjugo att realisera en ny passage efter att finansieringen är klar.

Och en avslutande upplysning, undertecknad kommer senare i vår att överlägga med infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) om trafikprojekt i Stockholmsregionen i allmänhet och denna ödesfråga synnerhet – inte bara för Södertälje utan hela Sverige.

Mats Siljebrand (KD)
2:e vice ordförande stadsbyggnadsnämnden

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 30 mars 2024 05:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:57

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors