Företag i fokus:

Nyhetssvepet: Videll – back bekräftad och annat surr kring SSK

IMG_1638

Uppdateringar kring truppförändringar i SSK även den här veckan
ARKIVBILD

Lagdelarna för herrlaget i Södertälje Sportklubb börjar fyllas på. Nu återstår några luckor på forwardssidan innan truppen i ett första skede är satt inför säsongen 2024-25.

En av svensk hockeys största snackisar den gångna veckan är Linus Vidells påskrift för Östersund IK.
Den senaste tiden har indikationerna pekat mer och mer på att det skulle bli en flytt för Linus och hans familj upp till Jämtland.

Nu är det klart att han har skrivit på ett tvåårsavtal med ÖIK.

Linus Videll är en tung profilvärvning av Östersund IK. Förmodligen den hittills största i klubbens 59-åriga historia
Bild från ÖIK:s facebooksida

En unik spelare i sitt slag – men allt har någon gång ett slut

Backlån bekräftat

Om forwardssidan fortfarande inte är komplett så är backsidan färdig för nu.

Albert Wikman var namngiven för SSK när man avslutade förra säsongen.
Den 19-åriga backen hann spela två matcher med Sportklubben innan den tog slut. Nu har Sportchef Emil Georgsson kommit överens med Wikmans nuvarande arbetsgivare Färjestad BK om ett låneavtal som sträcker sig över hela kommande säsong 2024-2025.

– Vi är glada över att få hit Albert igen. Han gjorde ett bra intryck på oss. Det är en spelare som är defensivt stark, orädd och gillar att spela fysiskt, säger Georgsson via klubbens Facebook.

Ozbej Rep blir den åttonde backen och sista pusselbiten för den lagdelen. Slovenen som lyfts upp från J20 är inte officiellt bekräftad i någon av Södertälje Sportklubbs kanaler. Men om man utgår från uttalanden Georgsson tidigare gjort om det i andra medier så får man anta att så blir fallet.

Frans Tuohimma (24/25) och Oliver Håkansson (25/26) kommer bli målvaktsparet i SSK:s A-lag, det vet vi sedan tidigare.

Backar som är klara utöver Albert Wikman och Ozbej Rep är Olli Vainio (24/25), Viktor Grahn (25/26), Albin Carlsson (25/26), Amil Krupic (24/25), Daniel Norbe (25/26) och Ludvig Hedström (24/25).

Daniel Norbe och Olli Vainio utgör en stomme i bakre leden
ARKIVBILD

”Snabba puckar”

Målvakter och backar är på plats men vakanta positioner finns fortfarande för den offensiva spetsen. Vad Telgenytt erfar så söker sportslig ledning tre offensiva pjäser till 1:a kedjan. Olika namn cirkulerar och förknippas med SSK.

Uppgifter som Telgenytt tagit del av från flera av varandra oberoende källor är att finska duon Aleksi Mustonen och Joose Antonen är två av dessa som sportsliga ledningen visar intresse för.

– Nej, stämmer inte, sade Emil Georgsson till Telgenytt när vi tidigare i veckan ställde frågan om de finska spelarna.

Ett fåtal timmar senare bekräftar Georgsson för Länstidningen i Södertälje att nämnda spelare ”plötsligt” blivit erbjudna till Södertälje Sportklubb. Ibland är det snabba puckar i hockeybranschen.

Tyler Vesel är en spelare som Emil Georgsson visade tydligt intresse för när det begav sig för ett år sedan. Enligt Expressen visar SSK återigen intresse för den rutinerade centern, som den senaste säsongen var med och spelade tillbaka Brynäs till SHL.

Huruvida skarpt intresset från SSK är har vi inga ”säkra” uppgifter på. Enligt ovan nämnda tidning finns där konkurrens om Vesels underskrift. Djurgården, Västerås är två klubbar som nämns i sammanhanget. Även Brynäs ska vara fortsatt aktuellt för amerikanen.

På lördagskvällen kom uppgifter om att SSK värvar en annan center. Så intresset bör vara svalt för Vesel, där uppgifter också gör gällande att Vesel kommer stanna i Brynäs nästa säsong.

Amerikanen Nolan Stevens ska enligt Expressens Johan Svensson vara överens med Södertälje om ett kontrakt.

(Annonslänk)

Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 maj 2024 23:00
Senast uppdaterad: 12 maj 2024 23:58

Det närmar sig slutsålt i Scaniarinken när SSK tar emot Djurgården

Mingelbilder SSK Västerås

Foto: Shamash Oyal

SSK är inne i en positiv trend med 5 raka vinster. Det ger också ringa på vattnet vad gäller intresse och hype kring matcherna. Det finns goda förutsättningar på en magisk atmosfär imorgon kväll när pucken släpps.

När de två rivalerna möttes första gången, då på hovet i Stockholm tappade snöpligt SSK sin ledning och förlorade till slut med uddamålet. Imorgon är det tänkt att laget från kringelstan ska ta revansch och det inför storpublik.

-Det är bara ströplatser kvar av sittplatserna. Typ ett 50-tal säger klubbdirektör Robert Andersson till Telgenytt.

I biljettförsäljningen på SSK:s hemsida så säger ”arenaöversikten” att bortastå är slutsåld. Även hemmaklacken börjar fyllas på.

”500 sålda i klacken, finns cirka 200 kvar där”, citerat Robban Andersson.

Inklusive säsongskort så är runt 6000 platser i arenan uppbokade och om hemmaklacken och övrig publik gör vad de kan och brukar så är förutsättningarna stora att det blir en magisk inramning i ett klassiskt rivalmöte.

Observera att matchen börjar redan 18.00. Det finns som sagt fåtalet lösbiljetter kvar så ni som vill gå men ännu inte skattat biljett. Gör det här

Läs även snacket med Magnus Bogren inför matchen

Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 november 2023 17:56
Senast uppdaterad: 23 november 2023 18:12

Nedsläpp: SSK – Djurgården

Nedsläpp med Magnus Bogren

Magnus Bogren och Mattias Zackrisson siktar på ny vinst Foto: Daniel Hansson

Det är dags för ännu ett revanschmöte när SSK tar emot Djurgården i Scaniarinken imorgon kväll. Det lär bli lapp på luckan då biljettförsäljningen ser ut att passera 6000 sålda. Södertälje kommer från en stark seger mot Brynäs senast och lär komma in med gott självförtroende inför välfyllda läktare i ”Templet”.

Mycket är positivt nu i och runt SSK om man ser till det sportsliga. Men en liten smolk i glädjebägaren från gårdagens möte med Brynäs var att backen Olli Vainio fick kliva av matchen i förtid då han fick en tung tackling av Simon Bertilsson i Brynäs. Finnens medverkan i matchen mot Djurgården är därför ett oskrivet kort just nu.

-Det är lite dag för dag, vi får se imorgon hur han känns när vi samlas, det finns en förhoppning att han kan vara med. Det säger Magnus Bogren om statusen på Olli Vainio.

Så det är ingen konstaterad hjärnskakning och aktuellt med den så kallade hjärntrappan?

-Jag vill inte ta någonting om det för det är läkaren som uttalar sig om det. Men det finns förhoppningar om spel för honom i alla fall.

Det blev en skön vinst och en väldigt bra genomförd match mot Brynäs igår.

-Jag håller med. Vi är påkopplade från start, vi har ett stort övertag i skottstatistiken och de får ta en timeout men tycker inte de får någon effekt utav den.

-Vi fortsätter mala på. Det är klart att man alltid vill ha lite fler mål när man har ett sådant spelövertag, men tycker vi spelar med stort tålamod och är konsekventa. Det är stabilt i sextio minuter och tycker vi är fullt värda den matchen, inget snack om den saken.

Från Brynäs håll kan de säkert tycka att 2-0 är ett billigt skitmål de släpper in. Anser att ni inte behöver be om ursäkt för det, ni förtjänade det målet när matchen skulle summeras.

-Precis så är det. Vi har haft några sådana studsar emot oss, nu får vi lite sånt med istället och det är viktigt.

Ni kommer med en go känsla till i morgon där det vankas mycket folk på läktarna.

-Det blir kul och derby är alltid speciellt. Det brukar bli mycket känslor och mycket annat som är i sådana matcher. Det ska bli väldigt häftigt.

Julius Bergman är tillbaka imorgon. Om nu inte Vainio kan vara med, kommer ni matcha sex backar eller kommer ni plocka in någon extra från J20?

-Det är nog inte omöjligt men det beslutar vi först i morgon. Där är juniorer kallade till förmiddagsvärmningen, så tar vi det där och då. Det är inte omöjligt att vi gör det.

-Vi har mycket matcher nu och det har J20 också, vi ser, det finns möjligheter till det.

Hade ni frivillig träning idag?

-Nä, vi har faktiskt hållit idag. Vissa har varit på is, det är mycket matcher nu och fokus på det. Det är det som är det viktigaste just nu.

Inget annat att rapportera om gällande skavanker eller övrigt?

-Nä, vad jag vet idag är där inte det.

Man ändra väl inte ett vinnande lag, eller?

-Det är känslan i alla fall, vi kommer inte att göra några större förändringar. Det är om någonting händer men det ser bra ut. Det är skönt och nu är Julle tillbaka och Blomman på söndag, så nu hoppas jag vi kan få alla tillbaka, nu får vi häftiga utmaningar för laget.

Troligt är att det inte blir några större förändringar av den uppställningen som var mot Brynäs. Brasklappen är Olli Vainios vara eller icke vara. SSK:s laguppställning i den matchen ser ni här.

Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 november 2023 17:14
Senast uppdaterad: 23 november 2023 17:18

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors