Företag i fokus:

Nyhetssvepet: Videll – back bekräftad och annat surr kring SSK

IMG_1638

Uppdateringar kring truppförändringar i SSK även den här veckan
ARKIVBILD

Lagdelarna för herrlaget i Södertälje Sportklubb börjar fyllas på. Nu återstår några luckor på forwardssidan innan truppen i ett första skede är satt inför säsongen 2024-25.

En av svensk hockeys största snackisar den gångna veckan är Linus Vidells påskrift för Östersund IK.
Den senaste tiden har indikationerna pekat mer och mer på att det skulle bli en flytt för Linus och hans familj upp till Jämtland.

Nu är det klart att han har skrivit på ett tvåårsavtal med ÖIK.

Linus Videll är en tung profilvärvning av Östersund IK. Förmodligen den hittills största i klubbens 59-åriga historia
Bild från ÖIK:s facebooksida

En unik spelare i sitt slag – men allt har någon gång ett slut

Backlån bekräftat

Om forwardssidan fortfarande inte är komplett så är backsidan färdig för nu.

Albert Wikman var namngiven för SSK när man avslutade förra säsongen.
Den 19-åriga backen hann spela två matcher med Sportklubben innan den tog slut. Nu har Sportchef Emil Georgsson kommit överens med Wikmans nuvarande arbetsgivare Färjestad BK om ett låneavtal som sträcker sig över hela kommande säsong 2024-2025.

– Vi är glada över att få hit Albert igen. Han gjorde ett bra intryck på oss. Det är en spelare som är defensivt stark, orädd och gillar att spela fysiskt, säger Georgsson via klubbens Facebook.

Ozbej Rep blir den åttonde backen och sista pusselbiten för den lagdelen. Slovenen som lyfts upp från J20 är inte officiellt bekräftad i någon av Södertälje Sportklubbs kanaler. Men om man utgår från uttalanden Georgsson tidigare gjort om det i andra medier så får man anta att så blir fallet.

Frans Tuohimma (24/25) och Oliver Håkansson (25/26) kommer bli målvaktsparet i SSK:s A-lag, det vet vi sedan tidigare.

Backar som är klara utöver Albert Wikman och Ozbej Rep är Olli Vainio (24/25), Viktor Grahn (25/26), Albin Carlsson (25/26), Amil Krupic (24/25), Daniel Norbe (25/26) och Ludvig Hedström (24/25).

Daniel Norbe och Olli Vainio utgör en stomme i bakre leden
ARKIVBILD

”Snabba puckar”

Målvakter och backar är på plats men vakanta positioner finns fortfarande för den offensiva spetsen. Vad Telgenytt erfar så söker sportslig ledning tre offensiva pjäser till 1:a kedjan. Olika namn cirkulerar och förknippas med SSK.

Uppgifter som Telgenytt tagit del av från flera av varandra oberoende källor är att finska duon Aleksi Mustonen och Joose Antonen är två av dessa som sportsliga ledningen visar intresse för.

– Nej, stämmer inte, sade Emil Georgsson till Telgenytt när vi tidigare i veckan ställde frågan om de finska spelarna.

Ett fåtal timmar senare bekräftar Georgsson för Länstidningen i Södertälje att nämnda spelare ”plötsligt” blivit erbjudna till Södertälje Sportklubb. Ibland är det snabba puckar i hockeybranschen.

Tyler Vesel är en spelare som Emil Georgsson visade tydligt intresse för när det begav sig för ett år sedan. Enligt Expressen visar SSK återigen intresse för den rutinerade centern, som den senaste säsongen var med och spelade tillbaka Brynäs till SHL.

Huruvida skarpt intresset från SSK är har vi inga ”säkra” uppgifter på. Enligt ovan nämnda tidning finns där konkurrens om Vesels underskrift. Djurgården, Västerås är två klubbar som nämns i sammanhanget. Även Brynäs ska vara fortsatt aktuellt för amerikanen.

På lördagskvällen kom uppgifter om att SSK värvar en annan center. Så intresset bör vara svalt för Vesel, där uppgifter också gör gällande att Vesel kommer stanna i Brynäs nästa säsong.

Amerikanen Nolan Stevens ska enligt Expressens Johan Svensson vara överens med Södertälje om ett kontrakt.

(Annonslänk)

Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 maj 2024 23:00
Senast uppdaterad: 12 maj 2024 23:58

Studenten Girgis från Södertälje tilldelas pris för sina insatser

398333840_1078709963122241_8963096283132782320_n

Solange Girgis. Pressbild/Pexels

Solange Girgis, uppvuxen i Södertälje, belönas med det årliga Dentatuspriset för sina förtjänstfulla insatser som tandläkarstudent.

Sedan 1989 delar tandvårdsföretaget Dentatus ut priset till landets bästa tandläkarstudent för att hedra framstående insatser inom utbildningen. Förre veckan överlämnas priset och ett stipendium på 10 000 kronor till Solange Girgis vid invigningen av årets riksstämma för svensk tandvård i Umeå.

Enligt motiveringen har Solange Girgis under sin utbildning på termin nio vid Karolinska Institutet i Stockholm visat förmåga att tillämpa teorier i praktiken samt kommunicera med patienter och kolleger på ett empatiskt och ansvarstagande sätt.

Under en intervju med Tandläkartidningen beskriver sig Solange Girgis som oerhört tacksam och stolt över utmärkelsen.

– Det kan inte ha varit ett lätt beslut då vi är många duktiga tandläkarstudenter, säger hon.

Vad gäller framtiden vill Solange börja arbeta som tandläkare, specialisera sig inom sitt yrke och om möjligheten ges undervisa vid Karolinska Institutet.

Prisutdelningen ägde rum i Nolia i Umeå föregående vecka, onsdagen 15 november.

Skribent: Lucas T.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 november 2023 08:30
Senast uppdaterad: 21 november 2023 23:14

DEBATT: Majoriteten klarar inte av effektiv styrning

Boel-Alex-Lars

Styrande majoritet, Boel Godner (S), Alexander Rosenberg (M), Lars Greger (MP). Foto: Lucas T.

Majoriteten i fullmäktige har lagt ett förslag till mål och budget som är alldeles hopplöst att tolka. I majoritetsbudgeten finns det fem “prioriteringar”, tio “KF-mål”, tio “Uppdrag”, 61 “fokusområden för budgetperioden” och 62 “nämndspecifika satsningar”. Det är alltså totalt 148 politiska styrsignaler i ett och samma styrdokument.

Samtidigt finns det en nästintill oändlig mängd andra styrdokument, handlingsplaner och policys. Den här djungeln av byråkrati skapar ineffektivitet i kommunorganisationen. Det gör att personal och resurser som hade kunnat göra nytta går till pappersvändande byråkrati och administration istället för kommunal kärnverksamhet.

Ta till exempel de tio KF-målen. Det första KF-målet handlar om att barn och unga ska ha goda uppväxtvillkor i Södertälje, och det låter ju bra, men det finns inte någon tillhörande indikator för att mäta hur det här målet uppfylls. Alla kan nog ställa sig bakom att barn och unga ska ha goda uppväxtvillkor, men om det inte finns ett tydligt sätt att mäta just detta blir målet bara tomma ord och luddigheter. Mäter man inte, vet man inte.

”Det går inte att effektivt styra en kommun på det här sättet”

Ett annat problem är den oklara hierarkin mellan styrsignalerna. Vad händer när man i slutet på året måste välja mellan att uppfylla ett “fokusområde för budgetperioden” eller en “nämndspecifik inriktning”? Är en “prioritering” fortfarande prioriterad om den hamnar i konflikt med ett uppdrag? Det hela blir väldigt rörigt. Framförallt blir det alldeles för detaljstyrande och svårtolkat för förvaltningen. Det går inte att effektivt styra en kommun på det här sättet. 

Det är inte konstigt att överdetaljerade och otydliga styrdokument uppstår när de förhandlas mellan två partier, Socialdemokraterna och Moderaterna, som i grund och botten har helt olika vision för vilket samhälle vi ska leva i, ska försöka komma överens. När det inte finns någon tillit så behöver man skriva avtal och överenskommelser om minsta lilla detalj.

”Vi Liberaler vill se en helt ny styrmodell för Södertälje.” – Metin Hawsho (L)

Att skattemedel rinner ut i sanden på grund av ineffektivitet är i grunden ett svek mot skattebetalarna. Det är naturligt att en gigantisk organisation som en kommun med tusentals anställda kommer att vara komplex och svår att överblicka och att viss ineffektivitet kommer att finnas. Då måste politiker ta ansvar för att inte förvärra situationen.

Politiken ska vara tydlig med vilken riktning kommunen ska gå i och vad som ska uppnås under året, hur det ska göras är förvaltningens uppdrag. Det är därför förvaltningen över huvud taget finns, de besitter spetskompetens och sakkunskap som vi politiker aldrig kommer kunna besitta. Att försöka detaljstyra förvaltningen skapar otydlighet och ineffektivitet.

Vi Liberaler vill se en helt ny styrmodell för Södertälje. Vi menar att Södertälje har fyra stora utmaningar under mandatperioden: skola, jobb och näringsliv, trygghet och samhällsbyggnad. Inom dessa politikområden har vi pekat ut olika mål med tillhörande indikatorer för att se om målen faktiskt uppnås. Exakt hur målen uppnås är inte, inom rimlighetens gräns, upp till oss politiker att avgöra.

Metin Hawsho,
gruppledare, Liberalerna Södertälje.

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 november 2023 05:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:57

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors