Företag i fokus:

Hyresförhöjningar i Nykvarn efter avslutade förhandlingar

lagenhetsport.jpg_1800

Bild: Unsplash

AB Nykvarnsbostäder och Hyresgästföreningen har enats om en hyresökning på 5,2 procent för 2024.

Efter intensiva förhandlingar har AB Nykvarnsbostäder och Hyresgästföreningen kommit till en överenskommelse om hyreshöjningarna för nästa år. Från och med den 1 januari 2024 kommer hyrorna i genomsnitt att öka med 5,2 procent. Specifikt kommer lägenheterna i Karaffen 2-3 att se en mer moderat höjning på 3,15 procent, medan övriga lägenheter får en höjning på 5,8 procent.

(Annonslänk)

I ljuset av de senaste ekonomiska utmaningarna, inklusive hög inflation och stigande levnadskostnader, har förhandlingarna varit fokuserade på att balansera bolagets behov med hyresgästernas ekonomiska kapacitet. Ursprungligen yrkade AB Nykvarnsbostäder på en 12,5 procentig ökning, men detta justerades nedåt för att möta de tuffa ekonomiska tiderna.

– Trots att vårt faktiska behov av en hyresjustering var högre, har vi valt att mildra våra krav för att underlätta för våra hyresgäster under dessa ekonomiskt ansträngda tider, säger Fredrik Rönnlycke Westermark, tillförordnad VD för AB Nykvarnsbostäder, i ett pressmeddelande.

– Vi har även arbetat för att så långt det är möjligt minska våra egna kostnader, men utan att det går ut över kvaliteten på våra bostäder.

Hyresförhandlingarna är en årlig process där ökande driftskostnader för fastighetsskötsel som el, vatten och avfallshantering spelar en stor roll. Den avtalade hyreshöjningen tar sikte på att fortsatt erbjuda attraktiva bostäder och en hållbar fastighetsförvaltning, även om det innebär en retroaktiv justering av hyrorna från och med årsskiftet.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 maj 2024 08:30
Senast uppdaterad: 14 maj 2024 03:58

90-årig kvinna utsattes för bedrägeri

Äldre hemtjänst

Foto: Pexels

En äldre kvinna fick ett telefonsamtal där de ville stoppa ett bedrägeri. Men när den 90-åriga kvinnan lyssnade på uppmaningen, blev hon bestulen på flera dyra föremål.

En kvinna i 90-årsåldern blev under onsdagen utsatt ett bedrägeri som inleddes med ett telefonsamtal från en person som utgav sig för att representera ett telefonbolag, påståendes att kvinnan beställt telefoner.

Samtalet övergick sedan till en falsk säkerhetsavdelning hos en bank, där kvinnan lurades att förpacka sina värdeföremål i ett kuvert. Bedragarna påstod att värdeföremålen behövde förvaras i banken för säkerhetsskäl.

Sedan dök bedragarna upp vid hennes bostad.
Kvinnan, som följde dessa instruktioner, blev av med värdesaker värda omkring 15 000 kronor när en person dök upp för att hämta kuvertet.

”Vare sig telefonbolag, banker eller säkerhetsföretag jobbar enligt ovanstående och samtliga personer som kvinnan varit i kontakt med är bedragare.”, skriver polisen och uppmanar till försiktighet.

Polisen beskriver det vanliga tillvägagångssättet att bedragare skapar en illusion av akuta behov eller hot och utnyttjar offrets osäkerhet eller okunskap. Samtidigt som de utfärdar en varning om denna typ av bedrägerier och betonar svårigheterna med att få fast gärningsmännen.

”På polisen.se finns omfattande information om hur bedragare jobbar mot äldre och vad man kan göra för att skydda sig.”, skriver polisen på sin hemsida.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 december 2023 01:50
Senast uppdaterad: 14 december 2023 01:50

Ica-handlaren vill hjälpa till att stoppa kriminaliteten

Jonas-Berg

Foto: Alexander Isa

Gängkriminaliteten har drabbat många under året. Jonas Berg, Ica-handlare i Södertälje, har länge engagerat sig i sociala frågor och har nu ett radikalt förslag för att minska kriminaliteten, enligt SVT Nyheter.

I en ny rapport från Livsmedelshandlarna lyfts flera åtgärder som butiker har vidtagit för att stoppa våldet. Under ett seminarium i veckan diskuterade organisationen hur arbetet kan utvecklas. En av talarna var Jonas Berg, som 2016 utsågs till Årets europé för sitt engagemang.

Julkassen: Ett samarbete mellan Telgenytt och St: Afrems ortodoxa kyrka.

– Jag tycker att man ska lagstifta på ett eller annat sätt att alla arbetsplatsers vars 20:e medarbetare ska ha kommit från någon form av utanförskap, sade Berg under seminariet.

Han menar att arbetsgivare bör tvingas anställa personer som står utanför arbetsmarknaden, exempelvis nyanlända eller före detta kriminella. Berg tror att en anställning kan ge dessa personer en känsla av sammanhang och höja självkänslan, vilket i sin tur kan motverka kriminalitet.

– På en arbetsplats så blir man liksom friskare på ett eller annat sätt, förklarar han.

I samband med seminariet släppte Livsmedelshandlarna rapporten ”Det är inte kört”, skriven av Ingvar Nilsson. Rapporten sammanfattar branschens konkreta förslag för att minska våldet.

Skribent: Lucas T

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 13 december 2023 16:04
Senast uppdaterad: 13 december 2023 16:04

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors