Företag i fokus:

Kommunen behöver en positiv dialog med föreningslivet

Sodertalje-fotbollsarena-1

Foto: Assyriska FF

Föreningslivet är avgörande för att barn och unga ska kunna växa och inspireras i Södertälje. För väldigt många är det fotbollstränaren eller dansläraren som är den positiva förebilden i barn och ungas liv. Forskningen är väldigt tydlig att en meningsfull fritid är den allra viktigaste skyddsfaktorn mot rekrytering till kriminella gäng.

Det är därför väldigt synd att Södertälje kommun inte lyckas nå ut till föreningslivet bättre. Tvåhundratusen kronor i kommunens hållbarhetsutskott har frusit inne för att kommunen inte lyckats nå ut till föreningarna och fått in tillräckligt många bra ansökningar. Det är ett tecken på att avståndet mellan kommunen och föreningslivet har blivit allt för långt. 

I kommunens värdegrund finns det skrivelser om att göra mer än förväntat och att sätta medborgaren först. Såna skrivelser får inte bara vara tomma ord utan måste faktiskt levas upp till. 

(Annonslänk)

På sista tiden har kommunens oförmåga att hjälpa och stötta föreningslivet aktualiserats av hur Assyriska FF har behandlats. Det är självklart att Assyriska måste betala tillbaka sina skulder till kommunen, men det måste vara på ett rimligt sätt. Idag engagerar föreningen hundratals barn och unga i Södertälje. Det vore mycket olyckligt om denna anrika förening tvingades gå på knäna för att kommunen inte är redo att göra mer än förväntat och anpassa avbetalningsplanen efter Assyriskas förutsättningar. 

”Kultur- och fritidsnämnden behöver ta sitt ansvar”

Kultur- och fritidsnämnden behöver ta sitt ansvar för att se till att föreningslivet får bra förutsättningar. Kommunen ska inte vara ett hinder utan ett stöd för föreningarna.

Problemen med dialog mellan kommunen och civilsamhället återfinns också i kommunens relationer med näringslivet. När Svenskt Näringsliv rankar kommunernas företagsklimat placeras Södertälje i bottenskiktet. En av de viktigaste förklaringarna till det är att Södertäljes företagare upplever stort missnöje med bristen på dialog och hörsamhet från kommunen.

Det är på tiden att Södertälje kommun gör upp med den osunda kulturen på stadshuset och att värdeorden om “Medborgaren först”, “Mer än förväntat” och “Respekt för individen” faktiskt levs upp till. 

Kommunen finns för invånarnas skull, inte tvärtom. 

Metin Hawsho (L),
gruppledare

Victor Zetterman (L),
ordförande

Läs även: DEBATT: Skilda världar och långt ifrån lika för alla

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 maj 2024 18:00
Senast uppdaterad: 14 maj 2024 16:14

Nätverksledaren och tre andra ledare varnas i fängelset

Kriminalvården

Foto: Kriminalvården

Den utpekade ledarfiguren inom Södertäljenätverket varnas tillsammans med tre andra nätverksledare av Kriminalvården. Detta efter att de har vägrat att delta i sysselsättning på Saltviksanstalten.

Fyra ledande figurer från Västeråsnätverket, Flemingsberg, Göteborg och Södertälje varnas efter att ha vägrat brodera tavlor i fängelset. Enligt fängelselagen är en intagen skyldig att utföra eller delta i den sysselsättning som anvisas. En intagen som bryter mot föreskrifterna och villkoren som gäller tilldelas en varning.

Enligt Kriminalvårdens dokumentation har dessa män inte visat intresse för att brodera motiv till tavlor och har istället hänvisat till olika medicinska åkommor som skäl till sitt motstånd.

En framstående ledarfigur från Göteborg hävdar synfel som hindrar honom från att utföra uppgiften, medan en annan person med en ledande position inom ett nätverk begär en högre lön för att medverka.

Även en 31 årig man, som av polisen pekas ut som ledare för det splittrade Södertäljenätverket, tilldelas en varning på grund av upprepning av vägran. Enligt Kriminalvården har han inte deltagit i sysselsättningen utan giltigt skäl, och anstalten anser därför att han har brutit mot föreskrifterna och villkoren.

31-åringen har suttit frihetsberövad sedan 2020 och har dömts att avtjäna 9 år och två månader i fängelse.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 augusti 2023 16:15
Senast uppdaterad: 22 augusti 2023 16:15

Centrumföreningen tar nytt digitalt steg

pexels kortterminal babs  kort

Foto: Pexels

Södertälje City tar steget in i den digitala handeln genom att introducera ett helt nytt digitalt presentkort. Med denna nyskapande plattform hoppas centrumföreningen främja och stödja den lokala handeln.

Det traditionella fysiska betalkortet kompletteras med en innovativ digital lösning från Cityplay, som inkluderar flera bonusfunktioner för att öka värdet av lokal shopping.

Presentkortet är tillgängligt för både privatpersoner och företag, och kan användas för ändamål som personalgåvor. Lanseringen äger rum i samband med Södertäljefestivalen, dock kommer endast ett begränsat antal verksamheter vara anslutna till lösningen från början.

– Samtidigt jobbar vi vidare med att ansluta allt fler Södertälje-verksamheter. Tillsammans stärker vi den lokala handeln och det blir ett roligt sätt att upptäcka stadens utbud, säger Erik Hanzon, marknadsansvarig, Södertälje City.

I samband med lanseringen genomförs tävlingen ”Kodjakten” på Lunagallerian, där deltagare använder Cityplay-appen för att skanna QR-koder som är placerade i butikerna. De som framgångsrikt slutför uppdraget har möjligheten att vinna ett digitalt presentkort med ett värde av 1 000 kr.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 augusti 2023 14:47
Senast uppdaterad: 22 augusti 2023 14:52

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors