Företag i fokus:

Kommunen behöver en positiv dialog med föreningslivet

Sodertalje-fotbollsarena-1

Foto: Assyriska FF

Föreningslivet är avgörande för att barn och unga ska kunna växa och inspireras i Södertälje. För väldigt många är det fotbollstränaren eller dansläraren som är den positiva förebilden i barn och ungas liv. Forskningen är väldigt tydlig att en meningsfull fritid är den allra viktigaste skyddsfaktorn mot rekrytering till kriminella gäng.

Det är därför väldigt synd att Södertälje kommun inte lyckas nå ut till föreningslivet bättre. Tvåhundratusen kronor i kommunens hållbarhetsutskott har frusit inne för att kommunen inte lyckats nå ut till föreningarna och fått in tillräckligt många bra ansökningar. Det är ett tecken på att avståndet mellan kommunen och föreningslivet har blivit allt för långt. 

I kommunens värdegrund finns det skrivelser om att göra mer än förväntat och att sätta medborgaren först. Såna skrivelser får inte bara vara tomma ord utan måste faktiskt levas upp till. 

(Annonslänk)

På sista tiden har kommunens oförmåga att hjälpa och stötta föreningslivet aktualiserats av hur Assyriska FF har behandlats. Det är självklart att Assyriska måste betala tillbaka sina skulder till kommunen, men det måste vara på ett rimligt sätt. Idag engagerar föreningen hundratals barn och unga i Södertälje. Det vore mycket olyckligt om denna anrika förening tvingades gå på knäna för att kommunen inte är redo att göra mer än förväntat och anpassa avbetalningsplanen efter Assyriskas förutsättningar. 

”Kultur- och fritidsnämnden behöver ta sitt ansvar”

Kultur- och fritidsnämnden behöver ta sitt ansvar för att se till att föreningslivet får bra förutsättningar. Kommunen ska inte vara ett hinder utan ett stöd för föreningarna.

Problemen med dialog mellan kommunen och civilsamhället återfinns också i kommunens relationer med näringslivet. När Svenskt Näringsliv rankar kommunernas företagsklimat placeras Södertälje i bottenskiktet. En av de viktigaste förklaringarna till det är att Södertäljes företagare upplever stort missnöje med bristen på dialog och hörsamhet från kommunen.

Det är på tiden att Södertälje kommun gör upp med den osunda kulturen på stadshuset och att värdeorden om “Medborgaren först”, “Mer än förväntat” och “Respekt för individen” faktiskt levs upp till. 

Kommunen finns för invånarnas skull, inte tvärtom. 

Metin Hawsho (L),
gruppledare

Victor Zetterman (L),
ordförande

Läs även: DEBATT: Skilda världar och långt ifrån lika för alla

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 maj 2024 18:00
Senast uppdaterad: 14 maj 2024 16:14

Brand i Lunas parkeringsgarage

2D091724-B229-4022-B69A-F7A1B616188D

Foto: Paula Kass Elias

En fordonsbrand har inträffat i centrala Södertälje. För närvarande befinner sig polisen på plats tillsammans med flera räddningsenheter.

Lunagaraget i centrala Södertälje drabbades på måndagseftermiddagen återigen av en brand. Klockan 17:38 inkom samtal till SOS Alarm om att en brand hade brutit ut i parkeringshuset. Räddningstjänsten och brandkåren anlände snabbt till platsen för att bekämpa elden.

Vid ankomsten konstaterades det att ett fordon stod i lågor i garaget. Räddningspersonalen arbetar just nu på platsen skadorna och har stoppat spridning av elden till andra delar av byggnaden. Det däremot för närvarande oklart om andra bilar har skadats i samband med branden.

– Vi har varit på Lunagaraget då motorhuven på en bil började brinna, vi var snabbt på plats och släckte branden, säger räddningstjänsten till Telgenytt.

Andra gången på kort tid.
Även under lördagen ryckte flera enheter ut till Lunagaraget
efter kraftiga smällar hördes från garaget. Då var det däck som exploderade, men bilbranden resulterade i en våldsam eldsvåda som skadade flera fordon.

Polisen och räddningstjänsten fortsätter att utreda händelserna och söker klarhet i orsakerna bakom de återkommande brandincidenterna. Om de två bränderna har en koppling är i nuläget oklart.

Foto: Paula Kass Elias

Foto: Paula Kass Elias

Foto: Paula Kass Elias

Foto: Paula Kass Elias

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 augusti 2023 16:14
Senast uppdaterad: 21 augusti 2023 16:52

Skottlossning mot bostad – Tre personer häktade

Polis-3

Arkivbild

Föregående vecka blev en bostad i Tumba beskjuten med flera skott. Nu har tre personer häktats, misstänkta för inblandning.

Vid klockan 21.30 på onsdagskvällen, den 16 augusti, utsattes en villa i Tumba för skottlossning. Trots närvaron av flera personer i huset, skadades ingen person fysiskt.

Efter händelsen lyckades polisen säkra bevis på platsen och inledde en utredning där händelsen klassificerades som grovt vapenbrott och försök till mord. Flera personer befann sig i bostaden, och enligt uppgifter från Lt har en av de närvarande personerna i huset tidigare varit skriven i Södertälje.

Tre personer gripna
Tre unga personer har gripits i samband med skjutningen och har nu häktats misstänkta för inblandning. Personerna, i åldrarna 18, 19 och 21 år, misstänks för förberedelse till mord. Två av dem har sin hemvist i Strängnäs och en i Flemingsberg, enligt uppgifter från tidningen.

Gripandena genomfördes under helgen och utredningen pågår fortfarande.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 augusti 2023 10:10
Senast uppdaterad: 21 augusti 2023 10:45

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors