Företag i fokus:

Kommunen behöver en positiv dialog med föreningslivet

Sodertalje-fotbollsarena-1

Foto: Assyriska FF

Föreningslivet är avgörande för att barn och unga ska kunna växa och inspireras i Södertälje. För väldigt många är det fotbollstränaren eller dansläraren som är den positiva förebilden i barn och ungas liv. Forskningen är väldigt tydlig att en meningsfull fritid är den allra viktigaste skyddsfaktorn mot rekrytering till kriminella gäng.

Det är därför väldigt synd att Södertälje kommun inte lyckas nå ut till föreningslivet bättre. Tvåhundratusen kronor i kommunens hållbarhetsutskott har frusit inne för att kommunen inte lyckats nå ut till föreningarna och fått in tillräckligt många bra ansökningar. Det är ett tecken på att avståndet mellan kommunen och föreningslivet har blivit allt för långt. 

I kommunens värdegrund finns det skrivelser om att göra mer än förväntat och att sätta medborgaren först. Såna skrivelser får inte bara vara tomma ord utan måste faktiskt levas upp till. 

(Annonslänk)

På sista tiden har kommunens oförmåga att hjälpa och stötta föreningslivet aktualiserats av hur Assyriska FF har behandlats. Det är självklart att Assyriska måste betala tillbaka sina skulder till kommunen, men det måste vara på ett rimligt sätt. Idag engagerar föreningen hundratals barn och unga i Södertälje. Det vore mycket olyckligt om denna anrika förening tvingades gå på knäna för att kommunen inte är redo att göra mer än förväntat och anpassa avbetalningsplanen efter Assyriskas förutsättningar. 

”Kultur- och fritidsnämnden behöver ta sitt ansvar”

Kultur- och fritidsnämnden behöver ta sitt ansvar för att se till att föreningslivet får bra förutsättningar. Kommunen ska inte vara ett hinder utan ett stöd för föreningarna.

Problemen med dialog mellan kommunen och civilsamhället återfinns också i kommunens relationer med näringslivet. När Svenskt Näringsliv rankar kommunernas företagsklimat placeras Södertälje i bottenskiktet. En av de viktigaste förklaringarna till det är att Södertäljes företagare upplever stort missnöje med bristen på dialog och hörsamhet från kommunen.

Det är på tiden att Södertälje kommun gör upp med den osunda kulturen på stadshuset och att värdeorden om “Medborgaren först”, “Mer än förväntat” och “Respekt för individen” faktiskt levs upp till. 

Kommunen finns för invånarnas skull, inte tvärtom. 

Metin Hawsho (L),
gruppledare

Victor Zetterman (L),
ordförande

Läs även: DEBATT: Skilda världar och långt ifrån lika för alla

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 maj 2024 18:00
Senast uppdaterad: 14 maj 2024 16:14

Centrala gymanläggnigen stänger efter inbrott

367756843_849191736763955_8062427036730238903_n

Foto: Alexander Isa /Privat

Under fredagen möttes Actic Parks medlemmar av en stängd anläggning. Anledningen var att verksamheten hade utsatts för inbrott under natten.

– Vi har samarbetat med polisen och lämnat över bildmaterial som kan hjälpa till med deras utredning, säger Daniel Ekendahl, platschef på Actic Södertälje Park, till Telgenytt.

Natten mot fredagen blev Actics anläggning vid centralen utsatt för ett inbrott av en obehörig person. Polisen ryckte ut till platsen och påbörjade en utredning av händelsen. Som en försiktighetsåtgärd höll anläggningen stängd under dagen medan polisen undersökte händelseförloppet.

Den obehöriga personen tog sig in genom ett fönster i ett pumphus och fortsatte sedan in i gymmet genom ett städförråd. Detta inträffade innan vår öppningstid, och personen avskräcktes av den automatiska belysningen när gymmet öppnades för er klockan 05:00.

Enligt initiala uppgifter bröt sig tjuven in i anläggningen genom att ta sig in via ett fönster i ett pumphus från innergården, och fortsatte sedan vidare in i gymmet genom ett städförråd. Inbrottet inträffade före öppningstid, och tjuven ska ha avskräckts av den automatiska belysningen vid 05-tiden.

Receptionen på Actic Park Södertälje. Foto: Privat

Trots detta verkar det som om tjuven inte lyckades komma över några värdefulla tillhörigheter. Daniel Ekendahl, platschef för anläggningen, bekräftar dock att mindre skador har uppstått i samband med inbrottet.

– Ingenting verkar ha blivit stulet, och ingen person skadades. Dock har en del av vår dator skadats i processen. Vi har samarbetat med polisen och lämnat över bildmaterial som kan hjälpa till med deras utredning, säger platschefen till Telgenytt.

Övervakningskameror installerade sedan tidigare.
Som åtgärd för att förebygga inbrott har anläggningen sedan tidigare installerat övervakningskameror. Kamerorna är strategiskt placerade för att minimera risken för intrång och underlätta identifiering av eventuellt obehöriga personer.

– Vi vill att ni ska känna er välkomna, trygga och bekväma när ni besöker Actic Södertälje Park. Era träningsrutiner och välmående betyder mycket för oss, och vi kommer att fortsätta arbeta hårt för att säkerställa att ni har en positiv och säker träningsupplevelse hos oss, säger Ekendahl.

Anläggningen kommer att hålla stängt ytterligare ett par dagar och öppnar återigen på tisdagen den 22 augusti. Anledningen är verksamheten haft problem med låssystemet sedan tidigare.

– Det har inget med händelsen att göra. En låssmed har varit på plats för att undersöka och åtgärda problemen och beräknas slutföra det på måndag. Vi vill se till att alla dörrar fungerar som de ska och att ni kan känna er trygga vid varje besök hos oss. Vi beklagar eventuella olägenheter detta kan ha orsakat er. Vi arbetar intensivt för att lösa problemet så snabbt som möjligt, säger Daniel Ekendahl.

Under denna perioden som Actic Park håller stängt kommer medlemmarna att ha tillgång till gymkedjans andra anläggningar i Södertälje.

Tjuven tog sig in i anläggningen genom ett fönster i ett pumphus från innergården. Foto: Privat.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 19 augusti 2023 12:21
Senast uppdaterad: 19 augusti 2023 12:22

Sista anmälningsdag närmar sig för Högskoleprovet

Skriva-avtal-underteckna

Foto: Pexels

Drömmer du om att studera vid högskolan? För de som ännu inte har anmält sig till Högskoleprovet är det dags att agera snabbt.

Sista chansen att anmäla sig till högskoleprovet närmar sig. Endast tre dagar återstår innan anmälan stänger den 22 augusti. För de som siktar på att börja studera på högskolan är detta ett viktigt tillfälle att visa sina kunskaper och öka chanserna att komma in på drömutbildningen.

Det är en väg att komplettera betyg och meritpoäng för att öka sina möjligheter att bli antagen till populära utbildningar. Den som inte tidigare har uppnått önskat resultat på högskoleprovet har nu chansen att förbättra sina prestationer och öppna dörrarna till utbildningar som kräver höga antagningspoäng.

Vid höstens kommande högskoleprov har en ny åtgärd implementerats för att förhindra fusk. Metalldetektorer kommer att användas vid både in- och utpassering för att säkerställa att deltagarna inte tar med sig otillåtna hjälpmedel.

Datumet för provet är söndagen den 22 oktober 2023 och kostar 550 kronor att delta i. Din provplats bestäms baserat på din folkbokföringsadress.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 19 augusti 2023 08:00
Senast uppdaterad: 18 augusti 2023 22:53

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors