Företag i fokus:

Miranda Tibbling vinner sjätte raka världscupsguld

7C8C0DFA-99BA-4965-8163-1268164A2D09

Foto: Julien Blanc/Svenska Gymnastikförbundet

Miranda Tibbling från Järna befäster sin position som världens bästa i parkour genom att ta hem sitt sjätte raka världscupsguld. – Det är första tävlingen efter min meniskskada så jag var extra nervös, säger Miranda till Svenska Gymnastikförbundet.

Finalerna i damernas speed och herrarnas freestyle i Frankrike skulle ursprungligen ha avgjorts på lördagen, men på grund av stora förseningar sköts de upp till söndagen. Detta innebar att de svenska stjärnorna Miranda Tibbling och Elis Torhall fick ladda om mentalt för en förmiddagstävling – en utmaning de klarade med bravur.

(Annonslänk)

Dagen började med semifinalen i damernas speed, där Miranda, som nyligen återhämtat sig från en meniskskada, kvalificerade sig med tävlingens snabbaste tid. I semifinalen levererade hon återigen ett imponerande run och tog sig vidare till finalen. Trots en nervös start där Ella Bucio från Mexiko satte en snabb tid, lyckades Miranda avsluta starkt och tog hem guldet, trots en mindre vurpa precis innan mållinjen.

– Jag är jätteglad. Jag har varit väldigt nervös den här tävlingen faktiskt, det är första tävlingen efter min meniskskada så jag var extra nervös. Men det har varit jättekul att vara här, det är alltid jättebra publik här i Frankrike så det gav extra pepp. Det är såklart press att gå ut som favorit, det blir nästan jobbigare och jobbigare ju fler gånger det går bra, men jag försöker att tänka att så länge jag gör mitt bästa så spelar det ingen roll vad det blir för resultat, säger Miranda Tibbling.

Svenska stjärnorna Miranda Tibbling och Elis Torhall.
Foto: Julien Blanc/Svenska Gymnastikförbundet

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 maj 2024 16:00
Senast uppdaterad: 14 maj 2024 14:40

Södertäljebo åtalas – Försökte muta Kriminalvårdare

Kriminalvarden-1

Bild/Montage: Kriminalvården/Alexander Isa

En 19-åring Södertäljebo, som sitter fängslad för en rad andra brott, åtalas för mutbrott. Han misstänks ha försökt muta anställda på en anstalt att smuggla in narkotika mot ekonomisk ersättning.

Det var under sommaren som en man, som satt frihetsberövad på häktet i Östergåker, försökte övertala två kriminalvårdare att smuggla in ”zatla,” som han kallade det, vilket betyder narkotika och är ett vanligt ord som används i hela Nordafrika.

Den 19-årige mannen från Södertälje dömdes i juli till 3 års fängelse för flera brott, inklusive rån, olaga frihetsberövande och människorov. Dessutom har han tidigare blivit dömd för barnpornografibrott.

På häktet i Österåker erbjöd han kriminalvårdarna en månadslön som ekonomisk ersättning mot besväret att smuggla in narkotika, något som kriminalvården istället valde att anmäla. Nu har riksenheten mot korruption väckt åtal mot Södertäljebon, där han misstänks för två fall av givande av muta genom att ha erbjudit kriminalvårdarna otillbörlig förmån i form av en månadslön.

I förhör nekar 19-åringen det misstänkta brottet och menar bland annat att han inte har ekonomiska tillgångar för att kunna erbjuda en månadslön som ersättning.

(Annonslänk)

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 13 oktober 2023 08:00
Senast uppdaterad: 13 oktober 2023 00:36

SENASTE NYTT: Södertäljebo rånad av falska poliser i Turkiet

8756DC8D-5E7F-4FFF-97F6-1E4EFF41CC5E

Antalyakusten i Turkiet. Foto: Pexels

En 38-årig man, skriven i Södertälje utsattes för rån av bedragare som utgav sig för att vara poliser under hans vistelse i Antalya, Turkiet.

Det var våren 2022 som Södertäljebon, som sedan tidigare är känd av polisen för sina kopplingar till den kriminella miljön, befann sig i Alanya när händelsen inträffade. 38-åringen hade precis lämnat ett köpcentrum med vänner när föraren märkte att de blev förföljda av en vit skåpbil.

Vägen blockerades.
Kort därefter stoppades deras fordon av skåpbilen och vägen blockerades samtidigt som tre personer klev ut. Männen påstod sig vara narkotikapoliser och enligt vittnesuppgifter bar de även på pistoler. De okända gärningspersonerna tvingade mannen från Södertälje att lämna ifrån sig flera värdefulla föremål, inklusive en dyrbar Rolex-klocka, guldsmycken, en diamantring och en väska av märket Louis Vuitton.

(Annonslänk)

Enligt uppgifter ska Södertäljebon ha fattat misstankar och ifrågasatt ”polisernas” agerande, men i samband med detta uppstod en spänd stämning, varpå de falska poliserna lade handen på pistoler som de hade i hölstret. För att undvika eskalering blev 38-åringen medgörlig och följde instruktionerna att följa ”polisbilen” till stationen där värdesakerna skulle tas omhand.

Men när de väl skulle följa efter körde den vita skåpbilen iväg från platsen i hög fart och gjorde det omöjligt att följa efter i den turkiska trafiken i Alanya.

Enligt handlingar som har inkommit till tingsrätten från en turkisk statsåklagare uppgår det stulna värdet till cirka 120 000 euro.

Flera gripna
Polisen i Turkiet har lyckats gripa flera misstänkta personer i fallet, där de rubricerade ärendet som ”väpnad plundring med flera medhjälpare genom att spärra av vägen”. Bland de misstänkta finns personer som är bekanta med Södertäljebon och som misstänks vara involverade i rånet. Det inkluderar bland annat föraren som körde bilen och påstod att de blev förföljda av polisen.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 13 oktober 2023 04:00
Senast uppdaterad: 13 oktober 2023 16:59

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors