Företag i fokus:

Södertälje bland de minst barnvänliga kommunerna

Södertälje

Foto: Alexander Isa

En ny kartläggning från Länsförsäkringar visar att Vellinge är Sveriges mest barnvänliga kommun, medan Södertälje hamnar bland de minst barnvänliga.

Länsförsäkringar har sammanställt en ranking av Sveriges kommuner baserat på 14 variabler som speglar hur barnvänliga de är ur barnens perspektiv.

– En bra start i livet bygger bland annat på möjligheten till en god utbildning, i en trygg miljö med ett aktivt liv vid sidan av skolan. Det ger barn bra förutsättningar att växa och utveckla de färdigheter och kunskaper som behövs för att möta vuxenlivets utmaningar samt för att skapa sig en ekonomisk trygghet, säger Stefan Westerberg, privatekonom på Länsförsäkringar.

(Annonslänk)

Variablerna omfattar fritid, idrott, skola och trygghet. Resultaten visar att Vellinge, med sina attraktiva boendemiljöer och höga standard inom barnomsorg och utbildning, tar förstaplatsen. Södertälje däremot hamnar långt ner på listan, på plats 270 av 290.

Generellt sett toppas listan av medelstora kommuner belägna utanför de större tätorterna, medan mindre kommuner ofta ligger längre ner. Analysen visar även en tydlig korrelation mellan kommunernas barnvänlighet och bostadspriser – ju bättre placering i rankingen, desto högre kvadratmeterpriser på bostadsmarknaden.

Där det är bäst för barnen är det generellt sett också dyrast att bo.

– Med kartläggningen vill vi undersöka vilka möjligheter och utmaningar en barnfamilj har i landets kommuner och hur detta avspeglar prisbilden på bostadsmarknaden, säger Stefan Westerberg, privatekonom på Länsförsäkringar.

– De kommuner som är mest attraktiva för barnfamiljer att bo i har en högre prislapp. Prisbilden kan ses som en sammanfattande pengamässig indikator på boendemiljöns attraktivitet. I den mån man vill bo där det är bäst får man vara beredd att betala för att ta sig över tröskeln alternativt bo på en mindre yta, säger han.

Nykvarns kommun placeras på plats 170 av landets 290 kommuner.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 maj 2024 12:15
Senast uppdaterad: 14 maj 2024 12:15

SENASTE NYTT: Byggstart för Marenplan försenas

nybild_marenplan.4

Bild/Illustration: FOJAB/Visulent

Trots nyligen beviljat bygglov stöter Marenfastighetens utvecklingsprojekt på nya hinder. Upphandlingen av byggentreprenören har nu överklagats, vilket innebär ytterligare förseningar.

Det ambitiösa projektet för att förnya och omvandla Marenplan tog nyligen en stor steg framåt.

I början av oktober beviljades det sista nödvändiga bygglovet, och arbete på platsen, inklusive pålning och gjutning av hotellets bottenplatta, hade redan påbörjats. Men precis när allt såg ut att gå smidigt tillkännagavs att upphandlingen av byggentreprenören för omvandlingen överklagats.

Artikeln fortsätter efter annonsen

(Annonslänk)

Denna överklagan sätter nu grus i maskineriet för projektet. Den ursprungligen planerade byggstarten i november kommer nu att skjutas upp. Kommunen, som är ansvarig för arbetet med Marenplan, måste nu avvakta beslutet från Förvaltningsrätten. Om rätten väljer att pröva ärendet, vilket kan ta flera veckor, kan förseningarna bli ännu längre.

Trots dessa senaste utmaningar fortsätter dock andra delar av projektet som planerat. Stadsrums byggnation av hotellet, en viktig del av Marenfastighetens utvecklingsplan, påverkas inte av överklagan och fortskrider enligt ursprunglig tidsplan.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 30 oktober 2023 14:47
Senast uppdaterad: 30 oktober 2023 14:47

Kvinna döms för djurplågeri – 23 katter fick avlivas

Katt-Pexels

Foto: Pexels

En äldre kvinna från Södertälje har dömts för djurplågeri efter att ha vanvårdat 23 katter i sin bostad. Katterna påträffades under en kontroll utförd av Länsstyrelsen i juni förra året.

Den aktuella händelsen uppdagades när Länsstyrelsen i juni i fjol gjorde en kontroll hemma hos kvinnan i Södertälje. Vid besöket upptäcktes att kvinnan hade 23 katter i sin bostad, alla i mycket dåligt skick.

Tjugo av katterna bedömdes vara i så allvarligt dåligt skick att de omedelbart omhändertogs och fick avlivas. De återstående tre katterna fick stanna kvar en tid för vård, men även dessa fick senare avlivas då deras hälsotillstånd var för dåligt.

Veterinärundersökningar visade att samtliga katter led av undernäring, var smutsiga och uppvisade tecken på utåtagerande beteende. Enligt Länsstyrelsen var miljön i bostaden ”extremt osanitär” och präglad av vanvård. Bland annat saknades kattlådor och tillräckligt med mat och vatten till djuren. Det luktade också mycket illa i bostaden.

Södertäljekvinnan har nu dömts för djurplågeri vid Södertälje tingsrätt. Enligt tingsrätten har hon visat grov oaktsamhet, men det finns inga bevis för att hon medvetet skulle ha vanvårdat katterna.

Påföljden blev villkorlig dom och 50 dagsböter på totalt 6 500 kronor.

Skribent: Lucas T.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 30 oktober 2023 14:29
Senast uppdaterad: 30 oktober 2023 14:29

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors