Företag i fokus:

Busch på besök i Södertälje – Vill se ett Seyfo-erkännande

KD

Foto: KD

Idag besökte Ebba Busch (KD), vice statsminister, tillsammans med riksdagsledamoten Yusuf Aydin och KD Södertäljes gruppledare Anna Syrjänen, S:t Jacobs Syrisk Ortodoxa församling i Södertälje. Där träffade de bland annat Mor Johanon Lahdo, ärkebiskop för Sverige och övriga Norden

Besöket kretsade kring Kristdemokraternas krav på att Sverige ska erkänna Seyfo som ett folkmord, i likhet med vad flera EU-länder redan gjort. Partiet underströk att de riktade massövergreppen mot kristna minoriteter under Seyfo ska betraktas som ett folkmord, vilket majoriteten av forskare också är eniga om.

Riksdagsledamoten Yusuf Aydin(KD), Ebba Busch (KD) och Södertäljes gruppledare Anna Syrjänen (KD).
Foto: KD

Dessutom arbetar regeringen och Kristdemokraterna aktivt med att stärka säkerheten för trossamfund.

Regeringen har ökat anslagen för säkerhetshöjande åtgärder med 30 miljoner kronor till totalt 74 miljoner kronor årligen från och med 2024. Dessutom har regeringen tillfört 20 miljoner kronor till arbetet mot rasism och främlingsfientlighet och ska ta fram en handlingsplan mot rasism och hatbrott. Myndigheten för stöd till trossamfund har också fått i uppdrag att genomföra insatser för att stärka trossamfundens säkerhet och öka kunskapen om deras utsatthet.

Under besöket i Södertälje betonade Ebba Busch också vikten av att skydda trossamfundens roll i samhället och att motverka försök att tysta religiösa grupper. Yttrandefrihet, trosfrihet och religionsfrihet framhölls som centrala värderingar i både Sverige och västvärlden.

Till LT berättar Kristdemokraternas partiledare att hon ser Seyfo som ett folkmord och att partiet fortsätter att sätta tryck på andra för ett erkännande.

– Vi fortsätter att lyfta frågan i riksdagen på olika sätt, vi uppmärksammar årsdagen och pratar om det fruktansvärda folkmordet. Vi har inte ändrat oss, säger Ebba Busch till tidningen.

(Annonslänk)

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 15 maj 2024 18:44
Senast uppdaterad: 15 maj 2024 18:44

Krävdes på betalning för fortsatt anställning på Scania

Scania Foto. Alex Ataseven

Arkivbild

Rekryterare på företaget Randstad misstänks för att ha tagit emot mutor i samband med jobbansökningar hos Scania. Nu rapporterar LT att en person som fick en tjänst krävdes på pengar för förlängning av sitt kontrakt.

Rekryterare anställda av det globala bemannings- och rekryteringsföretaget Randstad misstänks för att ha tagit emot mutor i utbyte mot anställning hos Scania.

– Det här är ett rykte som vi ser mycket allvarligt på, sade Randstads kommunikationschef, Therese Litzén, tidigare till Telgenytt.

Artikeln fortätter efter annonsen

(Annonslänk

En person som LT har varit i kontakt med berättar att denne erbjöds tjänsten på Scania mot betalning efter att initialt ha blivit avvisad. En annan krävdes på pengar för förlängning av sitt kontrakt.

– De sa till mig: ”Ville jag ha fast anställning på Randstad och fortsätta på Scania måste jag betala”, säger en utsatt person som LT talat men och som menar att mutupplägget involverar flera medarbetare på Randstad.

Samtidigt framkommer det även uppgifter om att Scania planerar att avbryta sitt samarbete med Randstad. Detta sägs dock inte bero på mutmisstankarna, utan är något som, enligt tidningen, planerats sedan tidigare för att rekryteringen ska övergå i egen regi. För närvarande finns inga uppgifter om att någon person har anmälts, men Randstad har inlett en intern utredning för att klargöra de uppgifter som har framkommit.

– Vi arbetar med att undersöka om det finns någon grund för ryktena eller inte och kommer att vidta nödvändiga åtgärder om det krävs, sade Randstads kommunikationschef, Therese Litzén, tidigare till Telgenytt.

Enligt uppgifter har polisen beslutat att ta en närmare titt på ärendet.

– Jag har varit i kontakt med Randstad och bett dem komma in med en polisanmälan. Jag har också varit i kontakt med Scania, säger kriminalinspektör Torbjörn Hermansson till LT.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 december 2023 05:00
Senast uppdaterad: 24 december 2023 02:00

Petra Jacob till final i den årliga utmärkelsen

Eldsjal-Petra-Jacob-1-1536x1107-1

Foto: Folkspel

Nu presenterar Södertälje kommuns årets finalister till utmärkelsen Hållbarhetspriset. Bland dem finns Petra Jacob, grundaren av Lebi Skol IF, som tar sig till final för andra året i rad.

Hållbarhetspriset är Södertälje kommuns viktigaste utmärkelse och delas ut årligen ut till den person, företag eller förening som varit mest aktiv i hållbar utveckling. Syftet är att uppmärksamma och uppmuntra insatser som främjar den hållbara utvecklingen i kommunen.

Eldsjälen Petra Jacob tog sig till final i fjol där hon ställdes mot Vårdinge folkhögskola och bostadsrättsföreningen Manegen, som kammade hem priset. Nu tar hon sig åter till final och har chansen att kamma hem det prestigefyllda priset – Hållbarhetspriset.

Lebi Skol IF och Petra Jacob ställs mot AMF Södertälje och DeVilda, alla nominerade till hållbarhetspriset 2023 för sina unika bidrag.

Lebi Skol IF främjar social och ekonomisk hållbarhet genom att inkludera barn och unga oavsett bakgrund i föreningslivet, samtidigt som de erbjuder ledarskapsutbildningar. AMF Södertälje, en historisk motorklubb, främjar miljömässig hållbarhet med sitt nya el-motorcykelområde och aktiviteter som engagerar unga i utanförskapsområden. DeVilda bidrar till ekologisk hållbarhet genom att sälja vilt och ekologiskt kött, samt praktisera djurvänligare slaktmetoder som minskar transporter och utsläpp.

Vinnaren kommer att presenteras den 30 januari 2024 på Södertälje Science Week.

Läs även: Petra Jacob utsedd till Årets ledare på Eldsjälsgalan

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 december 2023 08:30
Senast uppdaterad: 23 december 2023 04:59

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors