Företag i fokus:

Busch på besök i Södertälje – Vill se ett Seyfo-erkännande

KD

Foto: KD

Idag besökte Ebba Busch (KD), vice statsminister, tillsammans med riksdagsledamoten Yusuf Aydin och KD Södertäljes gruppledare Anna Syrjänen, S:t Jacobs Syrisk Ortodoxa församling i Södertälje. Där träffade de bland annat Mor Johanon Lahdo, ärkebiskop för Sverige och övriga Norden

Besöket kretsade kring Kristdemokraternas krav på att Sverige ska erkänna Seyfo som ett folkmord, i likhet med vad flera EU-länder redan gjort. Partiet underströk att de riktade massövergreppen mot kristna minoriteter under Seyfo ska betraktas som ett folkmord, vilket majoriteten av forskare också är eniga om.

Riksdagsledamoten Yusuf Aydin(KD), Ebba Busch (KD) och Södertäljes gruppledare Anna Syrjänen (KD).
Foto: KD

Dessutom arbetar regeringen och Kristdemokraterna aktivt med att stärka säkerheten för trossamfund.

Regeringen har ökat anslagen för säkerhetshöjande åtgärder med 30 miljoner kronor till totalt 74 miljoner kronor årligen från och med 2024. Dessutom har regeringen tillfört 20 miljoner kronor till arbetet mot rasism och främlingsfientlighet och ska ta fram en handlingsplan mot rasism och hatbrott. Myndigheten för stöd till trossamfund har också fått i uppdrag att genomföra insatser för att stärka trossamfundens säkerhet och öka kunskapen om deras utsatthet.

Under besöket i Södertälje betonade Ebba Busch också vikten av att skydda trossamfundens roll i samhället och att motverka försök att tysta religiösa grupper. Yttrandefrihet, trosfrihet och religionsfrihet framhölls som centrala värderingar i både Sverige och västvärlden.

Till LT berättar Kristdemokraternas partiledare att hon ser Seyfo som ett folkmord och att partiet fortsätter att sätta tryck på andra för ett erkännande.

– Vi fortsätter att lyfta frågan i riksdagen på olika sätt, vi uppmärksammar årsdagen och pratar om det fruktansvärda folkmordet. Vi har inte ändrat oss, säger Ebba Busch till tidningen.

(Annonslänk)

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 15 maj 2024 18:44
Senast uppdaterad: 15 maj 2024 18:44

Somaliska föreningen utsattes för skadegörelse

IMG_7558

Föreningen i Rosenlund. Bild: Google Maps

Somaliska föreningen i Södertälje har utsatts för vandalisering vid flertalet tillfällen inom loppet av en vecka, det rapporterar SVT.

Under julperioden blev den somaliska föreningen i Rosenlund utsatt för vandalisering, med angripare som kastade sten genom fönstren. Föreningens ordförande uppger till SVT att lokalen utsatts för vandalisering två gånger inom loppet av en vecka.

– Första händelsen hände det 20 december. Det hände igen den 24 december, men den senaste gången var det annorlunda, säger föreningens ordförande till SVT.

Artiklen fortsätter efter annonsen

(Annonslänk

Vid första tillfället kastade någon en sten mot fönsterrutan, men vid det senaste angreppet kastades även skivat bacon och griskött in i lokalen, något som ses som en förolämpning av ordföranden som menar att lokalen används både som föreningslokal och moské.

Händelsen är dock inget nytt för föreningen, som menar att regelbundna angrepp återkommer varje år mellan november och december. Ärendet anmäldes som skadegörelse men lades sedan ned.

– Man blir orolig och man känner sig inte trygg, det är polisen i Sverige som ska se till att vi är trygga men vi är inte trygga, säger ordförande till SVT.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 28 december 2023 05:00
Senast uppdaterad: 28 december 2023 00:11

KRÖNIKA: Tack – från djupet av våra hjärtan

christmas_present_box_celebration_christmas_festive_christmas_gift_holiday_lights-1250761.jpg!d

Foto: Pexels

Samtliga på redaktionen vill önska er alla en riktigt god jul och ett gott nytt år.

Vi på Telgenytt vill även ta ett ögonblick att reflektera över året som gått och dela några tankar inför det nya året. 2023 har varit ett år fyllt av både utmaningar och framgångar med hundratusentals läsare varje månad. Vi har bevittnat händelser som berört oss alla på olika sätt, och lokalt har vi sett vår gemenskap växa sig starkt.

Vi vill från djupet av våra hjärtan tacka alla våra läsare. Er engagemang, feedback och förtroende är det som gör Telgenytt till vad det är idag. Ni är inte bara läsare utan även grannar, vänner och familj.

När vi nu närmar oss slutet på detta år, vill vi önska er alla ett riktigt Gott Nytt År. Må 2024 bringa hälsa, lycka och framgång till er och era nära och kära.

Så här i nyårstider är det också en tid för eftertanke och för att sätta nya mål. Vi på Telgenytt ser fram emot att fortsätta leverera intressanta, tankeväckande och underhållande innehåll till er alla. Vi vill även passa på att informera er om att stora förändringar väntar på Telgenytt, och vi ser med stor iver fram emot att kunna presentera dessa för er.

Vi ser också fram emot att fortsätta vara en del av er vardag och att tillsammans med er möta det nya året med förhoppningar och nya möjligheter.

Tack för ett fantastiskt år. Vi ser verkligen fram emot att fortsätta vår resa tillsammans med er under 2024.

God Jul och Gott Nytt År!

Paula Kass Elias
Shamash Oyal
Daniel Hansson
Henrik Ojeda

Alexander Isa
Lucas T
Matthias Matsson

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 28 december 2023 04:30
Senast uppdaterad: 28 december 2023 14:31

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors