Företag i fokus:

Busch på besök i Södertälje – Vill se ett Seyfo-erkännande

KD

Foto: KD

Idag besökte Ebba Busch (KD), vice statsminister, tillsammans med riksdagsledamoten Yusuf Aydin och KD Södertäljes gruppledare Anna Syrjänen, S:t Jacobs Syrisk Ortodoxa församling i Södertälje. Där träffade de bland annat Mor Johanon Lahdo, ärkebiskop för Sverige och övriga Norden

Besöket kretsade kring Kristdemokraternas krav på att Sverige ska erkänna Seyfo som ett folkmord, i likhet med vad flera EU-länder redan gjort. Partiet underströk att de riktade massövergreppen mot kristna minoriteter under Seyfo ska betraktas som ett folkmord, vilket majoriteten av forskare också är eniga om.

Riksdagsledamoten Yusuf Aydin(KD), Ebba Busch (KD) och Södertäljes gruppledare Anna Syrjänen (KD).
Foto: KD

Dessutom arbetar regeringen och Kristdemokraterna aktivt med att stärka säkerheten för trossamfund.

Regeringen har ökat anslagen för säkerhetshöjande åtgärder med 30 miljoner kronor till totalt 74 miljoner kronor årligen från och med 2024. Dessutom har regeringen tillfört 20 miljoner kronor till arbetet mot rasism och främlingsfientlighet och ska ta fram en handlingsplan mot rasism och hatbrott. Myndigheten för stöd till trossamfund har också fått i uppdrag att genomföra insatser för att stärka trossamfundens säkerhet och öka kunskapen om deras utsatthet.

Under besöket i Södertälje betonade Ebba Busch också vikten av att skydda trossamfundens roll i samhället och att motverka försök att tysta religiösa grupper. Yttrandefrihet, trosfrihet och religionsfrihet framhölls som centrala värderingar i både Sverige och västvärlden.

Till LT berättar Kristdemokraternas partiledare att hon ser Seyfo som ett folkmord och att partiet fortsätter att sätta tryck på andra för ett erkännande.

– Vi fortsätter att lyfta frågan i riksdagen på olika sätt, vi uppmärksammar årsdagen och pratar om det fruktansvärda folkmordet. Vi har inte ändrat oss, säger Ebba Busch till tidningen.

(Annonslänk)

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 15 maj 2024 18:44
Senast uppdaterad: 15 maj 2024 18:44

Julkassen över förväntningarna – ”Ni har räddat denna jul”

IMG_1675-1

Julkassen i samarbete mellan St: Afrems ortodoxa kryka och Telgenytt. Foto: Shamash Oyal

Den första upplagan av Telgenytts ”Julkassen” med den ortodoxa kyrkan är avslutad och blev betydligt bättte än väntat. Över 100 julkassar, 100 matkuponger, ICA-presentkort och kit-påsar från lokal tandläkare delades ut, samt över 100 000 kronor insamlades.

Under torsdagen delades de allra första julkassarna ut till behövande vid S:t Afrems ortodoxa kyrka i Geneta.

Kyrkans ordförande, Birgitta Kaya, tillsammans med flera andra, spenderade många timmar under dagen för att koordinera utdelningen i kyrkan och kunde åka hem strax efter klockan 21:30 på torsdagskvällen.

Men kyrkans ordförande ser inga större besvär med långa dagar för att hjälpa de behövande.

– Under tuffa tider måste vi alla hjälpas åt, säger hon till Telgenytt.

Det blev en lång dag för kyrkans ordförande, Birgitta Kaya, som delade ut många julkassar till behövande under torsdagen. Foto: Shamash Oyal

Däremot var det flera som av olika anledningar inte kunde ta sig till Geneta för att motta sina kassar. Då ställde frivilliga från kyrkan upp för att köra ut kassarna till uppemot ett tiotal adresser runt om i Södertälje.

Initiativet togs emot med entusiasm och ledde till möten fyllda med känslor och glädje.

– Att ni ställer upp och åker till mig för att lämna påsen… nej, jag har inga ord för det ni gör. Jag är evigt tacksam, ni har verkligen räddat denna jul, säger en person, som fick sin kasse utkörd till dörren, till Telgenytt.

Totalt samlades det in över 130 000 kronor till Telgenytts julkasse, i samarbete med S:t Afrems ortodoxa kyrka, vilket resulterade i cirka 110 julkassar från Ica Maxi Vasa.

Utöver den fyllda julkassen överraskades de som hade anmält sig med påsar fullspäckade med hygienartiklar från tandläkare Rubel Hanna. Men bidragen tog inte slut där; de 30 första överraskades även med ett presentkort från Ica Maxi Vasa, vardera till ett värde av 100 kronor, samt 100 matkuponger från Grekiska Grill & Bar i Södertälje som i sin tur samarbetade med ADFA.

– Vi vill verkligen tacka alla för bidragen som skickades in, från både företag och privatpersoner. Att vi uppnådde så mycket på så kort varsel visar på den positiva kraft som finns i Södertälje, och det ska vi värna om. Jag ser verkligen fram emot att se Julkassen växa, både i bidrag och i organisationer som ansluter sig, säger Alexander Isa, ansvarig utgivare Telgenytt.

Läs även:
Yasar Bisse sprider julglädje med gratis mat på julafton

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 december 2023 17:06
Senast uppdaterad: 22 december 2023 17:31

Stormen Pia ställer till det – flera fordon inblande i olycka

IMG_7432

Läsarbild

Snö och blåst ställer till problem i jultrafiken, och under fredagen har en hel del trafikolyckor inträffat. Bland annat inträffade en olycka mellan Järna och Södertälje som involverade flera fordon.

– Det är två eller tre bilar som har kolliderat med varandra, säger räddningstjänsten till Telgenytt.

Enligt uppgifter har ingen person skadats, men däremot har de inblandade fordonen drabbats av plåtskador. Enligt trafikverket är ett körfält blockerat på E4 i norrgående rikting blockerat samt att olyckan har en stor påverkan på trafiken.

Även landsvägen mot Södertälje inträffade en olycka där ett fordon körde av vägen.

På grund av stormen Pia har SMHI under fredagen utfärdat en gul varning för hela Stockholmsområdet, inklusive Södertälje, med mycket blåst och snöfall som kan leda till trafikproblem. Bland annat varnas det för risk för halka, och bilister uppmanas att köra försiktigt.

Läsarbild

(Annonslänk

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 december 2023 14:59
Senast uppdaterad: 22 december 2023 15:20

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors