Företag i fokus:

Ett treårigt projekt sätts nu i verket – ”oerhört spännande”

Scania

Foto: Scania

Efter tre års förberedelser och forskning börjar DB Schenker nu testköra Scanias helelektriska tunga lastbil i ordinarie linjetrafik mellan Jönköping och Södertälje.

DB Schenker inleder tester av elektrifierade tunga fordon i daglig drift. Den helelektriska lastbilen, som ska ersätta det nuvarande dieseldrivna fjärrtransportfordonet, kommer att köra mellan terminalerna i Jönköping och Södertälje under kväll och natt, och distribuera gods till kunder på dagtid.

– För DB Schenker är syftet att testa och få erfarenhet av helelektriska tunga fordon i långväga linjetrafik. Elektrifieringen för de tunga fordonen spelar en avgörande roll för vår omställning till koldioxidneutrala transporter eftersom den tunga trafiken står för de största utsläppen för oss är det otroligt viktigt, säger Anna Hagberg, Head of Network & Linehaul på DB Schenker.

Laddningen av fordonet sker med ABB E-mobilitys högeffektsladdare på DB Schenkers terminaler. Lastbilen har en kapacitet på 728 kWh, med sju batterier, och är utrustad för att klara nordiska förhållanden med 64 ton GTW och en längd på 24 meter, utan laddning, över en sträcka på cirka 300 km.

DB Schenker börjar nu testköra Scanias helelektriska tunga lastbil i ordinarie linjetrafik.
Foto: Scania

Anna Hagberg betonar vikten av att minska utsläppen från fjärrtransporter, vilket är avgörande för både Scania och klimatet.

– Den helelektriska lastbilen kommer att transportera gods mellan terminalerna i Jönköping och Södertälje under kväll och natt, samt distribuera till våra kunder på respektive ort på dagtid. Det ställer höga krav på både bil och laddinfrastruktur, säger hon.

(Annonslänk)

Projektet E-Charge samlar 14 ledande parter inom fordonstillverkning, akademi, logistik, el och drivmedel för att påskynda utvecklingen av elektrifierade transporter. Ledt av Lindholmen Science Park, inkluderar deltagarna ABB E-Mobility, Chalmers, Circle K, DB Schenker, ICA, OKQ8, Linköpings universitet, Lunds universitet, Scania, Tommy Nordbergh Åkeri, Uppsala universitet, Vattenfall och AB Volvo. Finansieringen kommer från Fordonsstrategisk Forskning och Innovation (FFI).

– Det ska bli oerhört spännande och intressant att ta lärdomar av pilotprojektet. Förutom att vi kommer göra en stor koldioxidbesparing så ska det bli spännande att se hur chaufförens vardag förändras, säger Hagberg.

Projektet E-Charge erbjuder Scania en unik möjlighet att samarbeta med andra aktörer, vilket ger dem en plattform att testa och lära sig tillsammans.

– Tillsammans med DB Schenker testar vi nu lösningar i verkliga operationer, säger Tony Sandberg, Vice President Scania Pilot Partner.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 maj 2024 12:31
Senast uppdaterad: 16 maj 2024 12:31

Många luckor att fylla för SSK Dam: ”SSK är ett alternativ”

ndhl-sdhl-f2-hv71---ssk-100324-173835254jpg_53582079013_o

Robert Johansson coachar SSK i sista matchen för säsongen, laget föll mot HV 71 i avgörande kvalet till SDHL
Foto: Patric Gill

SSK:s säsong tog slut för tre veckor sedan när de förlorade mot HV71 i det sista steget mot SDHL. Det är många luckor att fylla i truppen till nästa säsong.

-Mitt kontrakt med SSK löper ut den sista april, säger Robert Johansson som varit damlagets huvudtränare fram till nu.

SSK:s satsning mot SDHL kommer fortsätta. Fortfarande är ingen tränarlösning klar och inget konkret har hänt i samtalen med SSK berättar Johansson för Telgenytt.

-Vi har inte haft nånting alls om det men det börjar bli dags kan man tycka. Det är inte bara upp till oss tränare utan även till klubben.

Kan du tänka dig att köra vidare med SSK och satsningen mot SDHL?

-Ja, men det finns vissa saker som jag inte är riktigt nöjd med, som behöver bli bättre för att det ska fungera, rent privat. Det är lite organisatoriskt.

-Men vad jag förstår kommer satsningen fortsätta med minst samma förutsättningar som förut.

Lovisa Berndtsson var en nyckelspelare i SSK:s försök att nå SDHL
Foto: Patric Gill

Lovisa Berndtsson kom till SSK inför föregående säsong från två år i USA och Buffalo Beuts (PHF). Med sin erfarenhet och rutin blev Lollo snabbt en nyckelfigur i SSK och en starkt bidragande orsak till att laget släppte in lite mål under säsongen.

Nu är hennes hockeyframtid oviss men till telgenytt säger hon att fortsatt spel är aktuellt:

-Planen är att spela men var det blir är inte klart ännu.

SSK?

-SSK är ett alternativ.

När tror du att ett beslut är på plats?

-Svårt att säga då jag har en del annat att fokusera på just nu. Inom april i alla fall är min plan.

-Vad kan bli avgörande vid val av klubb?

-Det kan vara olika faktorer som kan påverka mitt beslut, men i slutänden är det att känna efter vad jag vill och vad som känns bäst för mig.

Lars Hymander, sportchef för SSK:s damlag har sökts för kommentar

Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 31 mars 2024 15:30
Senast uppdaterad: 31 mars 2024 16:29

Klockan ställs om till sommartid – Har du uppdaterat din?

Klocka

Foto: Pexels

Sedan dess införande under första världskriget har sommartiden blivit en årlig tradition i över 70 länder världen över, inklusive Sverige. Denna justering av klockan framåt en timme under de ljusare månaderna syftar till att maximera dagsljusets användning.

(Annonslänk)

Sommartiden, ett fenomen som först såg dagens ljus i Österrike och Tyskland den 30 april 1916, skapades ursprungligen som en åtgärd för att spara energi genom att minska behovet av belysning på kvällarna. Idén spred sig snabbt till andra europeiska länder, inklusive Sverige, som adopterade systemet senare samma år. Trots att det tillfälligt återkom under andra världskriget, var det först 1980 som sommartiden blev en fast årlig tradition i Sverige, och 1996 harmoniserades datumet för sommartidsbörjan och -slut över hela EU.

Sommartid innebär att klockan ställs fram en timme under perioden från den sista söndagen i mars till den sista söndagen i oktober, vilket i vardagligt tal motsvaras av övergången från vintertid, eller ”normaltid”, till sommartid. Denna justering är mest märkbar i länder närmare polerna, såsom de nordiska, där den ger extra dagsljus under kvällarna under våren och hösten.

För att enkelt minnas när klockan ska justeras kan man använda sig av minnesregeln: ”På våren ställer vi fram utemöblerna (och klockan), och på hösten ställer vi tillbaka dem.” Och för den moderna befolkningen, där smartphones och digitala enheter dominerar, sker denna förändring oftast automatiskt, vilket gör övergången smidigare för alla.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 31 mars 2024 13:50
Senast uppdaterad: 31 mars 2024 13:50

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors