Företag i fokus:

Ett treårigt projekt sätts nu i verket – ”oerhört spännande”

Scania

Foto: Scania

Efter tre års förberedelser och forskning börjar DB Schenker nu testköra Scanias helelektriska tunga lastbil i ordinarie linjetrafik mellan Jönköping och Södertälje.

DB Schenker inleder tester av elektrifierade tunga fordon i daglig drift. Den helelektriska lastbilen, som ska ersätta det nuvarande dieseldrivna fjärrtransportfordonet, kommer att köra mellan terminalerna i Jönköping och Södertälje under kväll och natt, och distribuera gods till kunder på dagtid.

– För DB Schenker är syftet att testa och få erfarenhet av helelektriska tunga fordon i långväga linjetrafik. Elektrifieringen för de tunga fordonen spelar en avgörande roll för vår omställning till koldioxidneutrala transporter eftersom den tunga trafiken står för de största utsläppen för oss är det otroligt viktigt, säger Anna Hagberg, Head of Network & Linehaul på DB Schenker.

Laddningen av fordonet sker med ABB E-mobilitys högeffektsladdare på DB Schenkers terminaler. Lastbilen har en kapacitet på 728 kWh, med sju batterier, och är utrustad för att klara nordiska förhållanden med 64 ton GTW och en längd på 24 meter, utan laddning, över en sträcka på cirka 300 km.

DB Schenker börjar nu testköra Scanias helelektriska tunga lastbil i ordinarie linjetrafik.
Foto: Scania

Anna Hagberg betonar vikten av att minska utsläppen från fjärrtransporter, vilket är avgörande för både Scania och klimatet.

– Den helelektriska lastbilen kommer att transportera gods mellan terminalerna i Jönköping och Södertälje under kväll och natt, samt distribuera till våra kunder på respektive ort på dagtid. Det ställer höga krav på både bil och laddinfrastruktur, säger hon.

(Annonslänk)

Projektet E-Charge samlar 14 ledande parter inom fordonstillverkning, akademi, logistik, el och drivmedel för att påskynda utvecklingen av elektrifierade transporter. Ledt av Lindholmen Science Park, inkluderar deltagarna ABB E-Mobility, Chalmers, Circle K, DB Schenker, ICA, OKQ8, Linköpings universitet, Lunds universitet, Scania, Tommy Nordbergh Åkeri, Uppsala universitet, Vattenfall och AB Volvo. Finansieringen kommer från Fordonsstrategisk Forskning och Innovation (FFI).

– Det ska bli oerhört spännande och intressant att ta lärdomar av pilotprojektet. Förutom att vi kommer göra en stor koldioxidbesparing så ska det bli spännande att se hur chaufförens vardag förändras, säger Hagberg.

Projektet E-Charge erbjuder Scania en unik möjlighet att samarbeta med andra aktörer, vilket ger dem en plattform att testa och lära sig tillsammans.

– Tillsammans med DB Schenker testar vi nu lösningar i verkliga operationer, säger Tony Sandberg, Vice President Scania Pilot Partner.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 maj 2024 12:31
Senast uppdaterad: 16 maj 2024 12:31

Kommunen behöver en positiv dialog med föreningslivet

Sodertalje-fotbollsarena-1

Foto: Assyriska FF

Föreningslivet är avgörande för att barn och unga ska kunna växa och inspireras i Södertälje. För väldigt många är det fotbollstränaren eller dansläraren som är den positiva förebilden i barn och ungas liv. Forskningen är väldigt tydlig att en meningsfull fritid är den allra viktigaste skyddsfaktorn mot rekrytering till kriminella gäng.

Det är därför väldigt synd att Södertälje kommun inte lyckas nå ut till föreningslivet bättre. Tvåhundratusen kronor i kommunens hållbarhetsutskott har frusit inne för att kommunen inte lyckats nå ut till föreningarna och fått in tillräckligt många bra ansökningar. Det är ett tecken på att avståndet mellan kommunen och föreningslivet har blivit allt för långt. 

I kommunens värdegrund finns det skrivelser om att göra mer än förväntat och att sätta medborgaren först. Såna skrivelser får inte bara vara tomma ord utan måste faktiskt levas upp till. 

(Annonslänk)

På sista tiden har kommunens oförmåga att hjälpa och stötta föreningslivet aktualiserats av hur Assyriska FF har behandlats. Det är självklart att Assyriska måste betala tillbaka sina skulder till kommunen, men det måste vara på ett rimligt sätt. Idag engagerar föreningen hundratals barn och unga i Södertälje. Det vore mycket olyckligt om denna anrika förening tvingades gå på knäna för att kommunen inte är redo att göra mer än förväntat och anpassa avbetalningsplanen efter Assyriskas förutsättningar. 

”Kultur- och fritidsnämnden behöver ta sitt ansvar”

Kultur- och fritidsnämnden behöver ta sitt ansvar för att se till att föreningslivet får bra förutsättningar. Kommunen ska inte vara ett hinder utan ett stöd för föreningarna.

Problemen med dialog mellan kommunen och civilsamhället återfinns också i kommunens relationer med näringslivet. När Svenskt Näringsliv rankar kommunernas företagsklimat placeras Södertälje i bottenskiktet. En av de viktigaste förklaringarna till det är att Södertäljes företagare upplever stort missnöje med bristen på dialog och hörsamhet från kommunen.

Det är på tiden att Södertälje kommun gör upp med den osunda kulturen på stadshuset och att värdeorden om “Medborgaren först”, “Mer än förväntat” och “Respekt för individen” faktiskt levs upp till. 

Kommunen finns för invånarnas skull, inte tvärtom. 

Metin Hawsho (L),
gruppledare

Victor Zetterman (L),
ordförande

Läs även: DEBATT: Skilda världar och långt ifrån lika för alla

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 maj 2024 18:00
Senast uppdaterad: 14 maj 2024 16:14

Miranda Tibbling vinner sjätte raka världscupsguld

7C8C0DFA-99BA-4965-8163-1268164A2D09

Foto: Julien Blanc/Svenska Gymnastikförbundet

Miranda Tibbling från Järna befäster sin position som världens bästa i parkour genom att ta hem sitt sjätte raka världscupsguld. – Det är första tävlingen efter min meniskskada så jag var extra nervös, säger Miranda till Svenska Gymnastikförbundet.

Finalerna i damernas speed och herrarnas freestyle i Frankrike skulle ursprungligen ha avgjorts på lördagen, men på grund av stora förseningar sköts de upp till söndagen. Detta innebar att de svenska stjärnorna Miranda Tibbling och Elis Torhall fick ladda om mentalt för en förmiddagstävling – en utmaning de klarade med bravur.

(Annonslänk)

Dagen började med semifinalen i damernas speed, där Miranda, som nyligen återhämtat sig från en meniskskada, kvalificerade sig med tävlingens snabbaste tid. I semifinalen levererade hon återigen ett imponerande run och tog sig vidare till finalen. Trots en nervös start där Ella Bucio från Mexiko satte en snabb tid, lyckades Miranda avsluta starkt och tog hem guldet, trots en mindre vurpa precis innan mållinjen.

– Jag är jätteglad. Jag har varit väldigt nervös den här tävlingen faktiskt, det är första tävlingen efter min meniskskada så jag var extra nervös. Men det har varit jättekul att vara här, det är alltid jättebra publik här i Frankrike så det gav extra pepp. Det är såklart press att gå ut som favorit, det blir nästan jobbigare och jobbigare ju fler gånger det går bra, men jag försöker att tänka att så länge jag gör mitt bästa så spelar det ingen roll vad det blir för resultat, säger Miranda Tibbling.

Svenska stjärnorna Miranda Tibbling och Elis Torhall.
Foto: Julien Blanc/Svenska Gymnastikförbundet

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 maj 2024 16:00
Senast uppdaterad: 14 maj 2024 14:40

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors