Företag i fokus:

Ett treårigt projekt sätts nu i verket – ”oerhört spännande”

Scania

Foto: Scania

Efter tre års förberedelser och forskning börjar DB Schenker nu testköra Scanias helelektriska tunga lastbil i ordinarie linjetrafik mellan Jönköping och Södertälje.

DB Schenker inleder tester av elektrifierade tunga fordon i daglig drift. Den helelektriska lastbilen, som ska ersätta det nuvarande dieseldrivna fjärrtransportfordonet, kommer att köra mellan terminalerna i Jönköping och Södertälje under kväll och natt, och distribuera gods till kunder på dagtid.

– För DB Schenker är syftet att testa och få erfarenhet av helelektriska tunga fordon i långväga linjetrafik. Elektrifieringen för de tunga fordonen spelar en avgörande roll för vår omställning till koldioxidneutrala transporter eftersom den tunga trafiken står för de största utsläppen för oss är det otroligt viktigt, säger Anna Hagberg, Head of Network & Linehaul på DB Schenker.

Laddningen av fordonet sker med ABB E-mobilitys högeffektsladdare på DB Schenkers terminaler. Lastbilen har en kapacitet på 728 kWh, med sju batterier, och är utrustad för att klara nordiska förhållanden med 64 ton GTW och en längd på 24 meter, utan laddning, över en sträcka på cirka 300 km.

DB Schenker börjar nu testköra Scanias helelektriska tunga lastbil i ordinarie linjetrafik.
Foto: Scania

Anna Hagberg betonar vikten av att minska utsläppen från fjärrtransporter, vilket är avgörande för både Scania och klimatet.

– Den helelektriska lastbilen kommer att transportera gods mellan terminalerna i Jönköping och Södertälje under kväll och natt, samt distribuera till våra kunder på respektive ort på dagtid. Det ställer höga krav på både bil och laddinfrastruktur, säger hon.

(Annonslänk)

Projektet E-Charge samlar 14 ledande parter inom fordonstillverkning, akademi, logistik, el och drivmedel för att påskynda utvecklingen av elektrifierade transporter. Ledt av Lindholmen Science Park, inkluderar deltagarna ABB E-Mobility, Chalmers, Circle K, DB Schenker, ICA, OKQ8, Linköpings universitet, Lunds universitet, Scania, Tommy Nordbergh Åkeri, Uppsala universitet, Vattenfall och AB Volvo. Finansieringen kommer från Fordonsstrategisk Forskning och Innovation (FFI).

– Det ska bli oerhört spännande och intressant att ta lärdomar av pilotprojektet. Förutom att vi kommer göra en stor koldioxidbesparing så ska det bli spännande att se hur chaufförens vardag förändras, säger Hagberg.

Projektet E-Charge erbjuder Scania en unik möjlighet att samarbeta med andra aktörer, vilket ger dem en plattform att testa och lära sig tillsammans.

– Tillsammans med DB Schenker testar vi nu lösningar i verkliga operationer, säger Tony Sandberg, Vice President Scania Pilot Partner.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 maj 2024 12:31
Senast uppdaterad: 16 maj 2024 12:31

Södertälje sjukhus toppar svenskt kvalitetsindex

Sjuk

Foto: Södertälje sukhus

Södertälje Sjukhus har rankats som nummer ett i Svenskt Perioperativt Registers (SPOR) kvalitetsindex för 2023, där över 60 sjukhus i Sverige utvärderas.

– Det här har vi åstadkommit tillsammans. Sjukhusledningen tackar alla inblandade på sjukhuset för det fina resultatet. Tack till operationsavdelningen, dagkirurgiskt centrum, mottagningsoperation på kirurgmottagningen och gynmottagningen och till alla opererande läkare, säger verksamhetscheferna Håkan Kalzén, Anestesi, Åsa Elfving, Kirurgi-Ortopedi-Urologi och Åsa Wijkström, Kvinnor-Barn, i ett pressmeddelande.

(Annonslänk)

Södertälje Sjukhus utmärker sig nationellt genom att placera sig på första plats i SPOR:s kvalitetsindex för 2023, ett prestigefyllt erkännande som speglar sjukhusets höga standard inom kirurgiska ingrepp. Det Svenska Perioperativa Registret jämför sjukhus baserat på hur väl de hanterar både akuta och planerade kirurgiska ingrepp.

Mätningarna för SPOR:s kvalitetsindex baseras på prestationer inom nio specifika områden. Dessa inkluderar genomförande av akuta operationer i rätt tid, effektiv uppföljning av smärta och illamående efter operationer samt följsamhet till standardiserade checklistor. Genom dessa måttstockar framhävs sjukhus som lever upp till och överträffar de nationella förväntningarna på kvalitativ vård.

SPOR, eller Svenskt Perioperativt Register, är ett kvalitetsregister som samlar och analyserar data om den vård som tillhandahålls före, under och efter kirurgiska ingrepp. Syftet med registret är att möjliggöra jämförelser mellan olika vårdinrättningar och därigenom stimulera kontinuerlig förbättring av vården. Informationen är avsedd att säkerställa att patienter får den bästa möjliga behandlingen under sina operationer.

– Det här resultatet har vi fått tack vare duktiga medarbetare som är ytterst måna att erbjuda varje patient en säker vård med bästa kvalitet. Alla som jobbar med det perioperativa flödet är delaktiga. Södertälje sjukhus har legat bland topp tre i SPOR-registret under flera år och i år är vi nummer ett och det är vi stolta över, säger Lona Layous, överläkare, biträdande vch för VO anestesi och sektionschef för operationsavdelningen.

Södertälje Sjukhus ledande position i detta index är inte bara en fjäder i hatten för sjukhuset utan också en bekräftelse på deras engagemang för att erbjuda förstklassig vård till sina patienter.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 maj 2024 16:37
Senast uppdaterad: 2 maj 2024 16:37

”Som en bensinstation som ska fylla på med energi till grabbarna”

Henrik Eriksson

Henrik Eriksson har skrivit på ett tvåårskontrakt med Södertälje Sportklubb
Bild: Skärmdump/Youtube/Djurgården Hockey

Henrik Eriksson är en energispelare som står för det hårda jobbet. En spelartyp som blir speciellt betydelsefull att ha i slutet på en säsong när utslagsmatcherna börjar. Nu är Eriksson klar för Södertälje Sportklubb.

Han är en spelartyp som sportchef Emil Georgsson tycker saknades för SSK i slutspelet som var.
– Jag ser till att göra grovjobbet, säger Henrik Eriksson till Telgenytt.

(Annonslänk)

Eriksson som tog sina första skridskoskär i Västerhaninge har flertalet säsonger i Djurgården bakom sig.

Spekulationerna under silly season har till viss del också handlat om att Henrik åter skulle hamna i Stockholmsklubben. Så blir det alltså inte utan han kommer istället vara en SSKspelare de närmaste två åren.

Den till spelstilen oömma forwarden berättar för Telgenytt om turerna kring beslutet:

– Till att börja med. SSK är ett bra lag som gjort det bra i två säsonger och byggt upp någonting så man kan ha chansen att vinna något framöver.

– Sedan är ju vår familjesituation att vi behövde flytta någonstans i närheten av Stockholm och då passade det väldigt bra med Södertälje. Det är win-win för bägge parter.

Tredje året med Bogren: ”Finns alltid tusen grejer man kunde gjort”

Var aldrig Djurgården ett alternativ för dig?

– Jo, jag har haft en dialog med Djurgården också men det blev aldrig skarpt läge och intresse från deras sida.

– Då fick jag en väldigt fin kontakt med Emil Georgsson, Magnus Bogren och Mattias Zackrisson. Byggde upp en relation med dem som kändes väldigt inspirerande för egen del.

Eriksson spelade förra säsongen i Mora, som då mötte SSK fyra gånger. Mora har haft ett övertag på SSK poängmässigt de senaste två säsongerna. Det speglar inte helt hur matcherna sett ut mellan lagen om man ser till den senaste tycker Eriksson.

– Det har varit tuffa och bra matcher. Sedan tycker jag att seriepremiären inte var något snack utan vi var väldigt bra. Den matchen vi förlorade i Scaniarinken tycker jag att SSK gör en riktigt bra match och var en tuff motståndare att handskas med fysiskt spel och bra hockey överlag.

– Sedan var vi nere och lyckades vinna en match. Då igen var vi bra, den var lite mer lik den matchen uppe i Mora. Sista matchen i slutet av grundserien var SSK totalt spelförande men vi gjorde målen. Det har varit fyra matcher med olika ansikten.

Henrik Eriksson i Djurgårdströjan
Bild: Skärmdump/Youtube

Ignatjew stod verkligen på huvudet i den sista matchen mellan lagen.

– Ja, det kan man lugnt säga. Han vann matchen åt oss men att vi lyckades peta in två puckar. Det var jämna matcher överlag.

Nyhetssvepet – Målvakt klar, spelare lämnar och forward på väg in

Vad är det du ska bidra med i SSK?

– Haha, jag ska vara som en bensinstation och fylla på med energi till grabbarna och köra järnet.

– Mina styrkor är i det fysiska spelet , att ta mig in framför mål och vara obekväm där. Kunna skapa tid till de mer skickliga spelarna. Jag ser till att göra grovjobbet.

Har det varit diskussioner om att det spel du står för var något som man saknade i slutspelet?

– Jag följde resultatmässigt men jag hann inte följa SSK:s matcher spelmässigt. Men det jag fick till mig i dialogen var att det är något som de absolut vill ha med sig till nästa säsong. Om det var just det som saknades vet jag inte men det är något de önskar att få in truppen till nästa år. Det känner jag att jag kan bidra med.

Forwarden skrev på ett tvåårsavtal med SSK men ansluter först i augusti nu det första året medan det andra året gäller från och med 1 maj 2025.

– Det är då avtalet börjar gälla men jag har träffat grabbarna här i dagarna. Niclas Bergfors, en gammal bekant som är fystränare tillsammans med Nicklas Grossman, det är kul att få bli plågad av honom.

Nu kliver ju Grossman ner i båset och förstärker ett redan bra och rutinerat ledarteam.

– Ja, och det är också den samlade bilden som avgör hur jag skulle välja. Ett oerhört proffsigt ledarteam med bra ansvarsområden. Bra människor också att jobba med som inspirerar en varje dag.

Har du nyhetstips om SSK? Har du något önskemål vad du vill läsa om som har med klubben att göra?
Hör av dig till: daniel.hansson@telgenytt.se

Det går också bra att skicka DM på X: @danne1902

(Annonslänk)



Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 maj 2024 11:43
Senast uppdaterad: 2 maj 2024 16:17

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors