En personbil voltade flera gånger och landade på taket. Räddningstjänst, ambulans och polis kallades till platsen.
Larmet inkom till SOS Alarm vid 19:30 på fredagskvällen. En personbil var inblandad i en singelolycka vid OKQ8 i Weda på Stockholmsvägen. Fordonet voltade av okänd anledning och landade på taket.
Räddningstjänst, ambulans och polis anlände snabbt till olycksplatsen.
Enligt uppgifter till Telgenytt befann sig minst två personer i bilen vid olyckstillfället och fick hjälp av allmänheten att ta sig ut ur fordonet. Enligt uppgifte har ingen av personerna ådragit sig allvarliga skador.
En av de första personerna som kom till platsen var Michel Varli, ägare av restaurang Milano. Han befann sig vid OKQ8 när fordonet voltade cirka tre varv innan det landade på taket.
Michel Varli, ägare av restaurang Milano, först på plats
– Jag hörde en kraftig smäll och förstod att det var något allvarligt. Jag sprang dit och tillsammans med två andra slet upp dörrarna för att få ut personerna. Lyckligtvis kom ingen till skada, säger Michel Varli till Telgenytt.
Enligt Varli slets ena däcket av och bråte landade på vägen, vilket han och några andra såg till att flytta åt sidan för att trafiken skulle kunna flyta på. Vid 20-tiden väntade fordonet på att bärgas från platsen.
Polisen söker ägare till upphittad hund i Södertälje
Foto: Södertäljepolisen
En hund har upphittats bakom Ica Maxi Moraberg i Södertälje under torsdagsförmiddagen. Polisen söker nu hundens ägare.
(Annonslänk)
En bortsprungen hund har omhändertagits av polisen i Södertälje efter att ha hittats bakom Ica Maxi Moraberg idag, torsdag den 16 maj. Polisen uppmanar hundens ägare, eller personer som vet vem ägaren är, att kontakta dem.
Om du är hundens ägare eller har information om ägaren kan du ringa 114 14 eller besöka polisens reception. Södertäljepolisen hoppas att hunden snart kan återförenas med sin familj.
Ett treårigt projekt sätts nu i verket – ”oerhört spännande”
Foto: Scania
Efter tre års förberedelser och forskning börjar DB Schenker nu testköra Scanias helelektriska tunga lastbil i ordinarie linjetrafik mellan Jönköping och Södertälje.
DB Schenker inleder tester av elektrifierade tunga fordon i daglig drift. Den helelektriska lastbilen, som ska ersätta det nuvarande dieseldrivna fjärrtransportfordonet, kommer att köra mellan terminalerna i Jönköping och Södertälje under kväll och natt, och distribuera gods till kunder på dagtid.
– För DB Schenker är syftet att testa och få erfarenhet av helelektriska tunga fordon i långväga linjetrafik. Elektrifieringen för de tunga fordonen spelar en avgörande roll för vår omställning till koldioxidneutrala transporter eftersom den tunga trafiken står för de största utsläppen för oss är det otroligt viktigt, säger Anna Hagberg, Head of Network & Linehaul på DB Schenker.
Laddningen av fordonet sker med ABB E-mobilitys högeffektsladdare på DB Schenkers terminaler. Lastbilen har en kapacitet på 728 kWh, med sju batterier, och är utrustad för att klara nordiska förhållanden med 64 ton GTW och en längd på 24 meter, utan laddning, över en sträcka på cirka 300 km.
DB Schenker börjar nu testköra Scanias helelektriska tunga lastbil i ordinarie linjetrafik. Foto: Scania
Anna Hagberg betonar vikten av att minska utsläppen från fjärrtransporter, vilket är avgörande för både Scania och klimatet.
– Den helelektriska lastbilen kommer att transportera gods mellan terminalerna i Jönköping och Södertälje under kväll och natt, samt distribuera till våra kunder på respektive ort på dagtid. Det ställer höga krav på både bil och laddinfrastruktur, säger hon.
(Annonslänk)
Projektet E-Charge samlar 14 ledande parter inom fordonstillverkning, akademi, logistik, el och drivmedel för att påskynda utvecklingen av elektrifierade transporter. Ledt av Lindholmen Science Park, inkluderar deltagarna ABB E-Mobility, Chalmers, Circle K, DB Schenker, ICA, OKQ8, Linköpings universitet, Lunds universitet, Scania, Tommy Nordbergh Åkeri, Uppsala universitet, Vattenfall och AB Volvo. Finansieringen kommer från Fordonsstrategisk Forskning och Innovation (FFI).
– Det ska bli oerhört spännande och intressant att ta lärdomar av pilotprojektet. Förutom att vi kommer göra en stor koldioxidbesparing så ska det bli spännande att se hur chaufförens vardag förändras, säger Hagberg.
Projektet E-Charge erbjuder Scania en unik möjlighet att samarbeta med andra aktörer, vilket ger dem en plattform att testa och lära sig tillsammans.
– Tillsammans med DB Schenker testar vi nu lösningar i verkliga operationer, säger Tony Sandberg, Vice President Scania Pilot Partner.
Text:
Paula Kass Elias
Dela via:
Shares
Publicerad: 16 maj 2024 12:31
Senast uppdaterad: 16 maj 2024 12:31
Stöd vår lokala journalistik med en Swish:
123 473 66 41
Mest lästa
Cookies
Vi använder cookies på vår webbplats för att ge dig den mest relevanta upplevelsen genom att komma ihåg dina preferenser och återkommande besök. Genom att klicka på "Acceptera alla" godkänner du användningen av ALLA cookies. Du kan dock besöka "Cookieinställningar" för att ge ett kontrollerat samtycke.
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Varaktighet
Beskrivning
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.