Företag i fokus:

LISTA: Här tar nya och uppfräschade lekplatser form

Park-23Pexel

Foto: Pexel

Med start 2023 och under 2024 kommer Södertälje kommun att bygga flera nya lekplatser och rusta upp befintliga för att skapa trygga och inspirerande miljöer för barn och familjer.

(Annonslänk)

Kommunen planerar att bygga nya lekplatser i Järna, Hölö och Enhörna samt uppgradera befintliga lekplatser i Pershagen och Bergvik. Målet är att skapa säkra och kreativa lekmiljöer som lockar barn i olika åldrar.

Nya lekplatser:

Järna – Enegärdet: På Enegärdet i Järna byggs en ny stadsdelslekplats med inspiration från platsens historiska arv. Lekplatsen kommer att inkludera en vikingaby i miniatyr och ha områden för både större och mindre barn. Det kommer att finnas gungor, rutschkana, klätterställningar och naturleksområden som är anpassade för pedagogisk verksamhet. Den natursköna platsen erbjuder också utsiktsplatser och picknickområden. Byggstart är planerad till 2024.

Hölö – Skogsnära lekplats: Nära Hölö idrottsplats byggs en ny lekplats inspirerad av naturen. Lekplatsen kommer att inkludera traditionella lekredskap som gungor, rutschkana och sandlåda, samt picknickbord och sittplatser. Naturliga inslag som träd, buskar och rörligt material som grus och träpinnar kommer att uppmuntra fantasifull lek och biologisk mångfald.

Skiss på lekplatsen i Hölö
Bild: Södertälje kommun

Enhörna – Harvarevägen: Vid Harvarevägen i Enhörna planeras en traditionell lekplats med gungor, rutschkana och en traktorformad lekutrustning. Lekplatsen kommer att vara tillgänglighetsanpassad och omgivas av planteringar inspirerade av åkerfält och ängsväxter. Det finns också planer på att behålla och integrera en mindre boulebana. Byggstart är planerad till 2024.

Uppfräschning av befintliga lekplatser:

Bergvik – Tobaksparken: Tobaksparkens lekplats i Bergvik, belägen nära kanalen, genomgår just nu en upprustning som ska vara klar sommaren 2024. Uppdateringar inkluderar nya gungor, klätterställningar, fler sittplatser och bord, samt en konstnärlig touch med ljusskulpturer formade som ekollon. Området har också blivit mer tillgänglighetsanpassat och fått ny belysning.

Lekplatsen vid i Bergvik.
Bild/Illustration: Södertälje kommun

Pershagen – Trollsjön: Lekplatsen vid Trollsjön i Pershagen ska rustas upp med nya lekredskap och anpassade ytor för olika åldrar. En lekyta för yngre barn upp till 3-4 år kommer att skapas, och klätterställningar för äldre barn kommer att installeras. Byggstart är planerad till sommaren 2024.

Dessa satsningar syftar till att förbättra lekmöjligheterna för barn och familjer i området, och skapa trygga, tillgängliga och inspirerande lekplatser som alla kan njuta av.

Läs även: Så kan nya lekplatsen på Slussholmen se ut

Lekplatsen vid Trollsjöns i Pershagen.
Foto: Södertälje kommun

Tobaksparken i Bergvik kommer att prydas med vackra ljusskulpturer i form av ekollon. Bilden är från en annan park.
Foto: Södertälje kommun

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 17 maj 2024 05:00
Senast uppdaterad: 16 maj 2024 23:06

Väktare uppmanar Scania till byte av säkerhetsföretag

Scania

Scanias pressansvarig, Erik Bratthall. Foto: Alexander Isa/Pressbild

Väktare anställda vid Scania riktar skarp kritik mot nuvarande säkerhetsföretag. Nu uppmanar de till val av ny aktör i kommande upphandling.

En grupp väktare som arbetar vid Scania har offentligt uttryckt sin missnöjdhet med det säkerhetsföretag som är anlitat av Scania. Detta framkommer genom uppgifter till Telenytt, men har även lyfts fram i en insändare till OskarshamnNytt.

I insändaren uppmanar de Scania att välja en annan leverantör i den pågående upphandlingen av säkerhetstjänster.

”Många av oss mår så dåligt att vi gråter varje dag”, skriver väktarna i insändaren, som beskriver en arbetsmiljö präglad av dålig behandling, härskartekniker från chefernas sida, samt hot om repressalier vid klagomål.

(Annonslänk)

Enligt väktarna har situationen blivit så ohållbar att flera väktare har valt att säga upp sig, medan andra har tvingats till långtidssjukskrivning på grund av den psykiska påfrestningen. De framhåller en rädsla för repressalier om de framför sina åsikter direkt till Scania, vilket skulle bryta mot deras avtal och riskera att ses som illojalitet mot sin arbetsgivare.

Till Telgenytt berättar en före detta anställd att de anställda behandlas på ett sätt som får dem att känna sig ovärderade. Dessutom framkommer uppgifter om att cheferna medvetet fattar beslut som negativt påverkar de anställda, i vad som beskrivs som sabotage av anställningen.

– Jag har aldrig blivit behandlad så dåligt som under tiden jag jobbade för detta bolag. Alla anställda jag pratade med under tiden jag jobbade där kände samma sak, säger en uppgiftslämnare till Telgenytt

Vidare framhäver den tidigare anställde att om någon uttrycker negativ kritik, möts de av hård motstånd från ledningen. Detta innebär ofta skriftliga varningar för mindre förseelser, samt oannonserade och godtyckliga ändringar i scheman och arbetsuppgifter. Syftet bakom dessa åtgärder, enligt källan, är att skapa en så obekväm arbetsmiljö att de anställda känner sig tvingade att säga upp sig.

Dessutom anklagar den före detta anställda cheferna för att konsekvent agera i en juridisk gråzon när det gäller arbetstagarnas villkor. Det påpekas att de anställda pressas till en punkt som går långt utöver vad som kan anses vara rimligt, en praxis som orsakar stor oro bland personalen.

Med en pågående upphandlingsprocess uttrycker väktarna en stark önskan om att Scania inte förnyar kontraktet med det nuvarande säkerhetsföretaget. Telgenytt har sökt Scania för kommentarer, men bolaget väljer i nuläget att inte uttala sig.

– Vi har inga kommentarer, säger Scanias pressansvarig, Erik Bratthall.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 30 januari 2024 16:20
Senast uppdaterad: 31 januari 2024 18:29

Busschaufförer anmälar Nobina – Ställer krav på värme i bussar

Buss nobina vinter

Foto: Alexander Isa

Nobinas bussar upplevs som kalla och otillräckligt uppvärmda. Det menar busschaufförer i Södertälje som har anmält Nobina till Arbetsmiljöverket via skyddsombudet.

Skyddsombudet vid Nobina i Södertälje har tagit upp en viktig arbetsmiljöfråga med Arbetsmiljöverket angående företagets brist på efterlevnad av värmerelaterade regler för bussar. Enligt ett föreläggande från Arbetsmiljöverke ska Nobina säkerställa att bussar inte tas i bruk om de inte har en lufttemperatur på minst +5 grader ovanför säte och +10 grader i defrostermunstycken.

Trots detta har skyddsorganisationen mottagit dagliga rapporter från förare om att kalla bussar fortfarande används. Nobina har försökt göra det till ett föraransvar att inte köra kalla bussar, vilket är problematiskt då vissa bussar saknar fungerande termometrar. I anmälan framför skydsombudet att arbetsmiljöansvaret ligger hos arbetsgivaren och att föreläggandet tydligt förbjuder bruk av bussar som inte uppfyller temperaturkraven.

För att underlätta oanmälda inspektioner, som är en del av skyddsombudets uppdrag enligt arbetsmiljöplanen, krävs att Nobina placerar lufttemperaturmätaren på en mer tillgänglig plats. För närvarande är mätaren endast tillgänglig hos underhållschefen, som börjar arbeta efter att bussarna redan är i trafik.

Skyddsombudet kräver att Nobina omedelbart börjar följa Arbetsmiljöverkets föreläggande och de etablerade rutinerna för att förhindra användning av kalla bussar under vintertid.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 30 januari 2024 05:00
Senast uppdaterad: 30 januari 2024 04:02

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors