Företag i fokus:

Lindholm utses som ny ordförande för LO

Byggnads

Johan Lindholm
Foto: Byggnads

Byggnads ordförande Johan Lindholm utses som ny ordförande för LO efter att valberedningens tidigare förslag drog sig ur. Lindholm har en lång karriär bakom sig inom fackföreningsrörelsen och har lett Byggnads sedan 2012.

Valberedningen i LO presenterade på lördagen Johan Lindholm, nuvarande förbundsordförande för Byggnads, som ordförande för LO. Lindholm, 60 år gammal och uppvuxen i Södertälje, har varit aktiv inom Byggnads sedan 2012 och har en lång erfarenhet av fackligt arbete.

(Annonslänk)

– Mitt stora grattis till Johan Lindholm! Han är en tydlig debattör inom LO och kommer kunna bli en viktig röst i samhällsdebatten, säger Lars Hildingsson, vice ordförande för Byggnads som kommer därmed bli ordförande för Byggnads.

Den ursprungliga kandidaten till posten som LO-ordförande, Pim Van Dorpel, meddelade sitt avhopp strax innan LO-kongressen skulle öppna. Detta ledde till ett intensivt arbete inom valberedningen för att hitta en ny kandidat.

Efter noggrant övervägande föreslogs Lindholm, som har gjort sig känd för sitt starka ledarskap inom byggsektorn.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 maj 2024 10:00
Senast uppdaterad: 18 maj 2024 19:18

Nykvarns stjärntrio kan återvända mot Helsingborg

IMG_6162

Kan Nykvarn ta tre viktiga poäng för att rycka ifrån bottenlagen? Foto: Roland Osbeck

Inför den senaste hemmamatchen mot Jönköping hade Nykvarn en del skadeproblem, men det ser nu ut som att viktiga spelare är på väg tillbaka.

Bland dem finns trion Simon Westgärds, Valdemar Ahlroth och Kevin Rigogiannis, som förväntas vara tillbaka när NIF tar emot Helsingborg i Furuborghallen. Trots frånvaron av vissa spelare har hemmapubliken fått se NIF inta planen med lugn och ökat självförtroende.

Nykvarn hoppas på att #28, Simon Wesgärds är tillbaka mot Helsingborg. Foto: Roland Osbeck

Helsingborg har haft en utmanande säsong efter att ha förlorat tre betydande spelare, inklusive Max Wahlgren, den landslagsaktuella Linus Malmström och målvaktsveteranen Jonathan Edling. Laget står endast på 3 poäng efter 8 spelade matcher. Christoffer Andersson, Helsingborgs bästa poängplockare, har under de senaste säsongerna imponerat med en räckvidd som kan skapa problem för motståndarna.

Två tidigare Warbergspelare, Simon Nilsson och Simon Svensson, befann sig i Furuborghallen när Nykvarn avancerade till SSL. Kan de störa NIF tillräckligt för att få revansch efter kvalförlusten, eller kommer hemmalaget att dominera?

Valdemar Ahlroth har fått återhämta sig under de senaste två veckorna pga. ljumskskada. Är Ahlroth redo att leverera nya poäng nu på söndag?

Tre bästa poängplockare för Helsingborg:

  • Christoffer Andersson: 9 poäng (4 mål och 5 assist)
  • Nicklas Brohling Ljung: 8 poäng (4 mål och 4 assist)
  • Hannes Andersson: 6 poäng (4 mål och 2 assist)

Tre bästa poängplockare för Nykvarn:

  • Markus Jonsson: 8 poäng (6 mål och 2 assist)
  • Hampus Ahrén: 8 mål (2 mål och 6 assist)
  • Valdemar Ahlroth: 7 poäng (5 mål och 2 assist)

Matchen spelas i Furuborghallen söndag 19 november, matchstart 16:00. Säkra din plats när Nykvarn tar emot Helsingborg här.

Matchen sänds även via Sportexpressen TV – matchen hittar du här

Text:

Henrik Ojeda

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 november 2023 20:38
Senast uppdaterad: 18 november 2023 20:38

Här inträffar Södertäljes viltolyckor

66DAC124-DC9C-4228-B1B0-344C6021CD43

Bild: Newsworthy/Pexels

November är viltolyckorna tid. Och nästan alla Södertäljes olyckor inträffar på vägsträckor utan viltstängsel. Men hjälper mer stängsel? Experter pekar på en ännu viktigare åtgärd.

Under det senaste året har det inträffat 274 viltolyckor i Södertälje. Newsworthy har kartlagt vilka vägsträckor som haft flest olyckor och hur stor andel av olyckorna som sker längs oskyddade vägsträckor.

Vägarna med flest rapporterade viltolyckor de senaste tolv månaderna var länsväg 525länsväg 522 och riksväg 57, om vi tittar på landsvägarna. Omkring en tredjedel av olyckorna inträffade på småvägar, på stadsgator eller gick inte alls att härleda till en specifik väg.

Generellt är det inte de allra största vägarna som är mest olycksdrabbade, utan de något mindre.

– Det finns en topp i olycksfrekvens runt 5 000 fordon per dygn. När det blir större trafik så börjar djuren uppfatta vägarna som ett hinder. Det kan också bidra att vägar med större trafik har en bättre vägstandard, säger Anders Seiler, forskare vid SLU som bland annat studerar åtgärder mot viltolyckor.

I Södertälje finns ungefär fyra mil viltstängsel längs vägarna. Av olyckorna har 91 procent inträffat på vägsträckor utan viltstängsel. 

Artiklen fortsätter efter annonsen

(Annonslänk)

Just viltstängsel efterfrågas ofta nära olycksdrabbade vägsträckor – i riksdagen har det de senaste 20 åren lagts 95 motioner om viltstängsel på den ena eller andra vägsträckan – men forskare och experter på Trafikverket poängterar att viltstängsel ensamt inte är lösningen.

– Det går jättebra att bygga bort viltövergångar med stängsel, men då flyttar man problemet. För att fungera måste stängslingen kombineras med faunapassager, och där behöver vi komma ikapp i dag, säger Marcus Gabrielsson, nationell samordnare på Trafikverket.

Faunapassager kan vara av olika slag: Hit hör allt från stora ”ekodukter” – broar för djur för motorvägar eller järnvägar – till vägportar för småvägar eller vägtrummor under vägen. Forskaren Anders Seiler bekräftar bilden av ett eftersatt behov av faunapassager.

– För att det ska fungera måste vi kombinera stängsel med passager för djur. Helst ska stängslet användas som ledninghjälp mellan säkra passager. Det har man sett internationellt också: Stängsel som leder djur till säkra passager minskar olyckorna.

–Det är ju ofta så att man lokalt vill ha viltstängsel, både för att skydda vilt och jakthundar, och för bygga bort olyckor. Jag förstår att man gärna vill ha vägen stängslad, men man ser kanske inte då att det uppstår ett behov av att bygga passager också, eller att olyckorna flyttar någon annanstans, säger Andreas Seiler.

Han påpekar också att stängslets huvudsakliga syfte egentligen inte varit att stoppa olyckor, utan att minska personskadorna, bland annat genom att flytta viltpassagerna till vägsträckor där hastigheterna är lägre. 

– Hastigheten är den allra viktigaste faktorn, säger Andreas Seiler.

Alla rapporterade olyckor de senaste 12 månaderna. Källa: Viltolycksrådet (olyckor) och Trafikverket (stängsel). Sträckor med viltstängsel är grönmarkerade. Sammanställning: Newsworthy

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 november 2023 13:30
Senast uppdaterad: 18 november 2023 13:30

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors