Företag i fokus:

Södertälje kommun fastställer framtiden för hemtjänsten

Undersköterska Vård Hemtjänst Pressbild: Vardaga

Pressbild: Vardaga

Från och med 2025 kommer hemtjänsten i Södertälje att utföras av kommunen och två privata leverantörer, med en fördelning där kommunen står för 60 procent och de privata leverantörerna för 40 procent av tjänsterna.

På kommunstyrelsens möte den 17 maj 2024 beslutades att framtidens hemtjänst i Södertälje ska delas mellan kommunen och två privata leverantörer. Kommunen kommer att ansvara för 60 procent av hemtjänsten, medan de privata leverantörerna kommer att stå för 40 procent.

Det nuvarande ramavtalet med privata hemtjänstutförare kommer inte att förlängas när det löper ut i december 2025. En ny upphandling ska genomföras innan dess för att säkerställa en smidig övergång.

(Annonslänk)

Från 2018 till 2022 verkade kommunen själva som utförare tillsammans med Attendo, Aros och Eveo. I dagsläget bedrivs hemtjänsten av kommunen, Eveo och Saand, men med en justerad fördelning som inte alltid har kunnat genomföras fullt ut på grund av svårigheter att få in kvalificerade anbud och avtal som har hävts, vilket har lämnat två platser lediga.

Med den nya fördelningen ges de privata leverantörerna en större andel av tjänsterna jämfört med tidigare. Istället för fyra utförare som tidigare planerat blir det nu enbart två från och med 2025 som får större andelar.

– Det är viktigt att vi har en fortsatt stabil hemtjänst i Södertälje. Att vi nu ger en större andel till respektive privat utförare kan bidra till just det, säger Karin Björkryd, omsorgsdirektör i Södertälje kommun.

Kommunens beslut att justera andelarna för hemtjänsten syftar till att förbättra tjänsternas kvalitet och säkerställa att både kommunala och privata aktörer kan bidra till vården av kommunens invånare på ett effektivt sätt.

Läs även – Attendo lämnar hemtjänsten i Södertälje

Karin Björkryd, omsorgsdirektör Södertälje kommun.
Foto: Liza Simonsson

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 maj 2024 05:00
Senast uppdaterad: 18 maj 2024 01:42

MTR:s avtal avslutas i förtid – SJ tar över

Tåg Pendel

Foto: Alexander Isa

Avtalet mellan MTR och SL gällande drift av Stockholms pendeltåg kommer att avslutas tidigare än väntat, redan i mars kommande år. Det meddelar Trafikförvaltningen i ett pressmeddelande.

Sedan MTR tog över pendeltågstrafiken 2016 levererade de god kvalitet fram till för ungefär ett år sedan. Därefter har deras prestationer inte uppfyllt förväntningarna, enligt pressmeddelandet. De främsta orsakerna har varit en omfattande brist på lokförare i hela landet, vilket påverkat pendeltågen, samt underhållsbrister.

Artikeln fortsätter efter annonsen

(Annonslänk)

Bland annat har MTR har mött stark kritik som arbetsgivare efter beslutet att ersätta över 400 tågvärdar med kameror. Lokförare har också uttryckt oro över minskad säkerhet ombord på pendeltågen på grund av denna avveckling.

– Pendeltågstrafiken i Stockholmsregionen har det senaste året haft allvarliga störningar i verksamheten. Det här har påverkat våra resenärer mycket negativt. SL och MTR har under lång tid fört en konstruktiv dialog för att lösa problemen men utan kunna finna en gemensam väg framåt. Så nu väljer vi tillsammans att avsluta avtalet, säger David Lagneholm, vd SL och förvaltningschef Trafikförvaltningen.

Avtalet med Region Stockholm inkluderar en option att förlänga avtalet till 2030, enligt Sekotidningen. Men Trafikförvaltningen granskade denna option under våren 2023 och beslutade att inte förlänga kontraktet.

Istället avslutas kontraktet i förtid, men MTR fortsätter att driva pendeltågstrafiken fram till 3 mars 2024. Därefter tar SJ över som operatör.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 1 november 2023 13:54
Senast uppdaterad: 3 november 2023 07:22

Telge bostäder chockhöjer hyror för Södertäljebor

2022_06_Telge-Sodertalje

Foto: Alexander Isa

Hyresgäster i Södertälje står inför en kraftig hyreshöjning i samband med att Telge Bostäder, stadens största hyresvärd, har yrkat på en höjning med 11,7 procent från och med 2024.

Telge Bostäder, som äger ungefär hälften av hyreslägenheterna i Södertälje, har i en nyligen inledd förhandling lagt fram ett yrkande på 11,7 procents hyreshöjning, vilket är mer än en fördubbling jämfört med de senaste årens höjningar på 3-5 procent i kommunen. Det berättar Hassan Jama, förhandlingsledare på Hyresgästföreningen för Länstidningen.

Julkassen: Telgenytt i samarbete med St Afrems ortodoxa kyrka.

Hyresgästföreningen hade tidigare tecknat ett tvåårsavtal med Telge Bostäder, tillsammans med Nykvarnsbostäder, Rikshem, Ivarbo och Rygran inför 2022 och på vis förskonat hyresgästerna från de senaste årens stora hyreshöjningar, men det avtalet löper nu ut.

Maria Brunnström, hyresgäst hos Telge Bostäder i Södertälje, är kritisk till höjningen.

– Jag klarar mig ekonomiskt även fast jag får den här hyreshöjningen, men jag vet att det finns andra som får det jobbigt, säger hon till Telgenytt.

Maria berättar att hyreshöjningen bara är en i mängden av den senaste tidens prisökningar inom Telge Bostäder. Nyligen höjdes hyrorna i bolaget i mån till upprustningen av vinds- och källarförråd, nya sopkärl och renovering av tvättstugor.

– Någon tvättstuga har vi inte fått renoverad, men en hyreshöjning har vi ändå fått. De höjer hyrorna för oss hyresgäster utan att vi får vara med att tycka till, säger Maria Brunnström.

Förhandlingarna inför 2024 förväntas bli klara i mitten till slutet av november.

Telgenytt har sökt Telge Bostäder för kommentarer.

Skribent: Lucas T.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 1 november 2023 05:00
Senast uppdaterad: 4 december 2023 12:39

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors