Företag i fokus:

Södertälje kommun fastställer framtiden för hemtjänsten

Undersköterska Vård Hemtjänst Pressbild: Vardaga

Pressbild: Vardaga

Från och med 2025 kommer hemtjänsten i Södertälje att utföras av kommunen och två privata leverantörer, med en fördelning där kommunen står för 60 procent och de privata leverantörerna för 40 procent av tjänsterna.

På kommunstyrelsens möte den 17 maj 2024 beslutades att framtidens hemtjänst i Södertälje ska delas mellan kommunen och två privata leverantörer. Kommunen kommer att ansvara för 60 procent av hemtjänsten, medan de privata leverantörerna kommer att stå för 40 procent.

Det nuvarande ramavtalet med privata hemtjänstutförare kommer inte att förlängas när det löper ut i december 2025. En ny upphandling ska genomföras innan dess för att säkerställa en smidig övergång.

(Annonslänk)

Från 2018 till 2022 verkade kommunen själva som utförare tillsammans med Attendo, Aros och Eveo. I dagsläget bedrivs hemtjänsten av kommunen, Eveo och Saand, men med en justerad fördelning som inte alltid har kunnat genomföras fullt ut på grund av svårigheter att få in kvalificerade anbud och avtal som har hävts, vilket har lämnat två platser lediga.

Med den nya fördelningen ges de privata leverantörerna en större andel av tjänsterna jämfört med tidigare. Istället för fyra utförare som tidigare planerat blir det nu enbart två från och med 2025 som får större andelar.

– Det är viktigt att vi har en fortsatt stabil hemtjänst i Södertälje. Att vi nu ger en större andel till respektive privat utförare kan bidra till just det, säger Karin Björkryd, omsorgsdirektör i Södertälje kommun.

Kommunens beslut att justera andelarna för hemtjänsten syftar till att förbättra tjänsternas kvalitet och säkerställa att både kommunala och privata aktörer kan bidra till vården av kommunens invånare på ett effektivt sätt.

Läs även – Attendo lämnar hemtjänsten i Södertälje

Karin Björkryd, omsorgsdirektör Södertälje kommun.
Foto: Liza Simonsson

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 maj 2024 05:00
Senast uppdaterad: 18 maj 2024 01:42

UPPGIFTER: Ung man släpades ut från gym av maskerade personer

Polis-1

Arkivbild

En ung man blev nedslagen och därefter släpad ut ur ett gym av flera maskerade personer vid en gymanläggning i Södertälje, enligt vad ett ögonvittne har uppgett till Telgenytt.

Det var vid 20-tiden som flera maskerade personer befann sig utanför Nordic Wellness gymanläggning i Moraberg. Enligt uppgifter till Telgenytt spanade de genom fönsterrutorna efter en person som befann sig inne i anläggningen.

Ögonvittnet berättar om att flera maskerade personer stod utanför och tittade in, sedan rusade de in mot en man som beskrivs vara i 20-årsåldern och var på väg ut.

Tumult ska ha uppstått vid entrén
Enligt ögonvittnet blev den unge mannen överfallen inför flera andra personer som befann sig på platsen, därefter dragen in i en bil av de maskerade personerna, uppgifter som inte har bekräftats av polisen. Minst en av de maskerade personerna ska ha varit beväpnad med ett pistolliknande föremål enligt en uppgiftslämnaren.

Strax efter händelsen kallades polisen till platsen. Där förhörde de personer som befann sig i närheten av gymanläggningen vid tidpunkten för incidenten och undersökte även övervakningsmaterial, eftersom verksamheten är utrustad med kameror, innan de snabbt lämnade platsen.

Uppdatering:
Polisen bekräftar att de under den aktuella kvällen kallades till platsen med anledning av ett pågående människorov. Efter en grundlig utredning framhåller polisen att den angivna personen inte fördes bort och att det för närvarande inte finns några misstänkta personer i ärendet. Detaljerna kring händelsen, där maskerade personer sågs dra ut personen från gymanläggningen, är fortfarande oklara.

Enligt uppgifter har ögonvittnen som befann sig på plats inte velat medverka i polisens utredningsarbete.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 30 oktober 2023 22:32
Senast uppdaterad: 4 november 2023 15:07

Coop återkallar vindruvor – Kan vara giftiga

Coop

Pressbild: Coop

Coop återkallar nu sina Kärnfria Gröna Vindruvor, som visat sig innehålla för höga nivåer av bekämpningsmedlet Fluvalinat. – ”Tar händelsen på mycket stort allvar”, skriver Coop.

Coop har beslutat att återkalla kärnfria gröna Vindruvor, 500 gram, med Lot.nr 2390892. Återkallelsen berör vindruvor som är inköpta mellan 20 och fram till idag, måndagen den 30 oktober.

Anledningen till detta beslut är att produkten visat sig innehålla överskridande nivåer av bekämpningsmedlet Fluvalinat, vilket kan utgöra en hälsofara för konsumenter. Kunder som har köpt dessa vindruvor uppmanas att inte konsumera dem och istället returnera produkten till närmaste Coop-butik.

”Tar händelsen på mycket stort allvar och utreder med leverantören hur detta har kunnat ske. Coop beklagar det inträffade.”, skriver bolaget på sin hemsida.

Kärnfria gröna Vindruvor, 500 gram, med Lot.nr 2390892. Bild: Coop

Bild: Coop

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 30 oktober 2023 22:31
Senast uppdaterad: 30 oktober 2023 22:31

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors