Företag i fokus:

Södertälje kommun fastställer framtiden för hemtjänsten

Undersköterska Vård Hemtjänst Pressbild: Vardaga

Pressbild: Vardaga

Från och med 2025 kommer hemtjänsten i Södertälje att utföras av kommunen och två privata leverantörer, med en fördelning där kommunen står för 60 procent och de privata leverantörerna för 40 procent av tjänsterna.

På kommunstyrelsens möte den 17 maj 2024 beslutades att framtidens hemtjänst i Södertälje ska delas mellan kommunen och två privata leverantörer. Kommunen kommer att ansvara för 60 procent av hemtjänsten, medan de privata leverantörerna kommer att stå för 40 procent.

Det nuvarande ramavtalet med privata hemtjänstutförare kommer inte att förlängas när det löper ut i december 2025. En ny upphandling ska genomföras innan dess för att säkerställa en smidig övergång.

(Annonslänk)

Från 2018 till 2022 verkade kommunen själva som utförare tillsammans med Attendo, Aros och Eveo. I dagsläget bedrivs hemtjänsten av kommunen, Eveo och Saand, men med en justerad fördelning som inte alltid har kunnat genomföras fullt ut på grund av svårigheter att få in kvalificerade anbud och avtal som har hävts, vilket har lämnat två platser lediga.

Med den nya fördelningen ges de privata leverantörerna en större andel av tjänsterna jämfört med tidigare. Istället för fyra utförare som tidigare planerat blir det nu enbart två från och med 2025 som får större andelar.

– Det är viktigt att vi har en fortsatt stabil hemtjänst i Södertälje. Att vi nu ger en större andel till respektive privat utförare kan bidra till just det, säger Karin Björkryd, omsorgsdirektör i Södertälje kommun.

Kommunens beslut att justera andelarna för hemtjänsten syftar till att förbättra tjänsternas kvalitet och säkerställa att både kommunala och privata aktörer kan bidra till vården av kommunens invånare på ett effektivt sätt.

Läs även – Attendo lämnar hemtjänsten i Södertälje

Karin Björkryd, omsorgsdirektör Södertälje kommun.
Foto: Liza Simonsson

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 maj 2024 05:00
Senast uppdaterad: 18 maj 2024 01:42

Eva Bida prisas med lärarprisets Guldäpple

Eva

Årets pristagare till lärarpriset Guldäpplet.

Det stod mellan tre finalister när årets Guldäpple skulle delas ut. Nu står det klart att Södertäljeläraren, Eva Bida, kammade hem priset.

Guldäpplet är ett pris som sedan 2002 tilldelas lärare som använder digitala verktyg i undervisningen och inspirerar andra på olika nivåer. Förra året belönades IKT-nätverket Förskolan i Södertälje för deras arbete med digitala verktyg inom förskoleundervisningen.

När Guldäpplets lärarpris återigen skulle delas ut stod Södertälje i fokus. Denna gång var det läraren Eva Bida från Torekällgymnasiet som knep första platsen när hon ställdes mot två andra finalister.

– Det vi ser i år hos pristagarna är, digitalt kompetenta lärare som tänker helhet i elevernas utveckling. Kompetens kopplat till knopp och kropp, hälsa och trygghet, säger Robert Fahlgren, vice ordförande Sveriges Lärare och vice ordförande Guldäpplets jury.

Södertäljeläraren på Torekällgymnasiet, Eva Bida, tilldelas Guldäpplet för sina insatser.

I helgen stod det klart att vinnaren av lärarpriset Guldäpplet tilldelades Eva Bida, förstelärare i Idrott och hälsa och lärare inom flera program på Torekällgymnasiet i Södertälje. Dessutom arbetar hon deltid som IKT-pedagog för alla gymnasieskolor i Södertälje kommun.

”För ett nytänkande som alltid är i tiden. Eva omvärldsbevakar och tar in sådan teknik i sin undervisning som stödjer eleverna att nå sina mål. Allt från pulsband och morgonträning till planeringar och bedömningsmatriser i skolans lärplattform, till olika digitala verktyg för uppföljning av lärandet och undervisningen, som till exempel quiz, redovisningar, kamratbedömning, återkoppling och kompensatoriska verktyg. Eva sprider de positiva effekterna av sitt arbete både nationellt och internationellt.”, löd motiveringen.

(ANNONSLÄNK)

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 30 oktober 2023 13:07
Senast uppdaterad: 30 oktober 2023 13:27

Södertäljepolisen anklagas för allvarliga tjänstefel – Utreds av JO

Polis

Arkivbild

En man blev frihetsberövad och hans hem, där hans två små döttrar befann sig, genomsöktes av polisen på grund av misstankar om ringa narkotikabrott. Nu har Justitieombudsmannen, JO, valt att inleda en utredning av polisens agerande i Södertälje efter misstanke om att husrannsakan genomfördes utan godkännande.

Det var i juni månad när en man stoppades av polisen på väg hem från en livsmedelsbutik i Södertälje efter en lång arbetsdag som busschaufför. Istället för att få åka hem fördes han till polisstationen och misstänktes för drogfylla och skäligen misstänkt för ringa narkotikabrott. Därefter genomförde polisen en husrannsakan i mannens bostad där hans två sovande döttrar befann sig.

”Jag var trött och ville hem till mina två minderåriga barn. Jag sa att jag ville ringa min advokat men det fick jag inte. Istället visiterade de mig och tog alla mina personliga tillhörigheter.”, skriver mannen i anmälan till JO.

(Annonslänk)

Han informerade om sin anställning och det samarbete som företaget har med Transportstyrelsen, där regelbundna drogkontroller genomförs, samt att arbetsgivaren har en strikt nolltoleranspolicy gällande droger. Dessutom betonade han att han aldrig tidigare hade använt droger och inte heller hade blivit tidigare dömd eller misstänkt för narkotikabrott. Trots detta genomfördes en husrannsakan i bostaden med flera poliser när hans två minderåriga barn låg och sov, i väntan på att fadern skulle komma hem efter en lång arbetsdag.

”De blev uppjagade av polisen och utkörda ur sina rum utan. Båda skickade mig oroliga meddelanden. Min yngre dotter blev mycket rädd, polisen tvingade henne öppna datorn som vi använder och en polis kollade allt innehåll utan tillstånd i cirka en timme. Det känns mycket kränkande.”, skriver mannen i anmälan.

Efter händelsen beslutade han att anmäla Södertäljepolisen till Justitieombudsmannen för att ha genomfört en olaglig husrannsakan i hans hem och anklagar Södertäljepolisen för att ha begått allvarliga tjänstefel.

Nu har JO beslutat att inleda ett ärende efter incidenten och begär att Polismyndigheten yttrar sig och redovisar sin bedömning av grunden för husrannsakan som genomfördes i mannens bostad. De kräver även att polisen lämnar ett yttrande som inkluderar en redogörelse för myndighetens handläggning samt relevant lagstiftning.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 30 oktober 2023 05:00
Senast uppdaterad: 30 oktober 2023 12:46

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors