Företag i fokus:

Wendela Hebbegymnasiet ställer upp sina gymnasiearbeten

Wendela Hebbegymnasiets elever ställer upp sina gymnasiearbeten i Saltskog gård i Södertälje. Under tisdagen var eleverna i Saltskog gård, för att hänga upp sina gymnasiearbeten. På Lördag den 24 – 25 April och 1-2 maj kommer utställningen att vara.

Utställningen kommer att ske i Saltskog gård (Förvaltarvägen 53, 151 47 Södertälje)

Klassen som ställer upp sina gymnasiearbeten är Bild och form åk 3.

Temat för utställningen är ”kontrast” men även helt individuellt, på så sätt kan man visa upp sina verk, säger eleven och utställaren Amanda Nilsson.

Maria Radkova, 19, som är en av eleverna och som ställer upp sitt gymnasiearbete, hon berättar hur arbetsprocessen gått till. Hon tycker att det har varit jobbigt men tack vare hennes klasskamrater och mentor har hon lyckats ta sig fram och ställer ut med något hon är nöjd med. Maria delar även med sig att enligt henne har alla praktiska gymnasieprogram upplevt pandemin.

Maria berättar att hon är väldigt tacksam till att hon har fått möjligheten att ställa upp sitt gymnasiearbete efter ett skolår år full av distansundervisning som förhindrade arbetsprocessen.

– Jag vill även tacka mina klasskamrater och mentor, för ett grymt arbete, Säger Maria

Karin Bernerstedt som är mentor för klassen tycker att det är en underbar utställning och på så sätt lyfta fram elevernas verk.

Karin berättar att utställningen skulle egentligen var på Södertälje Stadshus, men tyvärr ställde Stadshuset in på grund av att det är en vaccinationsverksamhet.

Hur kommer ni gör nu under pandemin?

– Varje år har vi våra utställningar i Stadshuset, säger Karin Bernerstedt.

– Vi kommer att hålla avstånd men även hålla besökarna gruppvis för att kolla på elevernas verk, berättar Karin.

Karin berättar även att eleverna har gjort otrolig bra prestation och eleverna har hjälps åt med att få en bra utställningen, hon lägger även till att hon är tacksam att de har fått låna lokalerna åt utställningen.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 april 2021 00:00
Senast uppdaterad: 20 april 2021 00:00

Befolkningen minskar för första gången sedan 2009

Södertälje

Foto: Alexander Isa

Efter 14 år av ökande befolkning minskade antalet invånare i Södertälje under andra kvartalet 2023. Det visar SCB:s senaste statistik.

Södertälje tillhör de 140 kommuner i riket vars befolkning minskade under andra kvartalet. Bland de 26 kommunerna i Stockholms län minskade befolkningen i sex. Fler föddes än dog i Södertälje kommun under andra kvartalet 2023 – men fler flyttade från än till kommunen. Befolkningen minskade med 18 personer jämfört med kvartalet innan. Därmed har Södertälje 102.606 invånare.

Jämfört med för ett år sedan har befolkningen ökat med 544 personer. Södertälje har haft en positiv befolkningsutveckling under de flesta kvartal sedan millennieskiftet, men det är första gången befolkningen minskar sedan fjärde kvartalet 2009.

Under det andra kvartalet flyttade 1669 personer till Södertälje, medan 1838 personer flyttade ut. Kommunen hade med andra ord ett negativt flyttnetto. Det har oftast inte varit fallet historiskt sett. Det är det största negativa flyttnettot under ett kvartal på hela 2000-talet i Södertälje.

Av de 1669 som flyttade in kom de flesta från Stockholms län – 838 personer – medan 485 flyttade in från andra län i Sverige och 346 invandrade från andra länder. Av de 1838 som lämnade kommunen flyttade 1150 till övriga Stockholms län, 498 till andra län och 190 till utlandet.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 augusti 2023 04:00
Senast uppdaterad: 22 augusti 2023 22:05

Nätverksledaren och tre andra ledare varnas i fängelset

Kriminalvården

Foto: Kriminalvården

Den utpekade ledarfiguren inom Södertäljenätverket varnas tillsammans med tre andra nätverksledare av Kriminalvården. Detta efter att de har vägrat att delta i sysselsättning på Saltviksanstalten.

Fyra ledande figurer från Västeråsnätverket, Flemingsberg, Göteborg och Södertälje varnas efter att ha vägrat brodera tavlor i fängelset. Enligt fängelselagen är en intagen skyldig att utföra eller delta i den sysselsättning som anvisas. En intagen som bryter mot föreskrifterna och villkoren som gäller tilldelas en varning.

Enligt Kriminalvårdens dokumentation har dessa män inte visat intresse för att brodera motiv till tavlor och har istället hänvisat till olika medicinska åkommor som skäl till sitt motstånd.

En framstående ledarfigur från Göteborg hävdar synfel som hindrar honom från att utföra uppgiften, medan en annan person med en ledande position inom ett nätverk begär en högre lön för att medverka.

Även en 31 årig man, som av polisen pekas ut som ledare för det splittrade Södertäljenätverket, tilldelas en varning på grund av upprepning av vägran. Enligt Kriminalvården har han inte deltagit i sysselsättningen utan giltigt skäl, och anstalten anser därför att han har brutit mot föreskrifterna och villkoren.

31-åringen har suttit frihetsberövad sedan 2020 och har dömts att avtjäna 9 år och två månader i fängelse.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 augusti 2023 16:15
Senast uppdaterad: 22 augusti 2023 16:15

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors