Företag i fokus:

Wendela Hebbegymnasiet ställer upp sina gymnasiearbeten

Wendela Hebbegymnasiets elever ställer upp sina gymnasiearbeten i Saltskog gård i Södertälje. Under tisdagen var eleverna i Saltskog gård, för att hänga upp sina gymnasiearbeten. På Lördag den 24 – 25 April och 1-2 maj kommer utställningen att vara.

Utställningen kommer att ske i Saltskog gård (Förvaltarvägen 53, 151 47 Södertälje)

Klassen som ställer upp sina gymnasiearbeten är Bild och form åk 3.

Temat för utställningen är ”kontrast” men även helt individuellt, på så sätt kan man visa upp sina verk, säger eleven och utställaren Amanda Nilsson.

Maria Radkova, 19, som är en av eleverna och som ställer upp sitt gymnasiearbete, hon berättar hur arbetsprocessen gått till. Hon tycker att det har varit jobbigt men tack vare hennes klasskamrater och mentor har hon lyckats ta sig fram och ställer ut med något hon är nöjd med. Maria delar även med sig att enligt henne har alla praktiska gymnasieprogram upplevt pandemin.

Maria berättar att hon är väldigt tacksam till att hon har fått möjligheten att ställa upp sitt gymnasiearbete efter ett skolår år full av distansundervisning som förhindrade arbetsprocessen.

– Jag vill även tacka mina klasskamrater och mentor, för ett grymt arbete, Säger Maria

Karin Bernerstedt som är mentor för klassen tycker att det är en underbar utställning och på så sätt lyfta fram elevernas verk.

Karin berättar att utställningen skulle egentligen var på Södertälje Stadshus, men tyvärr ställde Stadshuset in på grund av att det är en vaccinationsverksamhet.

Hur kommer ni gör nu under pandemin?

– Varje år har vi våra utställningar i Stadshuset, säger Karin Bernerstedt.

– Vi kommer att hålla avstånd men även hålla besökarna gruppvis för att kolla på elevernas verk, berättar Karin.

Karin berättar även att eleverna har gjort otrolig bra prestation och eleverna har hjälps åt med att få en bra utställningen, hon lägger även till att hon är tacksam att de har fått låna lokalerna åt utställningen.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 april 2021 00:00
Senast uppdaterad: 20 april 2021 00:00

Centrumföreningen tar nytt digitalt steg

pexels kortterminal babs  kort

Foto: Pexels

Södertälje City tar steget in i den digitala handeln genom att introducera ett helt nytt digitalt presentkort. Med denna nyskapande plattform hoppas centrumföreningen främja och stödja den lokala handeln.

Det traditionella fysiska betalkortet kompletteras med en innovativ digital lösning från Cityplay, som inkluderar flera bonusfunktioner för att öka värdet av lokal shopping.

Presentkortet är tillgängligt för både privatpersoner och företag, och kan användas för ändamål som personalgåvor. Lanseringen äger rum i samband med Södertäljefestivalen, dock kommer endast ett begränsat antal verksamheter vara anslutna till lösningen från början.

– Samtidigt jobbar vi vidare med att ansluta allt fler Södertälje-verksamheter. Tillsammans stärker vi den lokala handeln och det blir ett roligt sätt att upptäcka stadens utbud, säger Erik Hanzon, marknadsansvarig, Södertälje City.

I samband med lanseringen genomförs tävlingen ”Kodjakten” på Lunagallerian, där deltagare använder Cityplay-appen för att skanna QR-koder som är placerade i butikerna. De som framgångsrikt slutför uppdraget har möjligheten att vinna ett digitalt presentkort med ett värde av 1 000 kr.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 augusti 2023 14:47
Senast uppdaterad: 22 augusti 2023 14:52

Parkeringsplatsen vid centralen stängs av i flera veckor

Parkering

Foto: Alexander Isa

Parkeringsplatserna vid Södertälje station stängs av för att ge plats för tivolit under Södertäljefestivalen. Därefter kommer parkeringen att få ny beläggning och väntas pågår till mitten av september.

Under Södertäljefestivalen kommer det traditionsenliga tivolit som vanligt att ställas upp i staden. Jämfört med tidigare år kommer arrangören att lägga extra fokus på barnfamiljer genom ett FamiljeTivoli som kommer att vara beläget på Centralplans parkeringsplats.

Nu meddelar Södertälje kommun att platsen från och med den 23 augusti kommer att vara helt avstängd för parkering av bilar.

”Efter festivalen är parkeringen fortsatt stängd för arbete med att asfaltera och måla om linjer. Parkeringsplatserna kommer att målas så de blir snedställda, något som kommer göra parkeringsplatsen mer trafiksäker.”, skriver kommunen på sin hemsida.

På grund av Trafikverkets byggnation av den nya banvallen 2020 är det för närvarande trångt mellan parkeringsraderna, men antalet parkeringsplatser förblir oförändrat.

Under arbetets gång finns alternativa parkeringsplatser bakom polishuset vid ”Mörten” och även vid stadshuset. Parkeringen förväntas öppna igen den 15 september.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 augusti 2023 10:59
Senast uppdaterad: 22 augusti 2023 14:46

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors