Företag i fokus:

Digital Majfest för ungdomar i Södertälje och resten av landet

Fredag den 14 maj mellan 17.00 – 23.00 kommer den digitala Majfesten att genomföras. Det är en rikstäckande digital festival för ungdomar och unga vuxna (12-20 år).

Södertälje är en av 20 orter i Sverige som genomför detta evenemang för att peppa ungdomar att det kommer bli bättre efter pandemin.

För att delta på den digitala Majfesten 2021 så kan du klicka på denna länk för att komma till själva startsidan:

Digitala Majfesten 2021

Ung Fritid Södertälje är en av de som kommer att presentera sina fritidsgårdar. De fritidsgårdarna som är involverade är:

Rösberga Fritidsgård, Västergård Fritidsgård, Hovsjö Fritidsgård, Tajen Fritidsgård, Fornbacka Fritidsgård, Hölö Fritidsgård, Järna Fritidsgård och SBBK Fritidgård

Under kvällen kommer de att bjudas på riksaktuella artister, lokala artister, influencers, Youtubers, band, tävlingar med mera.

Jeano Maalouf en av lokal artisterna i Majfestivalen 2021

En av Södertäljes lokal artist är ingen mindre än Södertäljesonen Jeano. Jeano Maalouf som är 23 år startade sin karriär i musiken tidigt, med hjälp av vänner och uppväxten i Geneta, kunde Jeano stå fast vid sin musikkarriär. Jeano debuterade med låten Diamant Sedan dess fortsatte Jeano skapamusik musik. Södertäljesonen har över 60 Miljoner lyssnare bara på Spotify och över 200 tusen månadslyssnare på Youtube.

Vi har kontaktat Tina Qvinnström, verksamhetsledare för Västergårds Fritidsgård om vad hon tycker om den ”Digitala Majfesten 2021”

-Jag ser fram emot Majfesten, det ska bli jätte spännande. För det första att få visa upp det vi gör inom Ung Fritid Södertälje. Det händer så mycket spännande för våra ungdomar i Södertälje. För det andra har det varit otroligt roligt och lärorikt att få samverka med alla de andra kommunerna som är med i Majfesten. För det tredje vill jag ge en eloge till ungdomsgruppen som har varit reportrar och filmat allt material till Majfesten som är Södertäljes del..

-Jag hoppas på att denna Majfest når ut till så många som bara är möjligt. På så sätt kan vi locka ungdomar i hela kommunen till att komma och delta på våra arrangemang eller besöka våra fritidsgårdar, Säger Tina Qvinnström.

-Vi alla hoppas på att snart få återgå till det ”normala” igen. Då kommer det bli så roligt att få ta emot alla ungdomar på gårdarna igen men även nya ungdomar som hittar hit, Säger Tina Qvinnström, Verksamhetsledare Västergårds fritidsgård.

-Men vi har lärt oss mycket under denna pandemi som till exempel att vi börjar röra oss mera i den digitala världen, på så sätt träffar nya ungdomar som behöver oss trygga vuxna, avslutar Tina Qvinnström.

Årets orter som är involverade

I dag är ett 20-tal orter med. Det handlar om Arvidsjaur, Eskilstuna, Södertälje, Haninge, Lidköping, Malmö, Norrtälje, Skellefteå, Sorsele, Tyresö, Uppsala, Umeå, Vimmerby, Västerås och Örebro fritidsgårdar och Ungdomens hus med. Fler kan komma att sättas in.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 10 maj 2021 00:00
Senast uppdaterad: 10 maj 2021 00:00

Kommunen stärker kampen mot våld i nära relationer

Kvinna Woman Pexels

Foto: Pexels

Efter framgångar med tidigare åtgärder, lanserar kommunen en uppdaterad strategi för att bekämpa våld i nära relationer och hedersrelaterat våld för perioden 2024–2027.

I december 2023 godkände kommunstyrelsen den nya handlingsplanen ”Fri från våld 2024–2027”, en fortsättning på det arbete som påbörjats med den föregående planen för åren 2021-2023. Denna tidigare plan ledde till att fler våldsutsatta sökte stöd, vilket tyder på en minskning av mörkertalet. Den nya handlingsplanen syftar till att vidareutveckla dessa framsteg och adressera utmaningar som uppdagats under arbetets gång.

En markant förbättring har noterats inom kommunens samtliga verksamheter, där över 80% av socialtjänstens anställda har utbildats i att hantera våld i nära relationer och hedersrelaterat förtryck. Även personal från Telge Bostäder och utbildningskontoret har genomgått relevant utbildning, vilket stärkt kompetensen i dessa frågor på bred front.

Johannes Evers Gester, kommunens koordinator för frågor kring våldsförebyggande arbete, rapporterar om positiva resultat från dessa insatser och betonar vikten av den fortsatta kampen mot våld. Med flytten av samordnarfunktionen från Socialkontoret till Kommunstyrelsekontoret i början av 2024, har en än mer sammanhållen och effektiv approach tagits för att förebygga våld.

– Sedan årsskiftet 2023/24 har samordnarfunktionen flyttat från Socialkontoret till Kommunstyrelsekontoret. Redan efter två månader kan jag se att flytten bidrar till en positiv effekt i frågan. Anledningen till att funktionen flyttats är för att ännu tydligare kunna verka förebyggande mot våld, säger Johannes Evers Gester, kommunens koordinator i ett pressutskick, och fortsätter.

(Annonslänk)

– Även styrgruppen som jag leder har ändrats under föregående år från att vara endast representanter från socialkontoret till att nu innefatta alla berörda kommunkontor. Fördelen är att arbetet blir mer samordnat avseende insatser, till exempel så är det lättare att nå medborgarna med samma budskap och stöd.

Den reviderade handlingsplanen fokuserar på fem centrala områden: våldsförebyggande arbete, återfallsförebyggande insatser för våldsutövare, aktiva åtgärder för att upptäcka våldsutsatthet, specifika insatser för våldsutsatta vuxna och barn, samt systematisk kunskaps- och metodutveckling. Dessa fokusområden speglar en helhetsorienterad strategi för att inte bara bemöta utan även förebygga våld på lång sikt.

Initiativet understryker kommunens engagemang för att skapa en tryggare tillvaro för alla invånare, där våld i nära relationer och hedersrelaterat våld aktivt motarbetas genom utbildning, stödinsatser och samarbete över förvaltningsgränserna.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 april 2024 05:00
Senast uppdaterad: 7 april 2024 02:25

Man väcktes av inbrottstjuvar – blev slagen och rånad

Polis

Arkivbild

Under natten kallades polisen till en adress i Södertälje. Väl på plats visade det sig att en man utsatts för inbrott och misshandel i sin egen bostad.

En Södertäljebo ringde och larmade polisen när han upptäckte att inkräktare hade tagit sig in i hans hem under natten.

Trots att tjuvarna märkte att han var i bostaden, avbröt de inte inbrottet utan fortsatte istället. Händelsen inträffade lite efter midnatt, runt 01:30.

Mannen rapporterade att han blivit hotad med kniv av flera gärningsmän, misshandlad och bestulen på sina personliga ägodelar. Som följd av detta har polisen initierat en utredning med anklagelser om misshandel, allvarliga hot, brott mot hemfrid samt skadegörelse.

(Annonslänk)

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 april 2024 17:22
Senast uppdaterad: 6 april 2024 17:22

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors