Företag i fokus:

Hemma hos familjen Hörling

Bara en liten bilväg från Södertälje, ute i Jumstaberg, möts vi av ett vackert bygge. Uppe på en liten kulle stoltserar Dennis Hörlings mörka villa i trä. 

Här har villan en fin utsikt med ett stort trädäck, för att kunna njuta av solen under fina sommardagar. Men det är inte därför vi är här. Vi är inte här för att njuta av solen, vädret eller det fina trädäcket. Vi är här för att ta en titt på Dennis nya Orangeri. Orangeriet har han själv designat och byggt väldigt vackert och kreativt.

Ett Orangeri är i grund och botten tänkt att användas som ett slags växthus för exotiska träd och frukter, som inte klarar av den hårda vintern i Sverige. Här finns apelsiner och andra citrusfrukter och namnet Orangeri kommer just från ordet apelsin; orange på franska.

Skillnaden mellan ett växthus och ett Orangeri är att det förstnämnda är en plats för odling. I ett Orangeri har man möjlighet till att värma upp rummet och på så vis kan känsliga växter övervintra och överleva den svenska kalla vintern.

På senare år har idéen och intresset, om att bygga ett Orangeri längst husfasaden växt allt större i Sverige. Det har gjorts plats för köksmöbler, rejäla långbord för härliga tillställningar, fåtöljer för att sitta och njuta av en god kopp kaffe och lyssna till det smattrande regnet som slår mot fönsterpartierna. Möjligheterna är oändliga och det vet Dennis Hörling om.

Dennis kompletterade sin villa med att skapa ett fantastiskt uterum, där han kombinerar sitt Orangeri med förvaring för fina växter och för härligt umgänge med familjen.

Här möts vi av gröna växter och mysiga möbler, som är dekorerade med renfjäll. Dennis har verkligen lyckats skapa en magisk miljö, där han kan njuta av en god kopp kaffe med familjen och av utsikten till en bar himmel en härlig sommarkväll.

Det syns på långa vägar att Dennis Hörling är stolt över sitt bygge och det förstår vi självfallet.

Text: ERIC GERMUNDSSON

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 13 maj 2021 00:00
Senast uppdaterad: 24 september 2022 13:55

Positiv ökning i Södertälje – Nykvarn fortfarande i topp

Täljegymnasiet

Foto: Alexander Isa

Förra året såg vi en positiv ökning av andelen elever som gick ut grundskolan i Södertälje kommun med behörighet till gymnasiets yrkesprogram. Men ny statistik visar på stora regionala ojämlikheter.

Andelen elever som avslutade grundskolan med behörighet till gymnasiets yrkesprogram ökade förra året i Södertälje kommun med en förbättring på 5 procentenheter jämfört med året innan. Totalt var 82,3 procent behöriga till gymnasiet, enligt Skolverkets senaste statistik.

Nykvarn tappade 0,7 procent, men toppar fortfarande med 95,6 procents elevbehörighet.

Trots detta finns det betydande regionala skillnader i hela landet, med över 70 skolor där mer än en tredjedel av eleverna inte uppnår gymnasiebehörighet, och ett tiotal skolor där inte ens hälften gör det, särskilt i större städer.

– Alla elever ska ha samma chans att lyckas, oavsett var de bor. I dag ser vi hur svensk skola slits isär och det är totalt oacceptabelt, säger Åsa Fahlén, ordförande för Sveriges Lärare.

I Stockholms län varierar resultaten, med över 95 procent gymnasiebehöriga elever i Danderyd och Nykvarn, medan siffran sjönk till 80 procent i Norrtälje. Nationellt sett låg gymnasiebehörigheten på 85 procent förra läsåret, vilket är liknande nivå som tidigare. Södertäljes elever överträffar dock rikssnittet. För att bli behörig att söka till yrkesprogram måste eleverna få godkända betyg i svenska (eller svenska som andraspråk), engelska och matematik, samt i ytterligare fem ämnen, totalt åtta ämnen.

– För att elever ska kunna lyckas krävs lärare med rätt behörighet och särskilt stöd till de som behöver det. Det bästa receptet för att öka gymnasiebehörigheten i sin kommun är att satsa på en god arbetsmiljö för att kunna behålla och attrahera lärare och att se till att de nödvändiga resurserna finns på plats, säger Åsa Fahlén.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 oktober 2023 05:30
Senast uppdaterad: 14 oktober 2023 01:13

Grundskolelärare misstänks för övergrepp mot barn

2022_06_3C87969B-7084-42E3-8C31-ED65FD111312-1536x1122-1

Foto/Montage: Pixabay/Alexander Isa

En kvinnlig lärare anställd av Södertälje kommun är under utredning för misstankar om övergrepp mot barn, rapporter LT. Hon ska även ha blivit avstängd med omedelbar verkan.

Det var under gårdagen som det blev känt att en kvinnlig lärare, anställd på en kommunal grundkola, begått flera grova övergrepp mot barn. Detta avslöjades i chattar på internet, men enligt tidningen har kvinnan påstått att det enbart rör sig om fantasier.

Förskolan agerade kraftfullt.
– Utifrån det här har vi stängt av den här personen. Vi har gått in i en arbetsrättslig process där vi har underrättat den här personen och facket om ett kommande avsked, säger Ingela Hamlin, utbildningsdirektör i Södertälje kommun, till LT.

Under gårdagen ska grundskolan ha skickat information till all personal och föräldrar med barn på skolan samt stängt av kvinnan med omedelbar verkan.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 oktober 2023 04:00
Senast uppdaterad: 14 oktober 2023 13:06

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors