Företag i fokus:

Anna Merry Khammo- Fick utmärkelser för Årets Elev 2021

Under onsdagen delades utbildningsnämndens utmärkelser ut till lärare, lärarlag och till elever i åk 9 som utmärkt sig särskilt under året.

Det är fjärde gången som utmärkelser delas ut till lärare som tydligt förbättrat kvaliteten i undervisningen och som aktivt arbetat för skolans eller för skolans uppdrag. På grund av den rådande situationen så livesändes årets utmärkelseutdelningen via kommunens facebooksida.

–  Förra året fick vi ställa in på grund av pandemin, men i år ställde vi om och bjöd in alla pristagare och prisutdelare via Teams eftersom vi inte kunde bjuda in alla till stadshuset. Det är fantastiskt att se att lärare, elever och förskolans pedagoger lyckats arbeta så målmedvetet och framgångsrikt trots pandemin, säger Johan Abrahamsson, tf utbildningsdirektör.

Utmärkelserna till niondeklassarna delades ut av utbildningsnämndens ordförande Elof Hansjons (S) som konstaterade:

– Det känns stort och högtidligt att få belöna några fantastiska elever för deras ansträngningar!

Vinnare av Årets elev 2021

En av eleverna som fick en utmärkelse och Årets elev 2021 var Wasaskolans egna Anna Merry Khammo.

Anna Merry Khammo`s motivering för utmärkelsen lyder:

• Har utvecklats under åren, presterat och anammat det svenska språket
• Stark vilja och engagemang till att vilja utvecklas och lära sig
• Hon är ständigt nyfiken och tar till sig all kunskap samt kritik

Anna Merry hur känns det att få det bekräftad att du är vinnare för årets elev 2021 ?

– Jag känner mig glad att jag har gjort den här resan och att jag fick det bekräftelse om det jag har gjort under min tid i Wasaskolan.

Det är ett stort pris, vad har du gjort för att kunna få ett sånt pris?

– Jag tycker man behöver lägga mycket krav på att motivera andra för att kunna känna sig glad.

Anna Merry känner ser och inkludera alla runt om henne. Hon vill att alla ska må bra och stå upp för de svaga som inte har sin röst och som inte hörs, lägger mentorn Hannan Masud.

Berätta lite om din uppstart på din utbildning, hur var den?

-Enligt mig ser jag mig själv som motiverad, jag älskar att se andra motiverade som mig. Det har varit tufft under åren, jag har försökt att motivera andra och att få det bekräftad så ser jag det som någon slags förändring.

Hur kände du under distansen?

– Jag har fått en möjlighet där lärarna möter mig och har delvis närundervisning i skolan, så det har inte varit jobbigt för mig.

Har du något att säga till andra elever runt om i världen?

– Jag vill uppmana till nästa årets elever att inte vara själviskt utan att vara hjälpsamma för att man kommer få en belöning till exempel som Årets elev. Men även inte att få ett pris för det, man kan ju även få beröm och bekräftelse från sina lärare och mentorer.

När Telgenytt träffade Anna deltog, även mentorn Hannan Masud. Vi frågade Hannan om hur det har varit att jobba med Anna under ett par intensiva år. Så berättar Hannan.

-Anna har gjort en fantastisk resa både på det sociala. De går i hand både socialkompetens och kunskapskometens. Hon är även en kamrat där alla vill vara med, hon har egenskapen att vara snäll mot alla.

Avslutningsvis lägger Hannan även till att Wasaskolans rektor och all personal är väldigt stolta över att Anna Merry fick ett sånt pris. Detta pris tillägnas till alla elevers 9or men Anna Merry fick äran att bära priset, säger Hannan Masud

Anna Merry vill tacka alla sina lärare och all personal som har motiverat henne till ett bra jobb, hon vill även tacka sin familj som har stöttat henne.

-Jag vill också ge ett stort tack till Charlotte som är rektor för Wasaskolan som har visat sitt engagemang, lägger Anna Merry till.

Avslutningsvis vill Anna Merry ge utt ett stort tack till sin mentor Hannan Masud, för sitt hjälpande och stöttande.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 28 maj 2021 00:00
Senast uppdaterad: 28 maj 2021 00:00

Hedersmedborgaren saknas efter villabranden i Nykvarn

Skarmavbild-2024-03-15-kl.-20.33.25

Torsten Björnberg utsågs till hedersmedborgare 2021
Foto: Nykvarns kommun

I veckan ödelades en villa i Nykvarn av en svår brand. Inledningsvis rapporterades huset vara tomt, men enligt uppgifter till Telgenytt var husets ägare inne i huset vid brandens utbrott.

(Annonslänk)

Natten mot onsdag inträffad en kraftig villabrand på Stenmossevägen i Nykvarn. Vid räddningsstyrkornas ankomst var byggnaden helt övertänd, och de kunde inte ingripa på grund av brandens intensitet och risk för ras. Ännu är brandorsaken oklar, och en utredning pågår för att klargöra vad som hände.

Inledningsvis rapporterades inga personskador i samband med branden, och villan var obebodd vid händelsen. Men enligt uppgifter till Telgenytt befann sig husets ägare inne i villan under branden. LT rapporterar dessutom att det hus som totalförstördes tillhör hedersmedborgaren och Nykvarnsprofilen, Torsten Björnberg.

Enligt tidningen har polisen sökt efter 86-åringen Torsten Björnberg, men inte lyckats nå honom, och han saknas nu efter onsdagens villabrand.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 mars 2024 13:00
Senast uppdaterad: 16 mars 2024 14:43

Då inleds årets städning av gator och cykelvägar

Skarmavbild-2024-03-15-kl.-20.21.17

Foto: Södertälje kommun

Med start nästa vecka kickar Södertälje kommun igång den årliga sandsopningen för att göra vårfint på gator, samt gång- och cykelvägar.

Vårstädningen av Södertälje och Järnas gator och cykelvägar är snart igång. Nästa vecka, från och med onsdagen den 20 mars, börjar kommunen arbetet med att sopas sand från vinterns halkbekämpning. De första områdena som får ett vårlyft är Lina, Rosenlund, Viksängen och Södertälje centrum samt Järna.

(Annonslänk)

Arbetet kommer att utföras av två stora lag som effektivt ska rensa varje område av sand och grus. Dessa lag kommer att arbeta parallellt på varsin sida av kanalen, med målet att ge en renare och säkrare miljö för fotgängare och cyklister. Beroende på väderförhållandena beräknas det ta mellan 3-5 dagar att avsluta städningen i varje område, med en total beräknad tidsåtgång på 6-8 veckor för hela projektet.

Turordningen för sandsopningen täcker en omfattande lista av områden på både västra och östra sidan av tätorten, däribland Karlhov, Ronna, Geneta på den västra sidan, och Östertälje, Fornhöjden, Glasberga på den östra. Centrumområdet kommer att städas parallellt med dessa områden.

För skolorna har kommunen planerat att utföra sandsopningen under påsklovet, vecka 14, för att minimera störningar. Efter de centrala delarna av tätorten flyttar arbetet vidare till kommundelarna, där Järna står först i tur, och fokus ligger på gång- och cykelvägar, följt av Mölnbo, Hölö-Mörkö och Enhörna.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 mars 2024 05:00
Senast uppdaterad: 15 mars 2024 20:25

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors