Företag i fokus:

Södertäljes dåliga väglag och potthål är en del av vår vardag

IMG_8915

Foto: Alexander Isa

Är det bara jag som störs av att vår stad har så fruktansvärt dåliga vägar? Är det bara jag som sitter i bilen och blir helt vansinnigt förbannad när jag rullar rakt ner i ett runt, fint och djupt potthåll?
Och till er som med all förmodan sitter där hemma, läser och tänker högt – håll koll på vägen då? Jag har koll på vägen.

Men ni som parkerat nere vid stora Marenparkeringen, ni vet vad jag pratar om.
Precis vid utfarten, vid stoppskylten, så gapar flera stora potthåll. Som bilist måste man här då hålla koll på alla som passerar vägen, från höger till vänster och stanna fint vid stoppskylten och precis då får vänster framdäck en rejäl klapp på ändan, skål på det.

Men problemet med väglaget är inte enbart vid Marenplan. Lite här och var gapar stora hål överallt. Marenparkeringen är en plats där asfalten ät totalt värdelös med hål överallt. Vem bär ansvaret?

Jag blir så förvånad att åka till andra städer där väglaget är så mycket bättre. Här i Södertälje så verkar kommunen göra det enkelt för sig genom att grusa igen och asfaltera över. Det funkar ju, ett tag, sen är det dags att laga samma hål igen.

Varför inte göra rätt en gång för alla? Varför inte sy ihop ett team som går igenom hela vår stad och asfalterar ordentligt, en gång för alla?

Södertälje är en stad med ca 100 000 invånare, är jag helt ensam om min frustration?

Ninos

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 31 maj 2021 00:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:18

Bil krockade med stolpe – En person förd till sjukhus

Ambulans

Arkivbild

En bilolycka inträffade tidigt på fredasgmorgoen på Klockarvägen i Södertälje, vilket resulterade i insatser av både polis och ambulans.

Bilolycka ägde rum vid 07-tiden på Klockarvägen i Geneta, vilket ledde till att räddningspersonal från både polis och ambulans kallades till platsen. Av ännu en oklar anledning hade en bil kört in i en stolpe.

Vid en uppdatering klockan 08:00 meddelades att en av de två personer som befann sig i bilen blev förd till sjukhus med ambulans för en kontroll av deras tillstånd.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 augusti 2023 12:50
Senast uppdaterad: 25 augusti 2023 12:50

Så inleds Södertäljefestivalen – ”Ett gemensamt budskap”

Festival

Foto: Shamsh Oyal

Nu är dagen äntligen kommen för den efterlängtade Södertäljefestivalen. Invigningen sker med en gemensam musikparad genom staden, ledd av indiska trumgruppen Swarajya.

Södertäljefestivalen 2023 inleds med en gemensam musikparad genom staden, ledd av bland annat indiska trumgruppen Swarajya. Invigningen startar från Saltsjötorget klockan 18:30 och fortsätter genom gågatan till huvudscenen Stora Torget, med tal från både Aljosa Lagumdzija, Södertälje Citys VD, och Kommunstyrelsens ordförande Boel Godner (S)

Invigningen på Stora Scenen inkluderar Södertälje-dansgruppen Kuba Dance Company, kända från Talang 2023 där de hedrade staden och fördömde våldet genom sin känsloladdade dans.

Kuba Dance Company. Foto: AlexanderI Isa

– Vi blev både stolta och berörda av Kuba Dance Company under Talang 2023 och kände att det vore perfekt om dessa tjejer även kan inviga Södertäljefestivalen tillsammans med oss. ”Vi har ett gemensamt budskap om att stå upp för det fina i Södertälje, ta hand om varandra och ha roligt tillsammans”, säger Malin Eriksson, Event- och kundansvarig, Södertälje City.

Även Talang-finalisten Noor Al Jabiri intar scenen med sin sång som tilldelades en ”golden buzzer”. Före detta framträder Täljerevyn, nykronade svenska mästare i ”sång och musik” från Revy-SM, med numret ”Älskar Min EPA” på Stora Scenen klockan 20:25.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 augusti 2023 10:47
Senast uppdaterad: 25 augusti 2023 10:47

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors