Företag i fokus:

Södertäljes krögare ser fram emot att få hålla öppet till 22.30

I hela sex månader så har krögare runt om i landet haft en oerhört tuff period. Att begränsa restauranger till att endast kunna ha öppet till 20:30 har medfört enorma ekonomiska svårigheter, med tapp i omsättning och massuppsägningar i sektorn. Tusentals förlorade jobbet över en natt.

Beskedet att få hålla öppet längre är välkommet av krögare över hela Sverige, men den kända krögaren P G Nilsson som driver Svenska Brasseri är inte helt nöjd ;

– Jag ser det som en förlängning av restriktionerna. Förutom att sista beställningen blir klockan 22 så kvarstår att bara fyra får sitta vid samma bord, sa P G till TT.

Idag börjar de nya restriktionerna gälla där bland att restaurangerna får hålla öppet till 22:30.

Telgenytt har valt att fråga några av Södertäljes krögare för att se hur det har fungerat för deras verksamheter de senaste sex månaderna, samt hur känslorna är för de nya öppettiderna som regeringen gick ut med förra veckan.

– Vi är i grunden en nattklubb som öppnar ca 22:00, så vi blev väldigt påverkade med begränsningarna då vi tappade alla våra gäster. Vi valde istället att göra om nattklubben till Meze för enbart take-away, dels för att undvika trängsel och dels för att tiderna 20:30 begränsar oss väldigt mycket. Men, trots den hårda konkurrensen så har det fungerat väldigt bra, förklarar Renyo Hanna.

– Nu ser vi fram emot att kunna nyttja vår härliga och mysiga innergård som vi öppnar i mitten av juni. Där ska vi servera mat och dryck till våra gäster fram till 22.30. Ett väldigt stort steg för oss, berättar Renyo Hanna från Mister Meze.

– Det har varit tufft men vi har kämpat oss fram. Väldigt tråkigt att behöva säga upp/permittera personal. Vi saknar verkligen vår kvällspersonal och även våra gäster och vänner som besökte oss in på småtimmarna. Men att kunna ha öppet till 22.30 är ett stort steg framåt. Vi har längtat att få ha öppet längre. Så det är väldigt välkommet, förklarar Isa Varli från Templet Bar

– Det har fungerat helt okej med tanke på omständigheterna. Vi har försökt att se positivt på det hela och tagit vårt samhällsansvar. Självklart har det varit tufft företagsmässigt samt för personalen att kunna erbjuda de timmar, men det är bara att respektera och acceptera förutsättningar.

– Men nu ser vi fram emot att förlänga tiderna och hoppas snart att återgå till det normala och att vi ser slutet av denna pandemi, berättar Haik Arakelian från Barolo.

– Det har varit tufft. Vi har ju kunder, men förlorade den bästa sittningen. Så det har ju lett till ett stort tapp i försäljningen.

– Men det känns bättre nu då vi kommer kunna ta emot fler kunder och fler kommer hinner gå ut att äta. Men det är ju inte tillräckligt nog med tanke på att vi inte fått något stöd alls. Ett steg framåt i alla fall, berättar Pablo Munoz från Mas Que Tapas

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 1 juni 2021 00:00
Senast uppdaterad: 1 juni 2021 00:00

Trafikolycka vid Hagaberg – Flera fordon inblandade

Räddningstjänst Olycka

Arkivbild

En trafikolycka inträffade mellan tre personbilar på E4 i i höjd med Hagaberg. Räddningstjänst och polis ryckte snabbt ut till olycksplatsen för att bistå med hjälp.

Det var strax innan klockan 13 på lördagen som en kollision ägde rum på E4 i närheten av Hagaberg i södergående riktning. Som en följd av olyckan hindrades trafikflödet och ett körfält var helt avstängt under räddningsarbetet.

Ambulans larmades också till platsen enligt rapporter, men skadeläget är för närvarande oklart. Enligt polisens uppgifter ska de drabbade personerna dock vara ”vakna och talbara” vid ankomsten.

Vid klockan 14 hade situationen normaliserats och vägen hade återigen öppnats för trafik.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 september 2023 12:45
Senast uppdaterad: 2 september 2023 12:48

Man utvisas från Sverige efter branden på Täppgatan

DSC_0068-2

Foto: Alexander Isa

Under våren greps en person misstänkt för mordbrand efter att en kraftig lägenhetsbrand bröt ut på Täppgatan. Nu har mannen, trots att han nekat till anklagelserna, blivit dömd i tingsrätten.

Vid 17:25 på fredagen den 19 maj utbröt en omfattande lägenhetsbrand på bottenvåningen i en bostadsbyggnad på Täppgatan. Räddningstjänsten anlände till platsen och möttes av en helt övertänd lägenhet.

Nio personer blev evakuerade och fem av dem behövde vård för rökskador, varav en kvinna hade nödgats ta sig ut från sin balkong med hjälp av ett rep. Två timmar efter brandens utbrott lyckades polisen gripa en 28-årig man som senare åtalades för mordbrand.

Trots initiala erkännanden från mannen som greps i samband med händelsen ändrade han senare sin ståndpunkt och förnekade att han hade anlagt branden.

Lägenheten på Täppgatan totalförstördes i samband med branden den 19 maj. Foto: Alexander Isa

Trots att mannens inställning förändrades, fann tingsrätten honom skyldig med hänsyn till både bevisen som klargjorde var och hur branden startade samt de vittnesmål som stödde detta.

Då det ansågs att mannen hade begått brottet under påverkan av en allvarlig psykisk störning, beslutades det att han skulle få rättspsykiatrisk vård med en särskild prövning för utskrivning. Dessutom fattades beslut om att han skulle utvisas från landet.

Mannen har också ålagts att ersätta de drabbade boende och ett försäkringsbolag som behövde återställa en av lägenheterna för cirka 19 000 kronor.

BILDEXTRA/TV: Kraftig lägenhetsbrand i centrala Södertälje

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 september 2023 10:09
Senast uppdaterad: 2 september 2023 10:09

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors