Företag i fokus:

Så var första helgen efter nya öppettiderna på krogen ”-Äntligen”

Det var en underbar stämning i Södertälje och i restaurangerna, då Telgenytt besökte olika krogar under helgen. Folk var glada och njöt av solen i en levande stad som strålade och hade en magisk puls.

Ovan ser vi vännerna Martin Fredin, Andreas Petrányi, Niklas Petrányi och Rodrigo Vidal som passade på att njuta av vädret och nya öppettiderna.

Det var i tisdags som Telgenytt skrev en artikel om nya restriktionerna som började gälla 1 juni, Södertäljes krögare ser fram emot att få hålla öppet till 22.30, där restauranger får förlängda öppettider och krögare fick säga sitt.

Beskedet togs emot med öppna armar av krögarna som haft ett tufft halvår. I helgen valde Telgenytt istället att fråga restaurangbesökare om vad de tycker om nya öppettiderna för restaurangerna.

– Äntligen kan man gå ut och ha kul! Hänga på Ceasars och dricka Coconut Daiquiris med vänner, då känner man att man lever, säger Lena Hansen med ett glatt leende.

– Vi tycker att det är fantastiskt, man har saknat att kunna umgås med vänner efter 20:00. Det är verkligen efterlängtat, inte minst för restaurangerna som haft det tufft ett bra tag, säger Robert och Metin Ataseven.

– Tycker att det är underbart att de har förlängt. Längtar till allting är normalt igen, säger Izla Unesi och får medhåll från sin vän Niclas.

– Det känns skönt, att någorlunda kunna styra över sitt egna liv och träffa folk som man inte träffat på länge, säger Marcus Theng.

– Det känns jättebra, speciellt för krögarna som är vänner till en. Man känner hopp för en ljusare framtid. Vi alla längtar för att denna pandemi ska ta slut och att man kan få träffa sina nära och kära utan att behöva ha den oro man haft i över ett år, säger Rodrigo Vidal.

– Jag tycker att det känns väldigt kul att det börjar kännas som vanligt igen, hoppas dom öppnar ännu längre snart, säger Olivia.

– Jag tycker att det är sjukt kul att Templet har öppet längre. Å andra sidan så var det skönt när stan stängde klockan 20.30 så man kunde komma hem i bra tid, säger han.

– Så himla gött, berättar en glad Hampus Palmqvist.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 juni 2021 00:00
Senast uppdaterad: 7 juni 2021 00:00

(L): – Inte lärarnas ansvar om elever ska få stanna i Sverige

Klass-Elever-Skola-FOTO-Liza-Simonsson

Foto: Pixnio

Den senaste tiden har det diskuterats i vilken utsträckning personal inom offentlig verksamhet ska informera relevanta myndigheter när de kommer i kontakt med personer som saknar rätten att befinna sig i Sverige. Särskilt har frågan om hur lärare ska förhålla sig till elever belysts ur olika perspektiv.

Liberalerna anser att lärare inte ska behöva informera andra myndigheter när de kommer i kontakt med elever utan uppehållstillstånd. Ett sådant krav skulle skapa en situation som vid de rödgrönas gymnasieamnesti, där lärare i praktiken blev ansvariga för huruvida en person skulle få stanna i Sverige.

Att människor befinner sig i Sverige utan tillstånd är ett misslyckande som gör att många far illa och det är viktigt att vi kommer åt det omfattande skuggsamhället. Personer i Sverige utan uppehållstillstånd utnyttjas som svart arbetskraft, av kriminella gäng och riskerar att bli offer för grov brottslighet. Migrationsverket, polisen och andra myndigheter förtjänar förstärkta resurser för att säkerställa att de som saknar rätt att vara i landet också lämnar.

”Bra att det genomförs en gedigen utredning”

För att det arbetet ska fungera behöver information enklare kunna spridas och delas mellan myndigheter. Staten måste tala med en tydlig och enad röst, och Liberalerna tycker därför att det är rimligt att myndigheter i större utsträckning än idag delar information med varandra om personer som vistas här illegalt. Men det här är en svår fråga och kräver noga överväganden. Därför är det nu bra att det genomförs en gedigen utredning om hur undantagen ska utformas.

Utredningen som precis tillsatts ska utöver att presentera förslag om undantag också se till att den nya lagstiftningen om informationsutbyte ska vara förenliga med de internationella konventioner som Sverige åtagit sig att följa. Barnkonventionen har samma ställning som svensk lag, och i den slås alla barns rätt till skolgång fast. Andra situationer där utredningen ska titta på undantag rör till exempel sjukvården.

Fredrik Malm (L)
Utbildningspolitisk talesperson och ordförande i utbildningsutskottet

Metin Hawsho,
gruppledare (L) 

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 4 september 2023 11:31
Senast uppdaterad: 4 september 2023 11:48

Restauranger kontrolleras för att stoppa köttligor

2x6nu0wfejtjmlsb

Pressbild: Ica.

Köttligor stjäl varor för enorma belopp från butiker och säljer sedan det stulna köttet på den svarta marknaden, inklusive till restauranger. För att bekämpa denna illegala handel har Södertälje kommun nu infört kvitto-kontroller på restauranger som resulterat i flera förbud, enligt rapportering från SVT.

– Det finns en svart marknad där man säljer kött vidare, säger Lars Greger (MP) ordförande i miljönämnden, till SVT.

Under många år har köttstölder varit en problematik som sträckt sig genom hela Sverige, från norr till söder. Ett problemet som förvärrats över tiden. Kriminella ligor tömmer butikshyllor på kött i omgångar, vilket kan vara värt tiotusentals kronor.

Det har kommit uppgifter om att flera butiksägare har tvingats ta bort kött från sina hyllor och anställa egna vakter för att förebygga stölderna. En genomförd utredning avslöjar även flera exempel bland medlemmarna i Svensk Handel där butikerna har utrustat hela kyldiskar med lås och valt att placera köttet bakom disken.

Enligt polisen betraktas dessa stölder som en betydande inkomstkälla för andra kriminella aktiviteter. Under år 2021 beräknas det att varor för över 4,5 miljarder kronor stals från dagligvaruhandeln enligt Svensk Handels uppskattningar. 2010 stals varor för 1,9 miljarder.

För att minska efterfrågan på stulet kött har nya metoder introducerats. En av dessa metoder är att genomföra inspektioner av restauranger, där de måste kunna verifiera ursprunget av det kött de serverar. I Stockholms län har denna metod lett till att flera restauranger har förbjudits att servera kött. Nu beslutar sig även Södertälje kommun för att anamma denna metod i samband med sina livsmedelskontroller för att minska efterfrågan på stulet kött.

– Vi måste angripa problemet från andra hållet. Om det ses som en risk att befatta sig med stöldgods kommer efterfrågan på det stulna köttet att minska. Kommunerna har ett viktigt uppdrag och tillsammans med berörda aktörer tror jag att vi kan göra skillnad på riktigt, sade Nina Jelver, säkerhetschef på Svensk Handel, i ett pressmeddelande under våren.

Enligt SVT har det hittills i år utfärdats 15 förelägganden eller förbud i Södertälje som rör spårbarhet på livsmedel.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 4 september 2023 08:31
Senast uppdaterad: 4 september 2023 08:31

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors