Företag i fokus:

En månad efter mordet på 39-åringen vid Actic Vasa ”Vi känner ingen oro för att komma hit”

Det är exakt en månad sedan en 39-åring flerbarnspappa sköts till döds på öppen gata, mitt på ljusa dagen.

39-åringen kliver ut från gymanläggningen Actic och går in i Willys för att handla. När han väl kliver ut från Willys och ska gå mot sin bil möts han av en maskerad man som börjar jaga och skjuta mot honom. Den unga mannen faller och blir sedan skjuten på nära håll. Där blir han livlöst liggande på marken.
Sjukvårdare tillkallas till platsen men livet på 39-åringen går inte att rädda.

En månad har nu passerat och gärningsmannen är fortfarande på fri fot. Enligt flera vittnesuppgifter kan gärningsmannen ha uppehållit sig på platsen en stund innan brottet och polisen har vid tidigare skeden gått ut med att flera motivbilder finns, men att man inte har någon misstänkt i nuläget.

Telgenytt har åkt tillbaka till platsen, en månad senare, för att ta del av hur personal som arbetar i området känner om situationen och om besökare känner någon oro för att besöka området.

Hur har reaktionerna varit efter mordet ?

Våra gäster har varit väldigt oroliga att komma hit till Actic Wasa, berättar Kamilla Grabarska som jobbar på Actic anläggningen.

Har det påverkar er verksamhet och är ni oroliga att något likande kan hända igen?

Dom första veckorna var folk väldigt orolig och många valde helst att undvika den här anläggningen, men vi märker att folk börjat hitta tillbaka igen. Sjävklart är man lite orolig att något liknande kan ske, allt kan hända.

Vad tycker ni om att mördaren fortfarande går på fri fot och känner ni någon oro när ni besöker Wasa Handelsplats?

– Jag har inte följ nyhetsrapporteringen och inte heller polisens arbete i ärendet. Så jag har inte så mycket att uttala mig om förutom att vi hoppas att polisen griper gärningsmannen. Sen är det väldigt olyckligt det som hände, men det var mer riktat mot en person och hade kunnat ske på vilken plats som helst, så jag känner igen oro alls, säger Linnea till Telgenytt.

– Jag skulle nog säga att polisen gör allt dom kan med den informationen dom har. Förhoppningsvis så får dom tag på personen som gjort det. Jag känner inte heller någon oro för att komma hit och att det ska hända något en själv. Olyckligt det som hände och att det råkade hända här, men vi känner oss inte alls otrygga, berättar Gustav.

-Den kriminalitet som finns är oftast riktigt mot andra kriminella och vi är inte riktigt där, så vi känner ingen oro för att komma hit, avslutar Linnea.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 juni 2021 00:00
Senast uppdaterad: 23 juni 2021 00:00

Andra raka segern för SSK:s damlag

ROBERT JOHANSSON

Robert Johansson, huvudtränare för SSK:s damlag Foto: Patric Gill

I fredags hade SSK:s herrlag hemmapremiär i Scaniarinken, igår var det damernas tur att spela sin första seriematch på hemmaplan.

Efter att ha besegrat AIK med 3-0 är laget fortfarande obesegrade efter två matcher i NDHL Damettan Östra och har inte heller släppt in något mål ännu. Huvudtränare Robert Johansson var till stora delar nöjd med lagets prestation men uppmärksammade ett par detaljer i spelet i gårdagens match som han tycker kan spetsas till ytterligare.

– Tycker vi i stort gör en bra insats med snabba spelvändningar och bra ingångar i offensiv zon precis som vi tränat på. Det är sista biten som vi kan bli lite mer desperata i, ta bättre avslut, screena målvakten och vara lite hetare på returer.

Ser man till slutresultatet i matchen mot AIK så blev det inte en lika bekväm resa som i öppningsmatchen mot SDE HF 2 där SSK vann med förkrossande 18-0.

– AIK försvarar sig bra och vi kanske är lite stressade och tar avslut i ”fel” lägen i stället för att försöka dra isär genom att använda backarna lite mer och få deras lag att gå bort sig och få målvakten i sidled, tillägger Johansson i sin analys av matchen.

Det är till slut bredden i laget som avgör matchen och också något som Robert tror kommer att vara värdefullt längre fram på säsongen.

– Vi spelar på hela matchen med 4 kedjor och 7 backar, vilket är lite ovant för en del och det tar lite tid att sätta det. Men något vi kommer ha nytta av framöver.

– Vi steppar upp lite i sista perioden och Hunter Mosher visar vägen som kapten med två viljemål.

Liksom mot SDE var SSK helt överlägsna i skottstatistiken även mot AIK men slutresultatet i den här matchen visade ändå att hemmalaget fick slita för segern på ett annat sätt.

Ni vinner skotten överlägset även i gårdagens match men gör förre mål, är anledningen att det skiljer mycket i kvalité på motståndet?

– Jo men så är det, lite vassare spelare, ett tight försvarsspel och en riktigt bra målvakt. Plus att vi blir ivriga och rullar lite i hörnen och tar ”kalla” skott i stället för att som sagt använda back och få lite sväng på deras lag. 

Nästa match för SSK Dam är mot Hammarby borta på söndag 17.30

Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 5 oktober 2023 13:02
Senast uppdaterad: 31 oktober 2023 12:08

Festlokal avslöjad – sålde ”helrör” från rester

komm

Vodkafaskor som företaget förbjuds att sälja. Bild: Södertälje kommun

Miljökontoret upptäckte en festlokal där använda vodkaflaskor fylldes och såldes som helrör en annan kväll. Nu förbjuds bolaget att sälja spriten med omedelbar verkan.

Efter en noggrann kontroll den 15 september 2023, följt av en uppföljning den 26 september, har miljökontoret beslutat att agera mot mindre festlokal i Geneta.

Vid kontrollen begärde miljökontoret att få insyn i spårbarhetsdokument för flera livsmedelsprodukter, inklusive Absolut Vodka. Det visade sig att företaget säljer ”helrör” och placerar dem på borden för gästerna. Problemet uppstår efter kvällens slut, när slattarna från halvfulla flaskor samlas in och blandas ihop för att säljas som ett nytt ”helrör” igen, utan att det tydligt kan fastställas vilka flaskor som ingick i blandningen.

(Annonslänk)

Dålig uppsikt vid borden och ökad risk för kontaminering.
Enligt miljökontoret är personalen inte närvarande vid bordet, vilket ökar risken för att en gäst potentiellt skulle kunna tillsätta något i flaskan som inte borde vara där, såsom droger, saliv eller andra oönskade ämnen.

”Det finns också en etisk aspekt att ta hänsyn till. När en konsument beställer ett ”helrör” förväntar de sig vanligtvis att få en ny och obruten flaska, som inte har blandats med ”slattar” från tidigare oförvarade flaskor från tidigare fester.”, skriver miljökontoret.

Dessutom har festlokalen fått förbud att sälja eller ge bort mer än 20 kilo halloumi och grillost på grund av bristande kvitton som styrker inköp. Nu har festolkalen med omedelbar verkan förbjudits att sälja eller skänka bort produkterna

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 5 oktober 2023 09:46
Senast uppdaterad: 5 oktober 2023 16:15

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors