Företag i fokus:

Krögarnas lycka efter slopade restriktioner ”Helt underbart”

Renyo Hanna och kollegan Francisco Delgado

Den 1 juli får restauranger ha öppet som vanligt igen. Begränsningen på sällskap utomhus tas bort helt och maxantalet vid bord inomhus höjs från fyra till åtta gäster.

Hur känns det?

– Äntligen, helt underbart måste jag säga. Vi har stått i ett och ett halvt år nu med restriktioner och äntligen kan vi se ljuset i tunneln och ser fram emot en härlig sommar. Extra glada och tacksamma är vi över att vi fått förlängda öppettider på vår uteservering till 02. Södertälje kommun har varit väldigt medgörliga och tillmötesgående, säger Renyo Hanna som äger Mister Meze (Flamingo)

Men nattklubben förblir fortsatt stängd, vad händer med Mister Meze nu?

Det är extremt många som hört av sig till oss och ställer samma fråga. Vi kommer att behålla vårt libanesiska kök och kombinerar det med goda drinkar och cocktails på vår mysiga och populära innergård. Folk ringde in till oss och bokade bord till helgen redan samma dag som restriktionerna upphävdes. Vi ser verkligen fram emot helgen, berättar Renyo Hanna

Även Isa Varli, från Templet Bar, upplevde samma känsla när han nåddes av beskedet om slopade restriktioner för restaurangerna.

– Det var en otroligt glädje när vi nåddes av nyheten, vi har längtat efter den här dagen. Restriktionerna har varit tuffa och hårda för både oss på Templet och alla våra kollegor i branschen. Vi är fortfarande mitt i en pågående pandemin och följer de restriktioner som rekommenderas självklart, men det här är en enorm lättnad för oss alla, säger Isa Varli till Telgenytt.

Vad ser du mest fram emot, nu när ni får ha öppet som vanligt igen?

– Framför allt att få träffa alla gäster och vänner igen och att vi kan börja återgå till det normala igen, berättar Isa Varli.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 30 juni 2021 00:00
Senast uppdaterad: 30 juni 2021 00:00

Humana vinner i domstol – ”Inte rätt att dra in tillståndet”

Johanna Humana

Johanna Rastad, VD Humanas. Pressbild

Tidigare i år återkallade Inspektionen för vård och omsorg, IVO, Humana Assistans tillstånd att bedriva olika former av omsorgstjänster. Nu har Förvaltningsrätten upphävt beslutet och tillåter Humana att fortsätta sin verksamhet.

– Det är en fin och tydlig dom. Det här är viktigt för oss i Humana, men också för våra kunder och vårdtagare. Vi är inte felfria, men den sammanvägda bilden som domstolen ger är att det inte var rätt att dra in tillståndet, säger Humanas VD, Johanna Rastad, till TT.

Det var den 31 januari i år som IVO besluta att stoppa Humana efter att de ansåg att bolaget och dess företrädare bland annat inte längre uppfyllde kraven på lämplighet enligt lagstiftningen. Skälen baserades på återkrav på assistansersättning, anmälningar från kommuner och tillsynsbeslut från IVO.

Förhandlingar har hört med bolagets företrädare som presenterat omfattande material för att förklara återkrav och avvikelser i bolagets verksamhet. Förvaltningsrätten har granskat IVO:s påtalade brister och funnit att flera av dem ligger långt tillbaka i tiden, inte är tillräckligt utredda och att det funnits rimliga förklaringar och tolkningar.

(Annonslänk)

– Domstolen anser att Humana i vissa fall har brustit, bland annat i sin insyn i anordnad assistans. De klarlagda bristerna är dock förhållandevis få och inte tillräckligt allvarliga för att motivera att bolaget och dess företrädare ska anses olämpliga. Domstolen bedömer också att Humana har vidtagit rimliga åtgärder för att följa IVO:s tillsynsbeslut och säkra kvalitet i verksamheten, säger lagmannen Eva-Lotta Hedin i ett pressmeddelande.

Enligt Förvaltningsrätten är det inte tydligt fastställt att bolaget och dess företrädare inte längre uppfyller kraven på lämplighet som helhet. Domstolens beslut om att upphävt IVO:s innebär att Humana får fortsätta sin verksamhet som vanligt.

Humana-aktie rusade på börsen i samband med onsdagens beslut. När börshandeln stängde hade aktien rusat hela 47,7 procent.

IVO har tre veckor på sig att överklaga beslutet. Om de beviljas prövningstillstånd kommer processen att fortsätta i kammarrätten.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 juni 2023 04:00
Senast uppdaterad: 22 juni 2023 09:48

Sportchef åtalas – Misstänkts för att ha drivit spelklubb

Polis

FOTO: Polisens förundersökning

En sportchef i en svensk elitförening i fotboll har åtalats misstänkt för att ha drivit en spelklubb. Polisutredningen visar att han spelat för miljonbelopp hos olika spelbolag, rapporter DN som var först om att rapportera om åtalet.

Det var i samband med en razzia i november 2020 som polisen avslöjade en lokal i centrala Stockholm där pokerspel pågick och där hundratusentals kronor i kontanter samt spelutrustning beslagtogs.

En man i 40-årsåldern misstänkts för att hyra lokalen och är sportchef i en fotbollsklubb åtals nu för olovlig spelverksamhet. Han ska enligt LT vara hemmahörande i Södertälje.

– Jag har inte ägt eller hyrt någon lokal eller drivit något. Jag har absolut spelat mycket poker, men det finns inget olagligt med det. Normalt sett hade jag spelat på Casino Cosmopol. Men det här var under corona och det var stängt. Så vi var några kompisar som spelade ihop när vi inte kunde spela på casinot, konstigare än så är det egentligen inte, säger den åtalade 40-åringen till Lt.

Bild tagen under polisens razzia av kassaskåpet på den berörda spelklubben. FOTO: Polisens förundersökning

Enligt polisutredningen har han tagit emot nästan 4,4 miljoner kronor från privatpersoner och gjort insättningar på nära 1,4 miljoner kronor hos spelbolag under 2020 och 2021. Textmeddelanden i hans mobiltelefon indikerar också att han rört sig med stora summor pengar genom spelaktiviteter.

Spelinspektionen har bekräftat att ingen licensierad speloperatör är associerad med den aktuella spelplatsen. Fotbollsförbundet har inte inlett någon egen utredning mot sportchefen eller klubben, detta då det misstänkta brottet begåtts av honom som privatperson.

Enligt DN avvaktar föreningen rättegången innan de vidtar eventuella åtgärder.

– Vi tar avstånd från all form av brottslighet, men han förnekar brott och vi måste tro på det han säger, sägertr klubbens ordförande till DN.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 juni 2023 16:50
Senast uppdaterad: 21 november 2023 12:17

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors