Företag i fokus:

Krögarnas lycka efter slopade restriktioner ”Helt underbart”

Renyo Hanna och kollegan Francisco Delgado

Den 1 juli får restauranger ha öppet som vanligt igen. Begränsningen på sällskap utomhus tas bort helt och maxantalet vid bord inomhus höjs från fyra till åtta gäster.

Hur känns det?

– Äntligen, helt underbart måste jag säga. Vi har stått i ett och ett halvt år nu med restriktioner och äntligen kan vi se ljuset i tunneln och ser fram emot en härlig sommar. Extra glada och tacksamma är vi över att vi fått förlängda öppettider på vår uteservering till 02. Södertälje kommun har varit väldigt medgörliga och tillmötesgående, säger Renyo Hanna som äger Mister Meze (Flamingo)

Men nattklubben förblir fortsatt stängd, vad händer med Mister Meze nu?

Det är extremt många som hört av sig till oss och ställer samma fråga. Vi kommer att behålla vårt libanesiska kök och kombinerar det med goda drinkar och cocktails på vår mysiga och populära innergård. Folk ringde in till oss och bokade bord till helgen redan samma dag som restriktionerna upphävdes. Vi ser verkligen fram emot helgen, berättar Renyo Hanna

Även Isa Varli, från Templet Bar, upplevde samma känsla när han nåddes av beskedet om slopade restriktioner för restaurangerna.

– Det var en otroligt glädje när vi nåddes av nyheten, vi har längtat efter den här dagen. Restriktionerna har varit tuffa och hårda för både oss på Templet och alla våra kollegor i branschen. Vi är fortfarande mitt i en pågående pandemin och följer de restriktioner som rekommenderas självklart, men det här är en enorm lättnad för oss alla, säger Isa Varli till Telgenytt.

Vad ser du mest fram emot, nu när ni får ha öppet som vanligt igen?

– Framför allt att få träffa alla gäster och vänner igen och att vi kan börja återgå till det normala igen, berättar Isa Varli.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 30 juni 2021 00:00
Senast uppdaterad: 30 juni 2021 00:00

Regnfritt midsommarfirande – Detta år var blötast

Midsommar-Pexels

Det var spridda skurar runt om i landet på midsommarafton i år. I Södertälje och Nykvarn var det dock ett regnfritt midsommarfirande, vilket historiskt sett inträffar ungefär två av tre gånger enligt Newsworthys genomgång av väderhistoriken vid SMHI:s mätstationer.

Torkan är svår i stora delar av landet, och många längtar nog efter mer regn. Men just under midsommarfirandet brukar uppehållsväder vara välkommet. Så hur vanligt är det att det regnar på midsommar i Södertälje? Vid mätstationen Södertälje har det fallit minst en millimeter nederbörd under 33 procent av alla midsommaraftnarna sedan 1945.

Blötast var midsommarafton 1996 där det under ett dygn föll 19,5 millimeter regn. Samma år Södertälje kammade Gnesta hem nederbördsrekordet. Hela 39,6 millimeter föll det under ett dygn.

En genomsnittlig midsommarafton i Södertälje har haft en dygnsmedeltemperatur på 15,8 grader. Temperaturen har dock varierat betydligt, med en lägsta temperatur på 9,3 grader år 1987 och en högsta temperatur på 22,6 grader år 1970.

År 1970 nåddes den allra högsta temperaturen på midsommarafton, då termometern visade 31,8 grader. Det året var rekordvarmt i stora delar av landet. Historiskt sett har maxtemperaturen överstigit 20 grader på midsommar ungefär vartannat år. Åtta gånger av 72 har temperaturen varit över 25 grader.

MåttRekordMidsommaraftonMätstation
Varmast (högsta dygnsmedel)22,6°1970Södertälje
Kallast (lägsta dygnsmedel)9,3°1987Södertälje
Varmast (högsta maxtemperatur)31,8°1970Södertälje
Kallast (lägsta maxtemperatur)11°1987Södertälje
Regnigast19,5 mm1996Södertälje
Blåsigast (högsta medelvind, 10 min)8 m/s1959Tullinge A

Värden från midsommarafton respektive år, oavsett vilket datum den inträffade. Midsommarafton inträffar sedan 1953 alltid fredagen närmast efter den 19 juni, innan dess den 23 juni.

(Annonslänk)

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 juni 2023 08:30
Senast uppdaterad: 25 juni 2023 00:53

Skyddad yrkestitel för undersköterskor införs

Undersköterska Vård Hemtjänst Pressbild: Vardaga

Pressbild: Vardaga

Nu blir undersköterska en skyddad yrkestitel inom vård och omsorg. Från och med den 1 juli 2023 krävs ett bevis från Socialstyrelsen för att få använda titeln.

Tidsbegränsat anställda och nyanställda efter den 1 juli 2023 måste ansöka om skyddad yrkestitel för att arbeta som undersköterska. De som saknar bevis kan istället arbeta som vårdbiträden. Semestervikarier kommer inte kunna anställas som undersköterskor sommaren 2023, utan föreslås istället anställas som vårdbiträden.

De som är anställda som undersköterskor med tillsvidareanställning före denna datum behöver dock inte bevis fram till den 30 juni 2033. Detta gäller oavsett om man är utbildad i eller utanför Sverige. Ansökan om skyddad yrkestitel kan göras först från och med den 1 juli 2023.

Enligt Socialstyrelsen får de med skyddad yrkestitel använda titeln undersköterska och ha fast omsorgskontakt inom hemtjänsten, men inte de som saknar skyddad yrkestitel.

Nyanställda undersköterskor med tillsvidareanställning behöver också ha ett bevis om skyddad yrkestitel efter den 1 juli. I vissa fall kan anställningsbevis fungera som styrkande dokument för övergångsregeln. Annars kommer de anställas som vårdbiträden även om de är utbildade undersköterskor.

Timvikarier och visstidsanställda som för närvarande är anställda som undersköterskor kommer att behöva omanskaffas som vårdbiträden innan den 1 juli för att fortsätta arbeta inom verksamheten.

På Socialstyrelsens hemsida kan du läsa mer om den nya skyddade yrkestiteln för undersköterskor.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 juni 2023 04:00
Senast uppdaterad: 24 juni 2023 22:57

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors