Företag i fokus:

Insändare: Nykvarn är en av Sveriges bästa kommuner

Jag vill först och främst berömma er på Telgenytt för ert hårda arbete. Att försöka slå sig in bland giganterna är inte en lätt uppgift, men ni har lyckats göra det riktigt bra. Av den anledningen väljer jag att stötta er genom att lämna in mitt svar på en insändare som Lt publicerade tidigare idag (skrivet igår) till er.

En insändare från en besviken Nykvarnsbo som började med: ”Nykvarn på väg att bli en Stockholmsförort”.

Insändaren skriver bland annat att hen är en hållbarhetsengagerad person, att hen är en tredje generationers Nykvarnsbo och att hen är anser att trygghetskänslan och närhet till skog och natur är på väg att försvinna, samt att hen är vill flytta från fina Nykvarn.

Jag är född och uppvuxen i Nykvarn och bott här hela mitt liv, mina föräldrar likaså. Jag minns när jag var liten och sprang i skogarna och fick fästingbett som mor min upptäckte när hon duschade oss som små. Jag minns min underbara uppväxt här i Nykvarn och jag minns när jag var en lite tös på 18 år och min mor ordnade en mysig, liten hyreslägenheter som jag bodde i under flera år. Jag minns väl min uppväxt.

Sedan växte jag upp, i Nykvarn, träffade en underbar man som också hade en egen lägenhet på den tiden. Vi flyttade ihop och fick två fantastiska barn. Nu har våra barn fått egna barn och bor i egna lägenheter i Nykvarn. Det är så min livscykel ser ut. Jag har idag barn och barnbarn som bor i Nykvarn och det är jag otroligt glad över.

Jag finner en inre ro att veta att mina barn och barnbarn är i närheten och kan ta en kort promenad för att träffa en äldre dam som jag.

Med det vill jag säga att jag är glad och tacksam över att Nykvarns kommun exploaterar och skapar bostäder för att våra barn och barnbarn ska ha en bostad när dem växer upp. Om Nykvarns kommun skulle lyssna på folk som skickar in negativa insändare om Nykvarn, så hade mina barn och många av mina vänners barn inte haft en bostad att bosätta sig i här i Nykvarn. Vi hade helt enkelt haft en ordentlig bostadsbrist i Nykvarn.

Att påstå att Nykvarns kommun ”jagar fler invånare för att öka skatteintäkter till förmån för bostäder” är inte ok enligt min mening. Nykvarns kommun och dess tjänstemän gör ett fantastiskt arbete. Vi föräldrar vill ha våra barn i närheten av oss och inte blir tvungna till att bosätta sig i andra, oroliga städer på grund av brist av bostäder.

Tack Nykvarns kommun för ert hårda arbete med att skapa plats för bland annat våra barn och ungdomar. Tack för att ni utvecklar Nykvarn åt rätt håll.

Mariefred är en vacker stad, det ifrågasätter jag inte. Men vill du flytta till Mariefred så ta reda på fakta, det exploateras även där med.

Insändaren anonym

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 1 juli 2021 00:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:23

Pojke död i Södertälje – En person gripen

Polishelikopter

Foto: Shamash Oyal

En minderårig har hittats död i Södertälje. Just nu pågår en stor insats i Södertälje med flera polisenheter och en person har gripits misstänkt för brott.

På måndagsförmiddagen, vid 11:00-tiden, tillkallades flera polis- och räddningsenheter samt en ambulanshelikopter till ett bostadsområde i Rosenlundsområdet. Detta efter att en inringare slagit larm och uppgav att det fanns en allvarligt skadad person inne i en lägenhet.

Väl på plats hittades en skadad minderårig som fördes till sjukhus med ambulans.

– När polispatrullen kom till platsen påträffades en minderårig pojke som hade livshotande skador samt en vuxen man. Pojken fördes med ambulanshelikopter till sjukhus samtidigt som livsuppehållande åtgärder genomfördes, men hans liv gick inte att rädda, säger polisens presstalesperson Ola Österling, till Telgenytt

Mannen som påträffades i lägenheten greps av polisen och är nu misstänkt för brott. Den gripna mannen och den avlidna pojken ska ha en nära relation, enligt uppgifter TV4 ska mannen vara pojkens far.

– Lägenheten är avspärrad, och en teknisk undersökning kommer att ske. Vi kommer även genomföra dörrknackning, säger Ola Österling.

Enligt polisen har familjen underrättats om dödsfallet.

Polishelikopter vid Rosenlundområdet. Foto: Alexander Isa

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 8 januari 2024 14:07
Senast uppdaterad: 8 januari 2024 16:29

DEBATT: Inför parfymförbud för hemtjänstpersonal

Undersköterska Vård Hemtjänst Pressbild: Vardaga

Foto: Pexels

Det är hög tid att vi kastar ljus på ett växande problem inom vår hemtjänst – personal som bär parfym. Trots upprepade påpekanden fortsätter många kommunarbetare att bära starka och störande dofter, vilket påverkar min mamma negativt. 

Många av våra äldre och sjuka har känsliga luftvägar eller allergier och kan reagera negativt på parfymerade produkter. För dessa personer kan en doft inte bara vara en olägenhet utan en direkt hälsorisk. Jag vill inte rikta kritik mot specifika personer som besöker min mamma, som har kommunen som hemtjänstutförare, och jag vill inte heller avslöja vem min mamma är.

”Kommunen bör införa och strikt tillämpa en tydlig policy mot användning av parfym”

Jag har personligen sagt till flera att inte bära parfym när de besöker min mamma, och de flesta sköter sig. Men titt som tätt kommer nya hem till mamma med stark parfym. 

Kommunen bör införa och strikt tillämpa en tydlig policy mot användning av parfym inom hemtjänsten. Det är en liten uppoffring för personalen men kan göra en stor skillnad för dem som är i deras vård. Det är dags att vi prioriterar våra mest sårbara. 

Med hopp om förändring. 

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 8 januari 2024 05:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:57

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors