Företag i fokus:

Insändare: Nykvarn är en av Sveriges bästa kommuner

Jag vill först och främst berömma er på Telgenytt för ert hårda arbete. Att försöka slå sig in bland giganterna är inte en lätt uppgift, men ni har lyckats göra det riktigt bra. Av den anledningen väljer jag att stötta er genom att lämna in mitt svar på en insändare som Lt publicerade tidigare idag (skrivet igår) till er.

En insändare från en besviken Nykvarnsbo som började med: ”Nykvarn på väg att bli en Stockholmsförort”.

Insändaren skriver bland annat att hen är en hållbarhetsengagerad person, att hen är en tredje generationers Nykvarnsbo och att hen är anser att trygghetskänslan och närhet till skog och natur är på väg att försvinna, samt att hen är vill flytta från fina Nykvarn.

Jag är född och uppvuxen i Nykvarn och bott här hela mitt liv, mina föräldrar likaså. Jag minns när jag var liten och sprang i skogarna och fick fästingbett som mor min upptäckte när hon duschade oss som små. Jag minns min underbara uppväxt här i Nykvarn och jag minns när jag var en lite tös på 18 år och min mor ordnade en mysig, liten hyreslägenheter som jag bodde i under flera år. Jag minns väl min uppväxt.

Sedan växte jag upp, i Nykvarn, träffade en underbar man som också hade en egen lägenhet på den tiden. Vi flyttade ihop och fick två fantastiska barn. Nu har våra barn fått egna barn och bor i egna lägenheter i Nykvarn. Det är så min livscykel ser ut. Jag har idag barn och barnbarn som bor i Nykvarn och det är jag otroligt glad över.

Jag finner en inre ro att veta att mina barn och barnbarn är i närheten och kan ta en kort promenad för att träffa en äldre dam som jag.

Med det vill jag säga att jag är glad och tacksam över att Nykvarns kommun exploaterar och skapar bostäder för att våra barn och barnbarn ska ha en bostad när dem växer upp. Om Nykvarns kommun skulle lyssna på folk som skickar in negativa insändare om Nykvarn, så hade mina barn och många av mina vänners barn inte haft en bostad att bosätta sig i här i Nykvarn. Vi hade helt enkelt haft en ordentlig bostadsbrist i Nykvarn.

Att påstå att Nykvarns kommun ”jagar fler invånare för att öka skatteintäkter till förmån för bostäder” är inte ok enligt min mening. Nykvarns kommun och dess tjänstemän gör ett fantastiskt arbete. Vi föräldrar vill ha våra barn i närheten av oss och inte blir tvungna till att bosätta sig i andra, oroliga städer på grund av brist av bostäder.

Tack Nykvarns kommun för ert hårda arbete med att skapa plats för bland annat våra barn och ungdomar. Tack för att ni utvecklar Nykvarn åt rätt håll.

Mariefred är en vacker stad, det ifrågasätter jag inte. Men vill du flytta till Mariefred så ta reda på fakta, det exploateras även där med.

Insändaren anonym

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 1 juli 2021 00:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:23

Larm om drunkningsolycka i Södertälje

ambulans

Arkivbild

Ett larm om en befarad drunkningsolycka har inkommit till räddningstjänsten. Flera räddningsenheter ryckte ut efter att ha mottagit larmet vid 13-tiden.

Klockan 13.07 på söndagen mottog SOS Alarm ett larm om en drunkningsolycka strax utanför Järna. Flera räddningsenheter ryckte snabbt ut till platsen för att undersöka händelsen närmare.

Larmet utlöstes efter att en observatör hade rapporterat ha sett stavar och skidor i vattnet. Räddningstjänsten, som snabbt var på plats kunde kunde söka området för att konstatera att ingen person kommit till skada

– Det var inte drunkningsolycka. En person hade sett tillbehör vid isen, men ingen person har kommit till skada och ingen person hamnade i vattnet, säger räddningstjänsten till Telgenytt.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 januari 2024 13:58
Senast uppdaterad: 7 januari 2024 13:58

Vänsterpartiets Eva Bjurholm har avlidit

Eva-

Eva Bjurholm ett stort tomrum inom partiet.

Vänsterpartiet Södertälje meddelar att deras engagerade fullmäktigeledamot Eva Bjurholm har avlidit 77 år gammal i sitt hem på Oaxen. – ”Våra varmaste tankar går till familjen bestående av make, barn och barnbarn.”, skriver partiet.

Södertälje och Vänsterpartiet sörjer förlusten av Eva Bjurholm, en aktiv och hängiven ledamot i kommunfullmäktige och stadsbyggnadsnämnden, som avled den tredje januari 2024.

Som person var Eva lätt att tycka om med sin positiva energi, sin uppriktiga nyfikenhet och omättliga vilja att lära om allt och alla in i det sista. Eva var med nästan överallt mest hela tiden och hann ändå med att läsa handlingar, läsa på av rent intresse och dessutom studera på högskola vid sidan om.”, skriver Vänsterpartiet i ett pressutskick.

Eva, känd för sitt passionerade arbete för klimat- och miljöfrågor, tjänstgjorde även i flera regionala och lokala organ som Regionala Skärgårdsrådet och Mälardalsrådet. Hennes engagemang sträckte sig över många år, både i politiken och inom kommunal förvaltning.

”Eva har varit ovärderlig för vår partiförening med sin enorma kunskapsbas inom dessa områden.”, skriver partiet.

Eva Bjurholms bortgång efterlämnar ett stort tomrum inom partiet och i de samhällsfrågor hon brann för. Vänsterpartiet sänder sina kondoleanser och varma tankar till hennes make, barn, och barnbarn. Hennes minne och de frågor hon förespråkade kommer att leva vidare.

Eva Bjurholm blev 77 år gammal.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 januari 2024 08:53
Senast uppdaterad: 7 januari 2024 20:54

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors