Företag i fokus:

Södertälje kommun får oförtjänt kritik. Ewert Sjöstrand – ”Vi har inga avtal med campinggästerna”

Nyligen skrevs en artikel där kritik riktades mot Södertälje kommun gällande campingen i Farstanäs, en kritik mot Södertälje kommun som inte alls är förtjänt.

Boende på campingen visade öppet sin besvikelse mot Södertälje kommun i en artikel som skrevs i lt. Enligt boende så har informationen varit väldigt dålig och att man på kort varsel måste flytta bort från Farstanäs.

Nuvarande arrendator har ett avtal med Södertälje kommun om att lämna campingen i förtid till den 30 september 2021. Detta avtal undertecknades i mars 2020, vilket innebär att det har funnits gott om tid för arrendatorn att meddela sina gäster detta. Om detta är gjort är oklart, säger Ewert Sjöstrand huvudprojektledare på samhällsbyggnadskontoret.

När kommunen skriver ett avtal med en arrendator så är det arrendatorns ansvar att meddelande campinggästerna om nödvändigt information, inte kommunens.

Södertälje kommun har inga avtal med campinggästerna, utan i de fall det finns avtal så är det mellan arrendator och campinggäst. Södertälje kommun har inte heller vetskap om vilka som besöker campingen eller vistas där längre tid eller var man är folkbokförd. Det är alltså svårt att upprätthålla en kommunikation som når alla och envar, fortsätter Ewert Sjöstrand.

Campingen är belägen i ett naturreservat med speciella regler. Arrendatorn har den 21 maj 2021 fått ett beslut från Länsstyrelsen med stöd av 26 kap. 9 och 14§§ Miljöbalken om att ta bort alla husvagnar, husbilar och tält som har stått uppställda mer än 25 dagar samt tillhörande anläggningar i anslutning till dessa, informerar Södertälje kommun.

Ett beslut som arrendatorn tagit emot men inte fört vidare till campinggästerna.

– I det ögonblick Södertälje kommun tar över campingen får vi samma föreläggande. Det finns alltså inget utrymme för långtidscamping, avslutar Ewert Sjöstrand.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 9 juli 2021 00:00
Senast uppdaterad: 9 juli 2021 00:00

Matfestival återvänder till Södertälje

Skarmavbild-2024-01-16-kl.-18.48.12

Bild: Södertälje City

Efter fem år är International Food Festival tillbaka i Södertälje. I fyra dagar förvandlas stadens centrala gågata till en mötesplats med mat från 20 länder.

Geraud Markets, som har arrangerat International Food Festival (tidigare känt som International Street Market) i över 15 år, återför autentiska matupplevelser från hela världen till Sverige. Festivalen, som senast besökte Södertälje 2019, har nu utvidgats och kommer till staden med sitt rika utbud.

I fjol besökte festivalen 26 städer i Sverige, med Södertälje som en av de utvalda 2024. Med över 30 matstånd representerande 20 olika länder, lovar evenemanget att bli större än någonsin tidigare. Besökarna kan förvänta sig en mängd olika smaker och nationalrätter som speglar den globala matkulturen.

Nyhet för årets festival är att den kommer att äga rum längs Södertäljes centrala gågata, vilket förväntas förbättra matupplevelsen och samtidigt bidra till en livfull och festlig atmosfär i centrum av Södertälje.

– Det känns jätteroligt att den stora matmarknaden kommer tillbaka till Södertälje. Vi vet att den är uppskattad, skapar god stämning och lockar många besökare till stan för att smaka på rätter från hela världen, vilket också gynnar våra många lokala verksamheter. Nu längtar vi efter att ses här i Södertälje under en härlig sommarsol, säger Malin Eriksson, Event- och kundansvarig på Södertälje City.

Matfestivalen hålls den 5 till 9 juni.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 januari 2024 18:50
Senast uppdaterad: 17 januari 2024 00:44

Fastighetsägare anmäld – Gravfält schaktades bort

Gravmaskin-Pixabay-1

Bild: Pixabay

Länsstyrelsen har anmält en misstanke om fornminnesbrott i Nykvarns kommun, där ett gravfält skadats på grund av schaktning.

Det var i fjol som Länsstyrelsen i Stockholm fick kännedom om att fornlämningar skadats. Detta uppdagades efter att en privatperson observerat och rapporterat händelsen till Länsstyrelsen.

En del av fornlämningen, ett gravfält inom fastigheten, hade skadats på grund av schaktning. Enligt rapporten hade fastighetens östra del schaktats och planats ut, där synliga stenar från gravfältet flyttats till en stensträng längs tomtgränsen. Vid Länsstyrelsens besiktning i oktober 2023 konstaterades att omkring 20-25% av gravfältet hade skadats, inklusive minst två gravar.

Tidigare dialog mellan fastighetsägarna och Länsstyrelsen gällande bygglov antyder att åtgärderna kan ha varit genomförda utan tillstånd.

”Vid en eventuell ansökan hade inte tillstånd givits till schaktning vid eller på fornlämningen.”, skriver Länsstyrelsen.

Incidenten polisanmäldes gällande misstänkt om fornminnesbrott.

Länsstyrelsens bedömning är att gravfältets värde har lidit betydande skador genom dessa åtgärder, och en fullständig återställning av fornlämningen anses inte vara möjlig.

”Det vetenskapliga värdet av fornlämningen är skadat genom att gravar med dess informationsinnehåll har schaktats bort till synes i sin helhet, möjligheten till att ta till vara den informationen har gått förlorad. Det kan finnas rester kvar av gravar och/eller arkeologiska anläggningar inom ytan, beroende på vilka typ av ingrepp man har gjort inom fastigheten men Länsstyrelsen bedömer att det är mycket låg potential att lämningar finns bevarade.”, skriver Länsstyrelsen i beslutet.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 januari 2024 16:18
Senast uppdaterad: 16 januari 2024 16:18

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors