Företag i fokus:

Julia Varlis hund bets ihjäl på hunddagis

IMG_7829

Julia Varlis pomeranianhane. Foto: Privat

Hon lämnade in sin hund hunddagiset i Södertälje precis som vanligt, men några timmar senare fick hon ett samtal som ingen hundägare vill höra. Ett par timmar senare dödförklarades Julias pomeranianhane

Det var torsdagen den 22 juli som Julia Varli lämnade sin lilla hund Kenzo på hunddagiset i Södertälje. Det som avvek denna dag var att Kenzo lämnades på ett annat dagis eftersom hans ordinarie hade sommarstängt. Men ett par timmar kom ett samtal som resulterade i att henne pomeranianhane akut skickades till på djursjukhuset i Moraberg.

– Jag var på jobbet när jag fick samtalet från dagisläraren. Hon ringer och berättar att Kenzo har blivit biten av en större hund och ligger i badkaret. Min första tanke var att Kenzo blivit biten i benet, i magen eller fått rivsår, inte mer än så, berättar Julia Varli till Telgenytt.

Julia skyndade sig till hunddagiset, och där möttes hon av en blöt och svårt sargad Kenzo. Varför Kenzo låg i ett badkar är fortfarande oklart för Julia, men när hon anlände lade dagisläraren hunden i bilen, helt blöt och okontaktbar.

– Han var blöt som att jag precis hade duschat honom. Jag åkte direkt till veterinären, och på djursjukhuset i Moraberg tog det bara några minuter för läkaren att informera att han inte klarade sig, berättar Julia.

Hunden Kenzo avled efter att ha attackerats av en större hund på hunddagiset. Foto: Privat

Enligt veterinären hade Kenzo fått ett kraftigt bett i halsen som gick igenom luftstrupen. Hur många bett Kenzo fick kunde inte veterinären svara på, men en teori var att den andra hunden hade tagit tag i Kenzo och skakat om honom som en liten leksak.

Efter dödsbeskedet uppmanade veterinären Julia att anmäla händelsen till polisen. Men när Julia ringde tillbaka till hunddagiset vägrade de att berätta vilken hund som hade bitit Kenzo och vem ägaren till hunden var. Det enda som framkom var att ägarna till den andra hunden var på semester; mer information än så fick Julia Varli aldrig.

Det var inte förrän Julias pappa la upp ett inlägg på en hundgrupp på Facebook som påtryckningarna blev för starka för hunddagiset att stå emot.

– Där gick det helt loss i kommentarsfältet. 590 kommentarer och över 30 delningar. Många reagerade väldigt kraftigt på dagisets hantering av situationen. Flera ringde även in till hunddagiset och krävde att de skulle lämna ut hundägarens nummer, säger hon.

Det tog en hel vecka efter händelsen innan Julia Varli fick upprättelse. Efter starka påtryckningar från allmänheten skickade dagiset hundägarens nummer och betalade även för veterinärskostnaderna, något som dagiset tidigare hade vägrat att göra.

Nu ska Kenzo få sin rättvisa. Julia Varli har polisanmält händelsen och en anmälan om brott mot lagen om tillsyn över hundar och katter har upprättats.

– Jag lade över ansvaret på hunddagiset, någon som kan hundar. Min hund ska vara den sista som dör på det här sättet, säger Julia Varli till Telgenytt.

Hunden Kenzo. Foto: Privat

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 4 augusti 2021 00:00
Senast uppdaterad: 6 januari 2024 01:18

DEBATT: Ställ högre krav på mobila tivoli som besöker Södertälje

grona-lund-5777078_1280

Foto: Pixabay

De senaste händelserna på Gröna Lund är en tragisk påminnelse om att säkerheten på nöjesparker och tivolinöjen är av yttersta vikt. När en berg- och dalbana delvis spårar ur och en person förlorar sitt liv är det en oacceptabel händelse. Det får mig att fundera över säkerheten hos de mobila tivolin som återkommer varje år till städer som Södertälje.

Det är värt att notera att Gröna Lund, precis som många andra nöjesparker runt om i landet, genomgår en årlig besiktning av en oberoende besiktningsman. Syftet med denna process är att säkerställa att attraktionerna är i gott skick och uppfyller säkerhetsstandarderna. Men tyvärr visar den senaste olyckan att en enda besiktning per år kanske inte är tillräckligt för att garantera total säkerhet.

Södertälje kommun och andra kommuner där mobila tivolin kommer på besök bör ta lärdom av händelsen på Gröna Lund och se över säkerhetsrutinerna kring nöjesparkerna som åker från stad till stad – packade i lastbilar.

Mobila tivolin som packas i lastbilar och reser mellan olika platser kan utgöra en oroande risk när det gäller säkerheten för besökarna. Den frekventa demontering och montering av attraktioner kan medföra slitage och ökad risk för tekniska problem. Då tivolin inte är permanenta installationer, kan den ständiga upp- och nedmonteringen leda till att komponenter och mekanismer slits snabbare. Detta ökar risken för tekniska fel eller svagheter som kan leda till olyckor eller skador när attraktionerna används.

Mobila tivoli, som årligen besöker Södertälje, lockar tusentals besökare. Arkivbild

Det är av största vikt att dessa tivolinöjen också genomgår rigorösa kontroller och besiktningar för att säkerställa att deras attraktioner är säkra att använda. Det finns ett behov av att uppdatera och förstärka säkerhetsregler och lagstiftning för mobila tivolinöjen.

I Sverige finns det tre bolag som uppfyller kraven för att utföra besiktning eller certifiering av så kallade tivolianordningar – alltså attraktioner. När de godkänts görs återkommande kontroller, mellan var 12:e och var 16:e månad. Alltså en förstagångs besiktning som skall ske innan åkattraktionen tas i bruk, därefter gäller en årlig återkommande besiktning av attraktionen.

Är en årlig kontroll av mobila tivolin, som besöker tiotals städer under en säsong, tillräcklig?

Vi kan inte kompromissa när det gäller säkerheten för dem som besöker nöjesparker och tivolinöjen. Det är därför jag anser det bör vidtas åtgärder för att förbättra säkerheten för mobila tivolin genom noggranna kontroller och uppdaterade säkerhetsregler. Högre krav måste ställas.

Vi måste göra allt vi kan för att förhindra framtida olyckor och skydda människors liv och hälsa när de besöker dessa attraktioner som är avsedda för glädje och underhållning.

Alexander Isa
Ansvarig utgivare, Telgenytt

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 juni 2023 09:01
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:58

24-åring häktad efter rån mot LSS-boende

polis

Arkivbild: Alexander Isa

En 24-årig man har blivit häktad efter att ha misstänkts för ett rån mot ett LSS-boende i Nykvarn.

Det var den 10 juni som boendet i Nykvarn utsattes för ett rån. Efter en intensiv polisutredning kunde en 24-årig man gripas. Den misstänkte mannen, född 1999 och medborgare i Afghanistan, greps 12 dagar senare den 22 juni. Efter åklagarens bedömning om tillräckliga bevis och skäl för häktning, häktades mannen nästkommande dag.

Det är för närvarande okänt vilka föremål den misstänkte mannen fick med sig under rånet och om någon skadades i samband med händelsen.

24-åringen kommer att vara frihetsberövad under pågående utredning och eventuell rättsprocess. Beslut om mannen ska åtalas meddelas senast den 6 juli.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 juni 2023 04:00
Senast uppdaterad: 28 juni 2023 23:00

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors