Företag i fokus:

Julia Varlis hund bets ihjäl på hunddagis

IMG_7829

Julia Varlis pomeranianhane. Foto: Privat

Hon lämnade in sin hund hunddagiset i Södertälje precis som vanligt, men några timmar senare fick hon ett samtal som ingen hundägare vill höra. Ett par timmar senare dödförklarades Julias pomeranianhane

Det var torsdagen den 22 juli som Julia Varli lämnade sin lilla hund Kenzo på hunddagiset i Södertälje. Det som avvek denna dag var att Kenzo lämnades på ett annat dagis eftersom hans ordinarie hade sommarstängt. Men ett par timmar kom ett samtal som resulterade i att henne pomeranianhane akut skickades till på djursjukhuset i Moraberg.

– Jag var på jobbet när jag fick samtalet från dagisläraren. Hon ringer och berättar att Kenzo har blivit biten av en större hund och ligger i badkaret. Min första tanke var att Kenzo blivit biten i benet, i magen eller fått rivsår, inte mer än så, berättar Julia Varli till Telgenytt.

Julia skyndade sig till hunddagiset, och där möttes hon av en blöt och svårt sargad Kenzo. Varför Kenzo låg i ett badkar är fortfarande oklart för Julia, men när hon anlände lade dagisläraren hunden i bilen, helt blöt och okontaktbar.

– Han var blöt som att jag precis hade duschat honom. Jag åkte direkt till veterinären, och på djursjukhuset i Moraberg tog det bara några minuter för läkaren att informera att han inte klarade sig, berättar Julia.

Hunden Kenzo avled efter att ha attackerats av en större hund på hunddagiset. Foto: Privat

Enligt veterinären hade Kenzo fått ett kraftigt bett i halsen som gick igenom luftstrupen. Hur många bett Kenzo fick kunde inte veterinären svara på, men en teori var att den andra hunden hade tagit tag i Kenzo och skakat om honom som en liten leksak.

Efter dödsbeskedet uppmanade veterinären Julia att anmäla händelsen till polisen. Men när Julia ringde tillbaka till hunddagiset vägrade de att berätta vilken hund som hade bitit Kenzo och vem ägaren till hunden var. Det enda som framkom var att ägarna till den andra hunden var på semester; mer information än så fick Julia Varli aldrig.

Det var inte förrän Julias pappa la upp ett inlägg på en hundgrupp på Facebook som påtryckningarna blev för starka för hunddagiset att stå emot.

– Där gick det helt loss i kommentarsfältet. 590 kommentarer och över 30 delningar. Många reagerade väldigt kraftigt på dagisets hantering av situationen. Flera ringde även in till hunddagiset och krävde att de skulle lämna ut hundägarens nummer, säger hon.

Det tog en hel vecka efter händelsen innan Julia Varli fick upprättelse. Efter starka påtryckningar från allmänheten skickade dagiset hundägarens nummer och betalade även för veterinärskostnaderna, något som dagiset tidigare hade vägrat att göra.

Nu ska Kenzo få sin rättvisa. Julia Varli har polisanmält händelsen och en anmälan om brott mot lagen om tillsyn över hundar och katter har upprättats.

– Jag lade över ansvaret på hunddagiset, någon som kan hundar. Min hund ska vara den sista som dör på det här sättet, säger Julia Varli till Telgenytt.

Hunden Kenzo. Foto: Privat

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 4 augusti 2021 00:00
Senast uppdaterad: 6 januari 2024 01:18

Nu har deras nya restaurang i Nykvarn invigts

Max

Pressbild

MAX har invigt sin senaste restaurang i Nykvarn och lockade flera hundra besökare när portarna slog upp. De har övertagit Burger Kings gamla lokaler, vilket innebär deras nionde övertagande under de senaste åren.

Den nya restaurangen, som är den 149:e i Sverige, erbjuder 90 sittplatser inomhus och 104 platser utomhus. Bolaget anser att restaurangen är strategiskt belägen intill E20 och erbjuder bekväma parkerings- och laddningsmöjligheter samt drive-in-service för bilburna gäster.

Klas Bydin är den nytillträdde restaurangchefen i Nykvarn och har tidigare arbetat inom MAX-kedjan i två år som driftledare och restaurangchef. Nu ser han fram emot att växa tillsammans med staden och bygga upp ett starkt och serviceinriktat team tillsammans med de cirka 40 nyrekryterade medarbetarna från lokalområdet.

Under öppningsceremoni på onsdagsförmiddagen närvarade bland annat Nykvarns SK, som MAX sponsrar, för att klippa det röda bandet. Representanter från herrlaget, Adrian Makota Ström och Linus Björk, samt klubbtränarna Marianne Iihola och Lotta Pihl deltog under ceremonin.

– MAX har en lång historia av att stötta föreningar och idrottsinitiativ och vi är oerhört stolta över att vara en del av Nykvarns SK fortsatta satsning inom fotbollensäger Christoffer Bergfors, vice koncernchef på MAX.

(Annonslänk)

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 28 juni 2023 18:55
Senast uppdaterad: 28 juni 2023 18:55

Stökigt när Järnabon brände koranen i Stockholm

CB166E47-B227-4539-916A-CBB690CC45A4

Foton: Streetphotobysd

Arrangören från Järna, Salwan Momika, har blivit anmäld för hets mot folkgrupp efter att ha bränt en koran under en demonstration i Stockholm. Nu fördömer Turkiet händelsen stark och menar att det är en oacceptabel handling.

Salwan Momika från Järna är från Irak utförde demonstration med syfte att rikta kritik mot islam. I en intervju med TT uttryckte Momika att de planerade att bränna en Koran sade: ”Vakna Sverige. Det här är demokrati. Den är i fara om de säger att vi inte får göra så här.”

Momika rev sidor ur koranen, lade bacon på den och slutligen brände den. Under demonstrationen grep polisen en person som försökte kasta sten, men stoppades innan han hann utföra handlingen. Vid ett senare tillfälle återkom samma man för att kasta sten igen och denna gång lyckades han kasta stenen. Han greps snabbt därefter och är nu misstänkt för försök till misshandel.

På grund av att Järnabon brände koranen bröt han därmed mot eldningsförbudet. Polisen meddelade senare att de hade upprättat en anmälan mot honom för hets mot folkgrupp, eftersom Koranen brändes på platsen utanför en moské och även för överträdelse av eldningsförbudet.

Turkiet fördömer aktionen i Stockholm.

Både Turkiets justitieminister Yılmaz Tunç och utrikesminister Hakan Fidan har reagerat kraftfullt på händelsen.

”Jag fördömer den avskyvärda handlingen i Sverige mot vår heliga bok, den heliga koranen. Det är oacceptabelt att tillåta dessa aktioner och hänvisa till yttrandefriheten. Att tolerera sådana fruktansvärda handlingar är att vara medskyldig”, skriver Turkiets utrikesminister, Hakan Fidan på Twitter.

Salwan Momika till höger. Foto: Streetphotobysd

En man greps efter att ha kastat sten mot arrangören. Foto: Streetphotobysd

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 28 juni 2023 16:03
Senast uppdaterad: 28 juni 2023 17:05

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors