Företag i fokus:

Södertälje Båtklubb – En rofylld plats för Hans och Lasse

Hans Wassberg och Lasse Karlsson

Här på Båtklubb i Södertälje träffas vänner Hans Wassberg och Lasse Karlsson för att njuta av solen, sällskapet och tränar med att åka radiostyrda segelbåtar.

Lasse Karlsson, som varit medlem på båtklubben i över 50 år, och vännen Hans Wassberg, medlem i båtklubben i cirka 15 år, träffas här varje tisdag och tränar i att köra radiostyrda segelbåtar.

En sport som slagit igenom stort i Sverige.

– När man började tillverka båtarna så trodde man att de skulle bli ungefär 400 båtar byggda. Men efter tre år fanns det 22.000 och idag finns det säker 40.000 båtar, säger Lasse Karlsson till Telgenytt.

I Sverige finns det ungefär 100 båtar som tävlar i riksranking som består av 8 kappsegling i bland annat Göteborg, Malmö och Stockholm. Reglerna är den samma som om de största seglingarna i världen och här kan man hitta tävlande i alla åldrar.

Lasse och Hans är två av dessa som är med och tävlar.

– Vi seglar även Nordiska mästerskapet SM och nästa år ska vi arrangera VM i Nynäshamn, säger Lasse.

Det hela började med att Lasse Karlsson blev protesopererad för flera år sedan vilket gjorde det svårt för honom att åka ut ensam med sin egna båt. Men när han en dag fick ett starkt behov av segla kom han på iden om att köpa en radiostyrd segelbåt.

Hans radiostyrda segelbåt skapade nyfikenhet och intresse hos vänner på båtklubben, vilket ledde till att flera följde efter. Nu är dem cirka 10 vänner som har egna radiostyrda segelbåtar och här på båtklubben i Södertälje tränar vännerna på en permanent bana varje tisdag.

Just den här dagen är Hans och Lasse själva och åker med sina radiostyrda segelbåtar.

– Varje tisdag klockan 17 träffas vi här ett gäng vänner. Idag är är det bara vi två, men det funkar lika bra, säger Hans Wassberg.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 augusti 2021 00:00
Senast uppdaterad: 7 augusti 2021 00:00

Nykvarn lämnar över stafettpinnen som länets minsta

Nykvarns kommun

Foto: Alexander Isa

Befolkningen i Nykvarn ökar, och kommunen är inte längre den med den lägsta befolkningen i Stockholms län. Den titeln tillhör nu istället Vaxholm.

Under det andra kvartalet 2023 föddes fler människor än de som avled i Nykvarns kommun, och det var också fler som flyttade till kommunen än från den. Befolkningen ökade med 219 personer jämfört med det föregående kvartalet. Som ett resultat har Nykvarn nu en befolkning på 11 950 invånare och är inte längre den minsta kommunen i Stockholms län. Den titeln tillhör nu istället Vaxholms kommun, med sina 11 877 invånare.

Jämfört med för ett år sedan har befolkningen ökat med 341 personer. Befolkningsökningen under detta kvartal är den största under ett enskilt kvartal under 2000-talet i Nykvarn. Sedan millennieskiftet har Nykvarn genomgående haft en positiv befolkningsutveckling under de flesta kvartal.

(Annonslänk)

Flest personer flyttar in från andra kommuner i Stockholms län.
Under det andra kvartalet flyttade 360 personer till Nykvarn, medan 146 personer flyttade ut. Kommunen hade med andra ord ett positivt nettoflyttnetto. Detta utgör det största nettoflyttantalet under ett enskilt kvartal på hela 2000-talet i Nykvarn.

Majoriteten av de 360 personerna som flyttade in i kommunen, det vill säga 251 personer, var från Stockholms län. Ytterligare 87 personer flyttade från andra län i Sverige, medan 22 personer var internationella invandrare.

Av de 146 personerna som flyttade ut från kommunen, valde 73 personer att stanna inom Stockholms län, 65 personer flyttade till andra län i Sverige och åtta personer flyttade utomlands.

Historiskt sett brukar majoriteten av de som flyttar till Nykvarn komma från andra kommuner i Stockholms län, och de som flyttar från Nykvarn tenderar också att stanna inom samma län.

Läs även: – Nykvarn köper kommunhuset för 191 miljoner kronor

Graf: Newsworthy

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 september 2023 18:59
Senast uppdaterad: 6 september 2023 18:59

Momika drar tillbaka alla sina planerade koranbränningar

Momika

Salwan Momika till höger. Foto: Streetphotobysd

Salwan Momika har återkallat alla sina ansökningar om framtida koranbränningar. Det betyder att den planerade aktionen imorgon i Södertälje inte kommer att äga rum.

Södertäljebon Salwan Momika hade tidigare lämnat in flera ansökningar till polisen med önskan om tillstånd att bränna koranen vid olika tillfällen.

Ansökningarna omfattade platser som Stockholm, Södertälje, Botkyrka, Solna, Sundbyberg, Trollhättan och Malmö som han under söndagen genomförde. Det resulterade i en kaotisk situation med stenkastning mot polisen och uppemot 30 fordon som sattes i brand.

I Södertälje hade han planerat att bränna en koran utanför tingsrätten på torsdagen, men nu backar han från samtliga ansökningar.

Enligt polisen har Salwan Momika uppgett personliga skäl som skäl till att han återkallade ansökningarna. Det betyder att han endast har avslutat hälften av de 12 offentliga sammankomster för vilka han hade sökt tillstånd i slutet av augusti.

Läs även: – Här attackeras Momika i centrala Södertälje

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 september 2023 17:18
Senast uppdaterad: 6 september 2023 17:23

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors