Företag i fokus:

Digitala enheter uppkopplade i central Södertälje – Kommunen nominerad till utmärkelse

Södertälje kommun har dom senaste åren satsa mycket på digitalisering vilket uppmärksammats på flera håll. Bland annat har satsningen uppmärksammats av Kvalitetsmässan som nominerat Södertälje kommun till Sveriges DigitaliseringsKommun 2021 och utser vinnaren i mars 2022.

Det är andra gången Södertälje kommun nomineras av Kvalitetsmässan till utmärkelsen och syftet med utmärkelsen är att stimulera den fortsatta moderniseringen och förbättringen i kommunerna.

Södertälje kommun satsar på att använda digitaliseringens möjligheter för att skapa nya effektiva digitala arbetssätt. Allt från digitala uppkopplade papperskorgar till en Chatrobot på kommunen hemsida.

Södertälje först i Sverige med artificiell intelligens

Vi jobbar ständigt för att öka tillgängligheten till kommunens tjänster för våra medborgare och då är digitalisering avgörande, har kommunstyrelsens ordförande Boel Godner sagt i ett tidigare pressmeddelande.

Södertälje kommun har tillsammans med Telge Nät byggt ett trådlös nätverk för att underlätta kommunikation mellan sensorer i uppkopplade enheter.

Bland annat har Södertälje kommun 159 uppkopplade papperskorgar i centrala Södertälje. Vissa papperskorgar har ett eget fack för pantburkar för att underlätta för pantsamlare.

– Jag tycker att det otroligt bra av kommunen att placera papperskorager med eget fack. Det ser så mycket bättre ut när någon plockar panten ur facket än att rota i papperskorgarna. Pluspoäng till Södertälje kommun där, säger en kvinna som Telgenytt pratat med.

Ett annat projekt i satsningens är kameran som satts upp vid Hebbevillan. Kameran avläser antal bilar som åker in och ut från parkeringsplatsen.
På kommunens hemsida kan man i realtid se beläggningsgraden på parkeringen.

Kolla beläggningen på Hebbeparkerinen just nu

Därför har kommunen placerat en kamera på Marenparkeringen

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 10 augusti 2021 00:00
Senast uppdaterad: 10 augusti 2021 00:00

Telia planerar att bygga hög mobilmast i Nykvarn

Skarmavbild-2024-05-11-kl.-17.32.17

Pressbild: Telia

Telia Towers Sweden har ansökt om bygglov för att uppföra ett 48 meter högt mobiltorn och två tillhörande teknikbodar i Nykvarn, vilket LT var först med att rapportera om.

(Annonslänk)

Telia Towers Sweden strävar efter att eliminera alla växthusgasutsläpp från sin verksamhet och leverantörskedja till 2030. I linje med detta mål köper bolaget endast in el från förnybara källor och kompenserar för de oundvikliga utsläppen, som affärsresor och fordon, genom att stödja globala miljöprojekt.

Samtidigt söker nu Telia Towers Sweden bygglov för att etablera en ny mobilbasstation i Nykvarn. Enligt LT är inkluderar planen ett 48 meter högt torn och två teknikbodar, som ska byggas i skogsområdet nära Maskinförarevägen i Sandtorp. Detta projekt syftar till att förbättra mobiltäckningen i området, och den valda designen av tornet, som tar upp mindre plats än traditionella stagade master, är ett steg i rätt riktning mot bolagets miljömål.

Genom detta projekt hoppas Telia förbättra kommunikationstjänsterna för Nykvarns invånare.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 13 maj 2024 11:49
Senast uppdaterad: 13 maj 2024 11:49

70-åring låg på golvet i fyra dygn – Vårdgivare kritiseras

Hemtjänst äldre gammal

Foto: Pexels

IVO, Inspektionen för vård och omsorg, har upptäckt allvarliga brister vid Tveta Hälsocentral i Södertälje, där en patient efter ett fall låg utan nödvändig vård i fyra dagar, oförmögen att öppna sin bostadsdörr.

Ett allvarligt fall av bristande omvårdnad har uppdagats vid Tveta Hälsocentral i Södertälje där en man i 70-årsåldern låg oförsedd på sitt hemgolv i fyra dygn. Mannen, som behövde dagligt insulin för sin diabetes, saknade mat, vatten och medicin efter att ha ramlat och blivit oförmögen att öppna dörren.

Händelsen, som inträffade i oktober 2021, ledde till en anmälan från patientens närstående vilket i sin tur föranledde en utredning av Inspektionen för vård och omsorg (IVO). Trots upprepade besök av vårdpersonalen under de fyra dagarna, tog det till den fjärde dagen innan någon larmade polisen, vilka sedan bröt sig in i lägenheten.

(Annonslänk)

IVO:s utredning kritiserar vårdgivaren för att inte ha följt sina egna rutiner för informationsöverföring och dokumentation. Denna försummelse bidrog till att patienten inte fick den vård han behövde, vilket resulterade i allvarliga hälsokonsekvenser, inklusive hjärnskador som krävde långtidsvård.

Som svar på utredningen har IVO uppmanat Tveta Hälsocentral att förbättra sina rutiner och inkludera detta fall i sitt systematiska patientsäkerhetsarbete. Det är av yttersta vikt att vårdgivaren tar till sig av denna händelse för att förhindra liknande incidenter i framtiden och upprätthålla en hög standard på vård och säkerhet.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 13 maj 2024 08:30
Senast uppdaterad: 12 maj 2024 23:57

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors