Företag i fokus:

Ingen Södertäljefestival i år – Men Färg på Stan gör Succé

Erik Hanzon projekt- och kommunikationsansvarig på Södertälje City.

Södertäljefestivalen ställs in ännu ett år. Beslutet togs av Södertälje Citys styrelse tidigare i år på grund av den rådande pandemin.

– Vi inte haft möjlighet att göra festivalen i år på grund av pandemin, säger Erik Hanzon projekt- och kommunikationsansvarig på Södertälje City.

Att anordna en festival är inget som görs över en natt. En festival som besöks av tusentals människor kräver lång och noggrann planering och pågrund av det osäkra läget valde Södertälje City tidigare i år att meddela att Södertäljefestivalen 2021 ställs in.

– Det är inget roligt beslut att ta förstås, festivalen uppskattas av många. Det är dock en stor apparat som kräver mycket förarbete och planering, säger Erik Hanzon till Telgenytt.

Södertälje City – Södertäljefestivalen vilar i år

Här har ledningen istället valt att satsat på bland annat ”Färg på Stan” och använt stadskärnan som arena för värdefulla aktiviteter som exempelvis ljuspromenaden i centrum, dekorera på oväntade sätt, bjuda in olika konstnärer och göra färgglada och spännande inslag i centrum.

Ambitionen är att ta fram något som aldrig gjorts tidigare i Södertälje.

– Vi vill sätta extra färg på stan – och samtidigt lyfta det fina som redan finns. Genom att dekorera på oväntade sätt, bjuda in olika konstnärer och göra allt lätt att hitta på hemsidan välkomnar vi dig till nya färgglada och spännande inslag i centrum, sa Lena Raattamaa marknadsansvarig på Södertälje City i ett pressmeddelande i juni.

Färg på Stan är en slags gratis utställning under sommaren (jun-aug) som Södertäljebor kan besöka helt på egna villkor. Ett exemplet på en utställning år Kringelpandan som Södertälje City placerade vid Marenplan tidigt under sommaren.

– Kringelpandan har blivit kärleksbombad av mängder av barn och det har varit jätteroligt att se. Vi har haft ganska mycket besökare i centrum under sommaren och vi har velat göra det så roligt som möjligt att vara här trots läget med restriktioner, säger Erik Hanzon.

– Nu börjar allt tack och lov se bättre ut, och vi är öppna för möjligheten att anordna några enklare men ändå roliga evenemang i centrum. Vi har inget klart ännu men om vi hittar något som känns rätt så hoppas vi kunna presentera det i centrum inom kort, avslutat Erik Hanzon på Södertälje City.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 10 augusti 2021 00:00
Senast uppdaterad: 10 augusti 2021 00:00

Flicka åtalad för mordbrand efter bränder i Lunagaraget

6E86B5BB-11C9-4B6F-B264-ED45D868B00B-1

Foto: Shamash Oyal

Efter att Lunagaraget drabbats av tre separata bränder inom loppet av en vecka har en 17-årig flicka åtalats för mordbrand. Utredningen pekar bland annat på bevis som samlats från flickans telefon.

Under en vecka i augusti, med datum markerade den 19:e, 21:a och 23:e, utsattes Lunagaraget för inte mindre än tre bränder. Detta ledde till att polisens misstankar snabbt riktades mot en tonåring, en flicka, som vid alla tillfällen stoppades i närheten av garaget.

(Annonslänk)

Bevisen inkluderar fotografier, sökhistorik på internet och meddelanden som visar ett uttalat intresse för bränder och relaterade ämnen. Särskilt uppmärksammat är kommunikation kring bränderna och meddelanden där hon uttrycker kännedom om misstankarna mot henne före den tredje branden.

Ytterligare vittnesmål tyder på att flickan sågs bärande på en flaska med okänd vätska i närheten av Lunagaraget kort innan en av bränderna utbröt. Nu åtalas den 17-åriga flickan för tre fall av mordbrand.

Ingen person skadades i någon av bränderna, men sex bilar förstördes i samband med bränderna i garaget. Trots de omfattande bevismaterialen och ögonvittnesmålen förnekar den misstänkta flickan alla anklagelser om brott.

Läs även: – UPPGIFTER: Barn misstänks ligga bakom samtliga bilbränder – En person gripen

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 3 april 2024 14:00
Senast uppdaterad: 3 april 2024 15:01

Stor trafikolycka – Minibuss och flera fordon inblandade

IMG_0280

Läsarbild

En omfattande trafikolycka har inträffat som involverar en minibuss och flera andra fordon. Olyckan ledde till snabba insatser från räddningstjänsten och ambulans, samt orsakade stora trafikstörningar i området.

Klockan 13:51 på onsdagen larmades räddningstjänsten till en omfattande trafikolycka på Ängsgatan. En minibuss och flera fordon rapporteras ha kolliderat under omständigheter som ännu inte är helt klarlagda. Räddningstjänsten var snabbt på plats tillsammans med ambulanspersonal för att hantera situationen och ge nödvändig vård till de inblandade.

Olyckan på Ängsgatan
Läsarbild

– Vi är på plats med anledning av att en minibuss och två personbilar har kolliderat. Totalt är det fyra personer som är involverade i olyckan. Vissa har skadats med oklar skadeläge, säger räddningstjänstens vakthavande befäl till Telgenytt.

Till följd av olyckan uppstod betydande trafikstörningar i området, med långa köer som en direkt konsekvens.

Detaljerna kring vad som exakt orsakade olyckan är fortfarande oklara. Utredningsarbete pågår för att klarlägga händelseförloppet, inklusive en bedömning om en brottsanmälan ska upprättas.

(Annonslänk)

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 3 april 2024 13:24
Senast uppdaterad: 3 april 2024 14:10

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors