Företag i fokus:

Sommar året runt på The Beach i Södertälje hamn

Sommaren lider sakta men säkert mot sitt slut, men på volleybollhallen The Beach i Södertälje hamn är det sommar året runt.

– Vi har öppet året tunt och just nu är anmälan för höstens Beach volleyboll träningar för Barn & Ungdomar öppen, säger Måns Björn som är ansvarig tränare för barn och ungdomar på The Beach.

Här kan man droppa in och spela beach volleyboll med sand mellan tårna och tillfredsställa behovet av sommar året runt. Det är en härlig och en bred verksamhet som har allt ifrån företagsevent, friluftsdagar och ungdomsverksamheter.

Här på The Beach i Södertälje hamn tränar även Eliten inom volleybollen. Under sommarhalvåret befinner sig spelarna oftast utomhus, men när sommarsäsongen börjar ta slut så är det hit spelaran åker för att spela.

Samtidigt som som utomhussäsongen lider mot sitt slut har SM i Beach volleyboll just avgjorts i Tylösand utanför Halmstad.

– Nu börjar planeringen för inomhussäsongen ta form och anmälan för höstens träningsgrupper öppnades precis och vi ser ett stort intresse för att spela beach volleyboll i år. Vår målsättning är att alla som vill ska få möjlighet att spela beach volleyboll, speciellt barn och ungdomar säger Måns Björn till Telgenytt.

– Trots pandemin har vi kunnat hålla igång men vi ser såklart fram emot att få återgå till normala rutiner och kunna fortsätta utveckla vår barn och ungdomsverksamhet, säger Måns.

The Beach Södertälje

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 augusti 2021 00:00
Senast uppdaterad: 20 augusti 2021 00:00

Efter den stora vapengömman i Södertälje – ”Kurdiska räven” begärs häktad

E49FEBC9-7C9B-40B8-B9E1-FD1C01A938E7

Foto: Alexander Isa

I april gjorde polisen ett stort vapenbeslag i en villa i Södertälje. Nu framkommer uppgifter om att den stora gömman kopplas, enligt Lt, till ledaren för nätverket Rawed Majid, även känd som den så kallade ”kurdiske räven.”

Den 25 april i år genomförde polisen en razzia vid en villa i Grusåse/Weda, där man upptäckte ett omfattande vapenbeslag i en garagebyggnad samt stort beslag av narkotika. Uppgifter tyder på att över 20 skjutvapen beslagtogs, inklusive automatvapen och pistoler, och anses vara det största vapenbeslaget på många år.

Två häktade sedan tidigare efter det stora vapenbeslaget i Södertälje
En av de häktade är en 26-årig kvinna från Norrköping, medan den andra är en 46-årig man från Södertälje som är medborgare i ett annat europeiskt land. Båda är misstänkta för synnerligen grovt narkotikabrott och synnerligen grovt vapenbrott.

Insatsen ska enligt DN vara en del av den nya nationella operationen mot gängen – Operation Frigg. Den beskrivs som en av de största hittills enligt och ledde polisen fram till det stora beslaget i Södertälje.

(Annonslänk)

Nu rapporterar Lt att ledaren för Foxtrotnätverket, Rawed Majid, känd som ”kurdiske räven”, kopplas till det stora vapenbeslaget i Södertälje och har begärts häktad i sin frånvaro.

Rawa Majid, känd som ”Kurdiska räven,” har blivit häktad av flera olika svenska tingsrätter i sin frånvaro, men för närvarande befinner han sig i Turkiet där han misstänks vara inblandad i styrningen av delar av gängkriget i Sverige. Det är emellertid svårt att begära hans utlämning till Sverige eftersom han är turkisk medborgare, och landet inte har en utlämningsavtal med Sverige.

– I och med att han har ett turkiskt pass finns det ingen framgångsfaktor när det gäller utlämning från Turkiet, säger Ola Sjöstrand, chefsåklagare på Riksenheten för internationell och organiserad brottslighet, till SVT.

Enligt uppgifter pågår för närvarande en intern debatt i Turkiet angående Majids medborgarskap, som ifrågasätts på grund av att han köpte ett hus för cirka 400 000 dollar och erhöll medborgarskap i landet, samtidigt som han var internationellt efterlyst.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 september 2023 10:45
Senast uppdaterad: 20 september 2023 10:52

Elever avvek från skola – Tillverkade frätande bomber

Lillhagaskolan (KARTOR)

Bild: Kartor.

Elever på en skola i Nykvarn har under skoltid tillverkat flera frätande bomber, som de sedan kastade på skolans område. Detta enligt en händelse som rapporterts till Arbetsmiljöverket.

”Vår elever har under skoltid avvikit från från undervisningen tillverkat 4-5 stycken bomber. 3-4 stycken av bomberna kastades på skolans område och smällde.”, framgår det i anmälan till Arbetsmiljöverket.

Bomberna skapades med hjälp av ett starkt alkaliskt, frätande och vattenabsorberande medel som även används för rengöring av avlopp och golvbrunnar.

Enligt skolans rektor, Marika Markigianni som Lt talat med, hade eleverna med sig föremålen till skolan som de hade köpt på fritiden. Skolan har enligt rektorn samarbetat med butiken i fråga om detta för att förhindra likande incidenter.

En av bomberna, som inte detonerade, togs in av skolans personal till expeditionen och överlämnades sedan till skolans NO-lärare. Ingen elev eller personal skadades i samband med händelsen.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 september 2023 08:55
Senast uppdaterad: 20 september 2023 09:30

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors