Företag i fokus:

Junias Dag besteg Afrikas högsta berg Kilimanjaro ”Overkligt”

Att bestiga Kilimanjaro var ett mål som Junias Dag hade redan som liten, men det var bara något som fanns i baktanken utan någon närmare ansträngning om att göra det till verklighet.

Sommaren 2021 kom det att bli verklighet och en av hans mäktigaste upplevelser.

– Efter en familjeresa till Tanzania 2016 kunde jag se det mäktiga Kilimanjaro på avstånd. Där och då bestämde jag mig för att komma tillbaka och bestiga berget, berättar Junias Dag för Telgenytt.

Det skulle dröja 5 år innan han var tillbaka i Tanzania för att stå vid foten av det mäktiga berget Kilimanjaro, redo att bestiga Afrikas högsta berg på mäktiga 5895 meter över havet.

Bergsklättring är något som finns i generna hos familjen Dag. Systern Saphira och hennes man har bestigit bland annat Mount Fuji i Japan, Sveriges högsta berg Kebnekaise och 2019 planerade paret att åka till Tanzania för att bestiga Kilimanjaro.

– När jag och mina bröder Joel och Nathael fick förfrågan om att följa med till Tanzania tvekade vi inte enda sekund. Det kändes otroligt spännande och vi såg verkligen fram emot äventyret, berättar Junias.

Kilimanjaro i Tanzania är Afrikas högsta berg på hela 5895 meter och räkans som en av de högsta bergstopparna i de sju världsdelarna, Seven Summits. Ett berg som nu skulle få sällskap av familjen Dag från Södertälje.

Resan var planerad sommaren 2020, men precis som mycket annat satte Coronapandemin stopp för planerna och resan sköts fram ett år. Året därpå gjordes ett nytt försök och den 25 juli i år satt familjen på flyget på väg ner till Afrika för att uppleva ett magiskt äventyr ihop.

– Det var väldigt mycket tidskrävande med förberedelser och planering inför resan, kläder som skulle tas med för att klara av den extrema kylan på toppen och se till att vara otroligt tränad. Sedan var det väldigt mycket utrustning som skull med också.

Väl på plats i staden Moshi i Tanzania möttes sällskapet av tre guiderna, en kock och ett team på 16 personer som bar på allt från mat till tält för att sova i.

När vandringen var igång tog sällskapet från Södertälje den vackra rutten Lemosho Route upp till toppen. En sträcka upp för berget som tog sex dagar upp och en dag ner, men vägen till toppen var inte enkel.

– Så fort solen gick ner på kvällen så blev det otroligt kallt, trots de tjocka kläderna vi hade på oss och de tjocka sovsäckarna vi sov i. På morgonen var allt täckt av frost och det var verkligen hemskt att bland annat behöva gå ut i kylan mitt i natten för att gå på toaletten, berättar Junias.

Kilimanjaro bjöd på klar stjärnhimlen om nätterna och obeskrivlig vacker utsikt, men att bestiga Kilimanjaro har sitt pris. Det bevisades när sällskapet mötte flera som hade vänt tillbaka och inte klarade av att fortsätta.

Vägen upp var en extrem hård utmaning med väder ner till -35 grader, starka vindar, smärta i fötter, dricksvatten som frös till is och tunn luft som gjorde det tungt att andas. Det är bara några exempel av vad Junias och sällskapet gick igenom för att nå Kilimanjaros allra högsta topp, Uhuru Peak.

– Höjden fick vi alla problem med, alla fick tung huvudvärk som kom och gick. Vissa kräktes, tappade aptiten och man tvingade i sig maten för att orka med dagarna. Luften är så tunn där uppe att man andas djupt, men samtidigt inte känner att man får in syre.

Efter att ha varit på gränsen till att vända om och ge upp, så nådde Junias och familjen Dag äntligen toppen på den sjätte dagen efter en fantastisk insats. Familjen från Södertälje stod nu på toppen av Afrikas hösta berg, Kilimanjaro, 5895 meter över havet och känslan var obeskrivlig.

– Jag var väldigt berusad av höjden och det kändes som att jag gick i en dröm. Jag kunde verkligen inte tro att jag var framme. När jag gick fram och rörde vid skylten och tittade ut över molnen, det var då jag insåg att jag stod på Afrikas högsta topp. Obeskrivlig och overklig känsla att nå Afrikas tak. Jag var så glad och stolt att jag hade klarat det. Det få är saker i livet slår det här, men sedan kom en jobbig tanke, hur ska jag orka ta mig ner?


Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 1 september 2021 00:00
Senast uppdaterad: 1 september 2021 00:00

Nykvarn lämnar över stafettpinnen som länets minsta

Nykvarns kommun

Foto: Alexander Isa

Befolkningen i Nykvarn ökar, och kommunen är inte längre den med den lägsta befolkningen i Stockholms län. Den titeln tillhör nu istället Vaxholm.

Under det andra kvartalet 2023 föddes fler människor än de som avled i Nykvarns kommun, och det var också fler som flyttade till kommunen än från den. Befolkningen ökade med 219 personer jämfört med det föregående kvartalet. Som ett resultat har Nykvarn nu en befolkning på 11 950 invånare och är inte längre den minsta kommunen i Stockholms län. Den titeln tillhör nu istället Vaxholms kommun, med sina 11 877 invånare.

Jämfört med för ett år sedan har befolkningen ökat med 341 personer. Befolkningsökningen under detta kvartal är den största under ett enskilt kvartal under 2000-talet i Nykvarn. Sedan millennieskiftet har Nykvarn genomgående haft en positiv befolkningsutveckling under de flesta kvartal.

(Annonslänk)

Flest personer flyttar in från andra kommuner i Stockholms län.
Under det andra kvartalet flyttade 360 personer till Nykvarn, medan 146 personer flyttade ut. Kommunen hade med andra ord ett positivt nettoflyttnetto. Detta utgör det största nettoflyttantalet under ett enskilt kvartal på hela 2000-talet i Nykvarn.

Majoriteten av de 360 personerna som flyttade in i kommunen, det vill säga 251 personer, var från Stockholms län. Ytterligare 87 personer flyttade från andra län i Sverige, medan 22 personer var internationella invandrare.

Av de 146 personerna som flyttade ut från kommunen, valde 73 personer att stanna inom Stockholms län, 65 personer flyttade till andra län i Sverige och åtta personer flyttade utomlands.

Historiskt sett brukar majoriteten av de som flyttar till Nykvarn komma från andra kommuner i Stockholms län, och de som flyttar från Nykvarn tenderar också att stanna inom samma län.

Läs även: – Nykvarn köper kommunhuset för 191 miljoner kronor

Graf: Newsworthy

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 september 2023 18:59
Senast uppdaterad: 6 september 2023 18:59

Momika drar tillbaka alla sina planerade koranbränningar

Momika

Salwan Momika till höger. Foto: Streetphotobysd

Salwan Momika har återkallat alla sina ansökningar om framtida koranbränningar. Det betyder att den planerade aktionen imorgon i Södertälje inte kommer att äga rum.

Södertäljebon Salwan Momika hade tidigare lämnat in flera ansökningar till polisen med önskan om tillstånd att bränna koranen vid olika tillfällen.

Ansökningarna omfattade platser som Stockholm, Södertälje, Botkyrka, Solna, Sundbyberg, Trollhättan och Malmö som han under söndagen genomförde. Det resulterade i en kaotisk situation med stenkastning mot polisen och uppemot 30 fordon som sattes i brand.

I Södertälje hade han planerat att bränna en koran utanför tingsrätten på torsdagen, men nu backar han från samtliga ansökningar.

Enligt polisen har Salwan Momika uppgett personliga skäl som skäl till att han återkallade ansökningarna. Det betyder att han endast har avslutat hälften av de 12 offentliga sammankomster för vilka han hade sökt tillstånd i slutet av augusti.

Läs även: – Här attackeras Momika i centrala Södertälje

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 september 2023 17:18
Senast uppdaterad: 6 september 2023 17:23

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors