Företag i fokus:

På dagarna en proper proffsförsäljare på Beijer bygg, på kvällarna en vildsint trummis

Åker ni till Beijer i Moraberg så är chansen stor att ni möter en proper Leif Jansson som känner till varuhusets alla fyra hörn. Han är ett proffs i sitt yrke och det är sällan han har missnöjda kunder, men på kvällarna byter han skepnad.

Det är få som vet vilken välkänd och etablerad trummis han är i Stockholms musikvärld och vilken fantastisk talang han besitter. När Leif ”Leffe” Jansson lämnar skrivbordet på Bejier beger han sig till olika platser runt om i Stockholm för att slår på trumskinn och cymbaler och visar trumkunskaper av yppersta klass.

Han är en ambulerande trumslagare som spelat i flera olika band och haft många spelningar i Stockholm. Däremot har det varit ett fåtal spelningar det senaste året på grund av den rådande pandemin som pågått, men nu är han äntligen tillbaka bakom sitt trumset med bandet Uld de Wolf.

– I vilken ålder upptäckte du trummorna?

Jag började slå på burkar och kastruller i åtta årsålder och fick mitt första trumset när jag var 12 år och har lirat i band sedan dess, säger Leif Jansson till Telgenytt.

– Hur många band spelar du i just nu?

Just nu är det fyra, Ulf de Wolf, JABB, Blue Vibes i Stockholm och gubbklubben Mancave i Södertälje med bl a Sigge Klemetz och Anders Berggren. Sedan får jag en del förfrågningar och att det även sätts ihop tillfälliga band för speciella tillfällen, som till exemplen nu när vi ska lira AW-låtar på en krog på Östermalm.

– Kan du introt på Cadillac ?

Absolut! Det är en låt jag lirat en del.

– Har du några förebilder som trummis?

De trummisar som betytt mest för mig och som har inspirerat mig är Phil Collins, Billy Cobham och Jack DeJohnette.

– Några favorit ställen att spela på?

Gillar ju att lira på mindre ställen som Stampen, Wirströms och Bluesbaren. Där har jag säkert lirat åtminstone 50 gig. Närheten till publiken är viktig.

– Saknar du nått bra hak att spela på i Södertälje, typ Miles bar?

Har ju mest hållit mig uppe i stan, men det behövs bra ställen i Södertälje. Hamnen bar och kök i Södra är ju rätt schysst. Södertälje Jazz och Bluesförening gör ju också ett himla bra jobb med Lasse Jansson i spetsen.

– Du får äran att utse dom fem bästa banden genom tiderna.

Det blir Genesis, Rolling Stones, Beatles, Fleetwood Mac och Led Zeppelin.

Dom 3 bästa skivorna all time?

De som betytt mest för mig är Talking Heads-Remain in Light, Fleetwood Mac-Rumours och Genesis-Foxtrot.
Som musiker träffar jag så himla många spännande människor som verkligen berikar livet och jag får mycket uppskattning för mitt spelande så det här kommer jag hålla på med så länge jag kan, avslutar Leff Jansson.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 september 2021 00:00
Senast uppdaterad: 17 juni 2022 23:55

Räddningstjänsten ryckte ut – Pojke fastnade i löpband

Brandbild-raddningstjanst

Arkivbild

Räddningstjänsten tillkallades till Geneta efter att larm om ett räddningsuppdrag. Väl på plats visade det sig att en pojke hade fastnat i ett löpband.

Händelsen inträffade på måndagseftermiddagen i området Geneta strax efter klockan 17:00. Olyckan utspelade sig i en lägenhet i Geneta strax efter klockan 17:00. Räddningstjänsten ryckte ut till platsen för att bistå med hjälp efter larm från SOS.

På plats visade det sig att en pojke hade fastnat i ett löpband, men lyckligtvis hade pojken själv lyckats befria sig från löpbandet innan räddningstjänsten anlände, och ingen extern hjälp krävdes för att befria honom.

Trots att pojken hade mindre blödningar till följd av händelsen bedömdes skadorna vara lindriga och inget besök på sjukhus var nödvändigt.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 28 augusti 2023 19:29
Senast uppdaterad: 28 augusti 2023 19:37

Långfilmen om Gyllene Tider spelas in i Nykvarn

3B3616F3-68E4-4279-A259-5D46852D47FD

Övre raden: Micke Syd Andersson, Anders Herrlin, Göran Fritzon, Mats ”MP” Persson, Xawier Kulas, Ville Löfgren, Lancelot Hedman Graaf och Phoenix Parnevik. Nedre raden: Per Gessle och Valdemar Wahlbeck. Foto: Fredrik Etoall

Filminspelningen om en av Sveriges mest älskade band, Gyllene Tider, är i full gång och biopremiären väntas nästa sommar. Under helgen var filmteamet, tillsammans med en Per Gessle-kopia, i Nykvarn för att spela in flera scener.

Historien bakom ett av Sveriges mest älskade band spelas just nu in i en kommande långfilm som tar oss med på en resa från Halmstad till landets största scener.

– Jag var ärligt talat tveksam först. De flesta sådana här filmer görs ju först efter att man dött och vi är, såvitt jag vet, fortfarande vid liv, säger säger Per Gessle.

Länge har svenska folket väntat på att få dyka djupare in i historien om ett av Sveriges mest ikoniska musikfenomen – Gyllene Tider. Bandet från Halmstad som trotsade alla odds och erövrade nationens hjärtan, får äntligen sin egen långfilm. Berättelsen om Gyllene Tider kastar ljus över deras resa från en småstad till att bli landets största musikakt, och än idag lockar de fulla arenor.

Folkets Park i Nykvarn stängdes för allmänheten under filminspelningen: Foto: Cc.

– Efter att ha pratat länge och ofta med alla inblandade och att ha läst manus är jag superstolt och lycklig över det här projektet. De fem killarna som valts ut att spela oss fem är alla speciella på helt olika sätt. Exakt som vi i ”original-bandet”, säger Gessle.

Handlingen utforskar Gyllene Tiders legendariska framgångssaga, hur de formades som ett band och hur de kämpade sig igenom utmaningar och motgångar. Berättelsen tar oss tillbaka till tidigt 1980-tal då bandet började bygga sin musikaliska bana. Genom bandmedlemmarna Per, MP, Micke, Anders och Göran, får vi följa deras passion och drivkraft som ledde till en explosion av populäritet med deras fängslande refränger och texter om livet i en småstad.

Senast under helgen befann sig filmteamet på Folkets Park i Nykvarn, där de spelade in scener som utspelar sig under det tidiga 1980-talet. På plats fanns de skickliga skådespelarna som gestaltar bandmedlemmarna, redo att ta oss tillbaka till en era då musikscenen förändrades för alltid.

Inspelningen av filmen kommer pågå fram till slutet av oktober, men redan nu på fredag återvänder filmteamet till Nykvarn för att fortsätta inspelningen.

Per Gessle spelas och Valdemar Wahlbeck, som spelar Gessle i långfilmen. Foto: Fredrik Etoall

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 28 augusti 2023 12:20
Senast uppdaterad: 28 augusti 2023 12:28

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors