Företag i fokus:

Södertälje City svarar på tivolikritiken: – ”Vi har informerat berörda parter”

Centrumchefen Aljoša Lagumdžija. Foto: Södertälje City.

Nu släpps äntligen bommarna upp för aktiviteter och event. På tisdagen meddelade föreningen Södertälje City om att Axels Tivoli besöker Södertälje i fyra dagar, från 30 september – 3 oktober, och väcker liv i Södertälje.

Beslutet kommer efter att Regeringen och Folkhälsomyndighetens bestämt att häva alla restriktioner för offentliga sammankomster den 29 september.

– Aktiviteten är efterlängtad av invånare, besökare och stadskärnans näringsliv som ett positivt inslag. Vi på Södertälje City arbetar med att centrum ska vara en attraktiv plats och att det sjuder av liv under hela året, säger centrumchefen Aljoša Lagumdžija till Telgenytt.

Föreningen tilldelades ett Hedersomnämnande

Tusentals Södertäljebor jublade och hyllade Södertälje Citys nyhet som har som mål att lyfta Södertälje som stad med flera lyckade projekt. Nyheten om Axels Tivolis besöker Södertälje fick flera att reagera negativt i olika sociala forum och även på politiks nivå.

Södertälje City betonar att arrangemanget följer Folkhälsomyndigheten riktlinjer och där arrangören Axels Tivoli sökt tillstånd hos polisen, kommunen och dessa parter har varit involverade och godkänt tillståndet. Dessutom är aktiviteten i utomhusmiljö på två skilda platser, Stora Torget och Stadsparken, som sprider ut besökarantalet över en stor yta.

– Vår roll i samarbetet är att sprida information om eventet via våra kanaler och vi har även informerat berörda parter inom kommunen och kopplat ihop arrangören med kontaktpersoner, säger Aljosa.

Enligt uppgifter som Telgenytt tagit del av har Axels Tivoli anordnat tivoliaktivteter i 10 -tal städer under augusti och
september månad där man har convidanpassad verksamheten. Eskilstuna, Helsingborg, Hässelby/Vällingby, Märsta och Örebro är några städer som Axels Tivoli besökt.

– Vi litar på att regeringen och folkhälsomyndighetens öppnande av samhället är välmotiverat, därför har datum valts till efter restriktionerna släpps. Vi har även fört dialog med arrangören om att säkra upp med värdar och ordningsvakter som kan separera köbildning och föra goda samtal med besökarna för allas trivsel och trygghet, säger Aljoša Lagumdžija centrumchef till Telgenytt.

SENASTE NYTT: Tivolit gör comeback i Södertälje nästa helg

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 september 2021 00:00
Senast uppdaterad: 24 september 2021 00:00

Nytt restaurangkoncept lanseras i Södertälje

sa7xjn4orjqvkmkzmo42

Nytt koncept tar plats på Hotell Quality Park i Södertälje. Pressbild.

Norska investeraren och hotellmagnaten, Petter Stordalen, presenterar två nya restaurangkoncept som tar plats i Södertälje – The Social bar & bistro och Brasserie NÒR.

Quality Hotel Park Södertälje utsågs i januari till koncernens bästa hotell i hela Norden. Nu lanserar hotellkedjan Strawberry (tidigare Nordic Choice Hotels) sitt bredaste koncept på Södertäljehotellet. The Social bar & bistro är en avslappnad internationell bistro där enkelhet och tillgänglighet är nyckelorden, enligt bolaget själva. Menyn är en crossover baserad på favoriter hämtade från hotellbarer och lounger världen över.

– The Social ska vara gästernas vardagsrum och en självklar mötesplats för att varva ner efter dagen och ladda upp inför kvällen! Här ska gästerna känna sig som hemma och snabbt hitta sin favorit på menyn och i dryckeslistan, säger Maria Reisö, Concept & Commercial Food & Beverage Director Strawberry.

Quality Hotel Park Södertälje. Pressbild.

Det andra konceptet, Brasserie NÒR, som nu lanseras i full skala, satsar på väl utvalda europeiska viner med fokus på Frankrike, Italien, Tyskland och Spanien. Dessutom kommer de även att erbjuda några av världens främsta cocktails.

– De allra bästa hotellbarerna är rika på historia och uppfunnit många av världens mest populära cocktails. På NÒR vill vi höja dessa klassiker som är skapade i just en hotellbar, men vi blandar dem med fördel på nordiska råvaror, säger Angelica Wallberg, Director of Restaurants & Bars Strawberry.

The Social i Södertälje har redan invigts, medan brasserie NÒR etableras på andra order under hösten 2023.

Läs även: – Hotellägaren och Norwegian bildar gemensamt bolag

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 3 september 2023 08:20
Senast uppdaterad: 3 september 2023 08:20

Kvinna misshandlade och rånade en person på smycken

polisen

Arkivbild

Under lördagskvällen kallades polisen till en fest på Granövägen. När de anlände på platsen greps en kvinna, misstänkt för rån och misshandel.

Händelsen inträffade på Granövägen i Hovsjö strax efter klockan 21, efter att polisen reagerade på ett samtal om en pågående fest på adressen. När polispatrullen anlände till platsen för att utföra en kontroll av festen fick de information om att en kvinna hade misshandlat och rånat en annan person.

Polisen kunde snabbt identifiera kvinnan på plats, som visade sig ha en hög berusningsnivå. Enligt polisen ska kvinnan ha misshandlat och ryckt av brottsoffrets tre guldkedjor. Hon är nu under misstanke för både rån och misshandel. Polisen omhändertog henne på grund av hennes berusning och förde henne sedan till stationen för att låta henne nyktra till.

För tillfället är det oklart hur allvarliga skador offret har ådragit sig, men det finns inga rapporter om några allvarliga skador efter händelsen under natten i Hovsjö.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 3 september 2023 08:00
Senast uppdaterad: 2 september 2023 22:27

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors