Företag i fokus:

Bristande säkerhet under tivolihelgen

Tidigare ordningsvaktschefen kritisk mot tivoliarrangören.

Tivoliarrangören drog ned på säkerhetskostnaderna. Enbart två ordningsvakter var inhyrda för säkerheten under tivolihelgen där tusentals besökare befann sig. Behovet tidigare år – minst åtta ordningsvakter.

Efter fredagens storbråk på Stora Torget där ett 30-tal ungdomar slogs mot varandra framkommer det nu nya uppgifter angående den bristande säkerheten på Tivolit.

Endast två ordningsvakter arbetade under arrangemanget som lockade tusentals besökare.

Under Södertälje-festivalen, när kommunen ansvarade, har det varit åtminstone åtta ordningsvakter på själva tivoliområdet. I år har det endast varit två ordningsvakter, som förväntades bära hela säkerhetsansvaret och täcka två tivoliområden, Stora Torget och vid Centralen.

– Vi var åtta ordningsvakter bara på Tivolit under Södertälje-festivalen, då var folket utspridda. Nu är Tivolit koncentrerat på två platser och enligt min åsikt borde det vara minst fyra ordningsvakter på vardera område, säger Kim Olsson tidigare säkerhetsansvarig för Södertälje-festivalen till Telgenytt.

Enligt uppgifter till Telgenytt fanns det endast två ordningsvakter på tivoliområdet under fredagen när tusentals besökare befann sig på platsen i Södertälje Centrum. Tidigare år har kommunen stått för säkerhetskostnaderna, där ordningsvakts-chefen Kim Olsson, ansvarat för säkerheten. I år stod tivoliarrangören själv för säkerhetskostnaderna.

– Jag såg till att det tidigare år fanns minst åtta ordningsvakter på tivolit när jag bar säkerhetsansvaret och hade en god dialog med Södertälje kommun om detta. Tivolit kontaktade mig även den här gången och begärde in en offert på endast två ordningsvakter. Jag upplyste arrangören om att det inte var tillräckligt för att garantera säkerheten för alla besökare, säger Kim Olsson.

Det blev inget samarbete mellan Kim Olsson och tivoliarrangören denna gång.

Fritidsledarna från Rösberga fritidsgård valde att flytta sin verksamhet till tivolit dit alla deras ungdomar sökt sig. 

– Det är mer folk idag på tivolit än vad det har varit under tidigare arrangemang, det är tusentals människor på platsen. Det hade behövts många fler väktare, vuxna och säkerhetspersonal. Det blir stökigt med så många människor på en begränsad yta, säger fritidsledaren Nebil Aktas.

Stortbråk i centrala Södertälje ”30 personer inblandade”

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 3 oktober 2021 00:00
Senast uppdaterad: 5 april 2023 20:13

Bekräftat: Forwarden lämnar SSK

Emil Alba

Emil Alba redo för nya utmaningar
Foto: Shamash Oyal

SSK fortsätter tacka av spelare, tidigare under dagen meddelades att backen Henrik Malmström gjort sitt i klubben.

Efter ännu ett pressmeddelande från Södertälje Sportklubb under onsdagseftermiddagen står det klart att forwarden Emil Alba blir andra spelaren för dagen att bli avtackad. 

Man hinner uppleva mycket på fyra år. Det har varit både tuffa och fantastiska stunder i denna klubb och jag kommer se tillbaka på min tid i SSK med glädje. Stort tack till er alla som följer och stöttar SSK i vått och torrt, det har varit fantastiskt att spela framför er varje kväll hemma i Templet, men likväl en sketen kväll i Ljungby. Tack till er alla fans, alla kring laget och framför allt mina lagkamrater. Ett extra stort tack vill jag ge till herr Ove Karlsson som tagit hand om mig sedan dag 1

Jag kommer nu gå vidare då jag fått en chans jag inte kunde tacka nej till. Jag är Stolt över att fått vara en del av SSK”

💛💙 // #28

Det är Emils egna ord om flytten från SSK för att anta en ny utmaning.  

Om inte hans genombrottssäsong så var den här i alla fall hans poängbästa på hockeyallsvenskan nivå, 37 poäng (14+23) på 50 matcher blev hans facit. Nu tackar han för sig och det mesta pekar på att Färjestad BK i SHL blir ny klubbadress för honom.

(Annonslänk)

Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 27 mars 2024 18:54
Senast uppdaterad: 27 mars 2024 21:11

Södertäljefestivalen byter namn och får ny arrangör

E4240E2F-A8B8-4875-B8F0-6CDE903FD6A2

Foto: Alexander Isa

För att anpassa sig till Södertäljes föränderliga stadskärna och ekonomiska utmaningar, tar Södertäljefestivalen en paus under 2024. Istället introduceras ”Södertäljedagarna”, ett mindre evenemang med löfte om återkomst i full skala 2025.

Ett nytt kapitel inleds för Södertäljes årliga sommarevenemang när Södertäljefestivalen, som en del av ett långsiktigt utvecklingsarbete, tar en paus från sin traditionella form för att återuppstå med ny energi och inriktning år 2025. Under övergångsåret 2024, förvandlas festivalen till Södertäljedagarna, ett mindre format som går av stapeln 30 augusti till 1 september och som fortfarande lovar att leverera underhållning, mat, och gemenskap.

Denna tillfälliga omstrukturering speglar en anpassning till stadens aktuella situation, där pågående byggprojekt i stadskärnan och ekonomiska utmaningar begränsar möjligheterna för storskaliga evenemang. Den nya benämningen, Södertäljedagarna, signalerar en tydlig förändring i evenemangets upplägg och målsättning, medan den ändå upprätthåller den gemenskapliga och festliga andan som kännetecknar stadens sommartradition.

– Vi har haft roligt med Södertäljefestivalen och vet att den är uppskattad av många, så det känns jättekul att vi hittat en lösning där den lever vidare trots att vi själva inte längre axlar rollen som arrangör, säger Malin Eriksson, Event- och Kundansvarig Södertälje City

Malin Eriksson, Erik Hanzon och Aljosa Lagumdzija från centrumföreningen Södertälje City, överlämnar ansvaret för Södertäljefestivalen.
Pressbild: Södertälje City

Bakgrunden till beslutet om namnbytet och omstruktureringen är flerfaldig. Förutom de fysiska och ekonomiska begränsningarna ser Södertälje City, som varit en central aktör i festivalens organisering sedan 2010, detta som ett tillfälle att ompröva sin roll i stadens kulturella liv. Med ett nytt ägardirektiv kommer organisationen att fokusera mer på långsiktigt hållbara insatser för att förbättra stadskärnans attraktionskraft och locka till sig andra stora evenemang i framtiden.

Från och med 2025 kommer Södertäljefestivalen att återvända under ledning av Södertälje kommun, med Södertälje City som en nära samarbetspartner.

– Vi ser fram emot att kommunen tar över och det kan också blåsa lite nytt liv i festivalen när en ny arrangör kommer in med nya perspektiv. Och i år har vi fokus på Södertäljedagarna istället, som blir ett lite mindre event men ändå väldigt trevligt och värt att besöka, säger Malin Eriksson.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 27 mars 2024 16:34
Senast uppdaterad: 27 mars 2024 16:34

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors