Företag i fokus:

Tredje raka segern och serieledning för Nykvarn – “Vi är där vi hör hemma”

Bild/Foto: RG Foto-Media.

405 åskådare såg Nykvarn segra i Furuborgshallen för andra helgen i rad. Trots full pott och serieledning är lagkaptenen, Karljohan Ahlroth, inte helt nöjd med säsongsinledningen.

– Vi har väl haft känslan att vi inte kommer upp i nivå dem första matcherna. Rent spelmässigt har vi att fila på, men det blev en trygg seger till slut, sade han efter matchen.

Hemmalaget sattes tidigt i underläge under lördagens match mot Gävle när bortalaget fick en möjlighet på straff. 0-1 på resultattavlan efter bara 50 sekunders spel.

Det dröjde till den tredje perioden innan Nykvarn skulle ta ledningen för första gången i matchen, för att sedan dra ifrån målmässigt och stänga matchen till 5-3. Man har visat att man är starka i slutet av matcherna, då 10 av lagets 21 mål har kommit i den sista perioden.

– Jag tror att Gävle kommer med inställningen att köra all in med sina två femmor. Det blir nog lite för tungt när vi kan köra på med högt tempo över hela matchen.

Ett mål och en assist mot Gävle, fem poäng totalt under säsongsinledningen och en delad andraplats i den interna poängligan. Karljohan är ändå inte helt nöjd med sin egen start på säsongen.

– Poängmässigt kvittar det lite hur det går. Jag hoppas att jag kan göra bättre insatser där laget får en bättre känsla som jag snackade om tidigare. Det är prio för mig.

Nu har det gått tre omgångar och ni toppar serien. Vad kan du dra för växlar av säsongsstarten?

– Att vi är där vi hör hemma, i toppen. Och att vi inte har någon tanke på att lämna platsen till någon annan.

Hur känns det att ha förtjänat rollen som lagkapten? Och hur tycker du själv att du har axlat den hittills?

– Det är naturligtvis jättekul att vara lagkapten. Det kanske är en fråga för dem andra i laget att svara på, men jag känner att jag kan vara mig själv i den mån som krävs. Gruppen i sig är väldigt lätt att ha och göra med, då alla är nära vänner. Jag vet inte hur mycket jag har behövt axla ännu men i med och motgång så hoppas jag att jag är en person att lita på.

Hur känns det att spela med brorsan igen, i Nykvarnströjan?

– Det känns precis som det ska kännas. Man blir sur när han skjuter och inte hänger dit den, men man blir ännu gladare när han lyckas. Det finns inte så många saker som berör en som när det funkar för honom. Jag är väldigt glad att få spela med honom.

Övriga målskyttar: Valdemar Ahlroth, Kevin- och Lucas Rigogiannis samt Filip Karlsson.
Karljohan tillsammans Nykvarns herrlag spelar nästa match på söndag 15:00 borta mot Hudik/Björkberg IBK. 

TEXT: Linus Dahlström

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 3 oktober 2021 00:00
Senast uppdaterad: 3 oktober 2021 00:00

DEBATT: Barn måste socialisera sig – viktig för uppväxten

PIXNIO-Barn-iPad-skola

Foto: Pixnio

Det sociala samspelet i en klass är jätteviktigt för eleverna! Jag tycker att det är jätteviktigt att ha en bra klass fylld med vänner och trygghet. Med vänner och trygghet skapas en bra personlighet fylld med fina egenskaper.  

Av egen erfarenhet så märker jag att barn som växer upp utan vänner och trygghet resulterar till att barnen är rädda, icke nyfikna och icke modiga. Med vänner så utvecklas barn socialt. Genom att sedan småbarn har varit med vänner så har barn det mycket enklare att skaffa vänner då barnen är socialt enkla att kunna prata med. Ensamhet gör att barn får dålig sömn, göra de lättirriterade, rastlösa eller orkeslösa. I Röda korset hemsida står det ett citat  ”När vi känner oss ofrivilligt ensamma ökar nivån av stresshormoner.” (hämtad 15 maj 2023). Med detta citat visar jag att ensamhet har väldigt många konsekvenser.

Dessa konsekvenser drabbar även barn och inte bara vuxna. För att hindra dessa konsekvenser behövs ett socialt liv. Genom ett socialt liv träffar barn nya människor och lär sig att anpassa sig efter situationer då barnen har experimenterat med det tidigare.

Skolan är en extremt bra plats där barn kan socialisera sig. Skolan är en stor öppen plats fylld med barn. I skolan så sker det ofta samarbete. Genom samarbete socialiserar sig barn. Om barn har svårt att socialisera sig så är det vuxnas ansvar att hjälpa barnen. De ska till exempel få barnen att antingen jobba tillsammans eller umgås genom skoljobb eller liknande. 

”Jag förstår mig inte på människor som tycker att barn borde bli lämnade ifred”

Vissa människor tycker det är bra att barn inte har vänner. De tänker att de blir lugna och sansade utan vänner då de inte har någon energi att springa och leka med någon. Dock så håller jag inte med. Citat av Peter Strang som jobbar på karolinska institutet; ”När man är ensam för ofta kan det leda till sjukdomar som högt blodtryck och inflammationer i kroppen. Detta i sin tur ökar risken för hjärtinfarkt, stroke, demens och risken ökas för depression vid långvarig ofrivillig ensamhet.” (Hämtad 16 maj 2023). Detta gäller även barn. Med en social personlighet lär barn sig nya saker varje dag. Exempel på det kan vara hur de ska agera med olika människor. Barn lär sig att vara nyfikna, snälla, modiga och listan tar aldrig slut. Jag förstår mig inte på människor som tycker att barn borde bli lämnade ifred då det finns så många debattartiklar som inte håller med.  

Som sagt, det sociala samspelet är jätteviktigt för ett barn. När barn inte socialiserar sig resulteras det till att barnen blir lättirriterade, får dålig sömn eller rastlösa. Skolan är en utmärkt plats för barn att kunna socialisera sig då det är vuxnas ansvar att få barn att umgås om de har svårt med det.

Genom att barn socialiserar sig leder det till att barn lär sig att anpassa sig beroende på vem de är med och vilken situation det gäller. Att barn socialiserar sig är extremt viktigt, det påverkar barnens uppväxt.

Ban Al-Nashea  

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 januari 2024 11:49
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:57

SMHI varnar för ishalka och hårda vindar

FF0DD0D4-D890-4589-BF2F-A728DDBFCCBA

Foto: Paula Kass Elias

Ett intensivt lågtryck med ishalka och stormvindar har nått Stockholms län, inklusive Södertälje. SMHI varnar för svåra väderförhållanden i början av veckan och betydande störningar i trafiken.

Under natten till måndag drabbades stora delar av Sverige av ett kraftigt lågtryck som förde med sig starka vindar och betydande nederbörd – med regn i södra delarna och snöfall i norr. Dessa förhållanden har skapat en risk för ishalka, särskilt när regnet faller på redan kyliga vägytor.

För Stockholmsregionen innebär detta en ökad risk för trafikproblem. SMHI har utfärdat gula varningar för ishalka, vilket kan påverka framkomligheten på vägarna betydligt. Denna varning stöds av rapporter från Trafikverket, som noterar att de hårda vindarna tillsammans med ishalkan kan leda till störningar i trafiken under hela måndagen.

Varningen, som utfärdades redan på söndagskvällen, förväntas vara i kraft fram till midnatt på måndagen.

(Annonslänk)

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 januari 2024 08:23
Senast uppdaterad: 22 januari 2024 08:23

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors