Företag i fokus:

Tredje raka segern och serieledning för Nykvarn – “Vi är där vi hör hemma”

Bild/Foto: RG Foto-Media.

405 åskådare såg Nykvarn segra i Furuborgshallen för andra helgen i rad. Trots full pott och serieledning är lagkaptenen, Karljohan Ahlroth, inte helt nöjd med säsongsinledningen.

– Vi har väl haft känslan att vi inte kommer upp i nivå dem första matcherna. Rent spelmässigt har vi att fila på, men det blev en trygg seger till slut, sade han efter matchen.

Hemmalaget sattes tidigt i underläge under lördagens match mot Gävle när bortalaget fick en möjlighet på straff. 0-1 på resultattavlan efter bara 50 sekunders spel.

Det dröjde till den tredje perioden innan Nykvarn skulle ta ledningen för första gången i matchen, för att sedan dra ifrån målmässigt och stänga matchen till 5-3. Man har visat att man är starka i slutet av matcherna, då 10 av lagets 21 mål har kommit i den sista perioden.

– Jag tror att Gävle kommer med inställningen att köra all in med sina två femmor. Det blir nog lite för tungt när vi kan köra på med högt tempo över hela matchen.

Ett mål och en assist mot Gävle, fem poäng totalt under säsongsinledningen och en delad andraplats i den interna poängligan. Karljohan är ändå inte helt nöjd med sin egen start på säsongen.

– Poängmässigt kvittar det lite hur det går. Jag hoppas att jag kan göra bättre insatser där laget får en bättre känsla som jag snackade om tidigare. Det är prio för mig.

Nu har det gått tre omgångar och ni toppar serien. Vad kan du dra för växlar av säsongsstarten?

– Att vi är där vi hör hemma, i toppen. Och att vi inte har någon tanke på att lämna platsen till någon annan.

Hur känns det att ha förtjänat rollen som lagkapten? Och hur tycker du själv att du har axlat den hittills?

– Det är naturligtvis jättekul att vara lagkapten. Det kanske är en fråga för dem andra i laget att svara på, men jag känner att jag kan vara mig själv i den mån som krävs. Gruppen i sig är väldigt lätt att ha och göra med, då alla är nära vänner. Jag vet inte hur mycket jag har behövt axla ännu men i med och motgång så hoppas jag att jag är en person att lita på.

Hur känns det att spela med brorsan igen, i Nykvarnströjan?

– Det känns precis som det ska kännas. Man blir sur när han skjuter och inte hänger dit den, men man blir ännu gladare när han lyckas. Det finns inte så många saker som berör en som när det funkar för honom. Jag är väldigt glad att få spela med honom.

Övriga målskyttar: Valdemar Ahlroth, Kevin- och Lucas Rigogiannis samt Filip Karlsson.
Karljohan tillsammans Nykvarns herrlag spelar nästa match på söndag 15:00 borta mot Hudik/Björkberg IBK. 

TEXT: Linus Dahlström

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 3 oktober 2021 00:00
Senast uppdaterad: 3 oktober 2021 00:00

INSÄNDARE: Vi vill börja skoldagen senare!

AFA6DB3C-0930-4D45-B5D0-82FE05FA0F83

Isabelle Sjödin, 11, och Victoria Kolli, 10. Foto: Privta

Vi är två barn på 10/11 årsåldern som vill börja skolan senare. Vi behöver mer sömn. I Finland börjar de nio och slutar klockan tre för att få mer sömn.

Sedan 2019 har barnen i Finland börjat från klockan nio till 15 alla dagar. Eftersom barn och tonåringar har ett annat sömnmönster än vuxna gör den senare skolstarten att de är mer utsövda och får lättare att koncentrera sig, är tanken enligt skolvärlden. Barn och tonåringar behöver mer sömn än vuxna, i genomsnitt 9-11 timmar per natt i åldern 6-12 år.

”Gynnar både undervisningen och familjepusslet”

I Finland har dem bättre resultat i skolan och vi tror det är för att dem börjar senare och får mer sömn på de sättet. Våra rutiner inom sömnen är att vi lägger oss 21.00-21.30 och somnar ungefär mellan 22.30 och 00.00 och vaknar klockan 07.00. Det blir inte så mycket sömn. 

Sömnforskare skriver i svenska YLE: En skoldag som alltid börjar tidigast klockan 9 skulle gynna både undervisningen och familjepusslet. Vi tycker att Skolverket borde tänka på det!

Victoria Kolli, 10 år
Isabelle Sjödin, 11 år

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 januari 2024 18:43
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:21

Flydde till Libanon – döms nu till fängelse i Sverige

Pass

Foto: Alexander Isa/Pexels

En 26-årig man från Södertälje som varit gömd i Libanon i över två år har överlämnats till Sverige. Nu döms han till över 6 år i fängelse för grovt vapenbrott och narkotikabrott.

En känd gängkriminell som varit gömd i Libanon i över två år överlämnades till Sverige i början av december och åtalades efter årsskiftet. Han flydde från landet efter polisen misstänkt honom för att ha förvarat vapen, sprängmedel och narkotika i en lägenhet i under 2021.

I november 2021 sågs mannen lämna en lägenhetsport i Ronna och kort därefter hittade polisen en kastad nyckel som ledde dem till den lägenheten i samma port som mannen gick ut i från. Vid razzian i bostaden hittades bland annat över 2 kilo kokain, två pistoler, en Kalashnikov, elsprängkapslar och dynamitstavar.

Efter att polisen gjorde sin upptäckt i bostaden flydde både den 26-årige mannen och en 52-årig man som hyrde lägenheten i andra hand till Libanon och efterlystes internationellt av polisen. 52-åringen återvände några veckor senare till Sverige och greps på Arlanda, åtalades, men friades under sommaren 2022. Däremot har åklagaren överklagat den firande domen och kommer under våren att prövas av hovrätten.

Den yngre mannen förblev i Libanon i cirka två år innan han slutligen överlämnades till Sverige. 26-åringen, som sedan tidigare är känd för polisen och kopplas till det kriminella nätverket i Ronna, döms nu i tingsrätten till 6 år och fyra månaders fängelse trots sitt förnekande.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 januari 2024 13:18
Senast uppdaterad: 25 januari 2024 13:20

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors