Företag i fokus:

Familjen Ikresh utvisas tillbaka till ett land i spillror

Skola i Irak. Bild/Foto: Privat

Den 9 september 2020 skrev kaldéiska kyrkans biskop i Europa med säte i Södertälje, Saad Sirop Hanna, ett öppet brev – Där vädjade han för familjen Ikresh.

Han vädjade att den irakiska familjen ska få stanna kvar i Sverige. Men hans öppna brev gav inget gehör och nu utvisas familjen tillbaka till ett land i spillror.

– De kristna i Irak lever i en mycket kritisk stund. Deras situation är i en kontinuerlig fara och osäkerhet, skrev Saad Sirop Hanna.

Familjen flydde från Irak efter terrorsekten isis framfart och har sedan 2015 inte haft en fast boplats. I nuläget bor familjen Ikresh i Norsborg och lever ständigt i rädsla efter migrationsverkets beslut om att utvisa den kristna familjen tillbaka till Irak, tillbaka till ett land i spillror.

– Migrationsverket anser att Irak är tillräckligt bra för att återvända och kunna börja leva där igen, men det stämmer inte. Min pappa kommer att bli mördad om vi återvänder. Det har vi redan berättat för migrationsverkets, men ingen lyssnar, säger Mina Ikresh till Telgenytt.

Hemstaden Alqosh som ligger nära Mosul, den tidigare staden som kontrollerades hårt av isis, är långt ifrån ”tillräckligt bra”.

– Jag och min syster har ingen chans, vi kommer inte kunna leva som vi gör nu. Vi kommer inte kunna ha ett jobb, gå fritt och leva det livet vi vill, säger Mina Ikresh.

Jämlikheten är obefintlig mellan kvinnor och män i Irak och de yngsta i familjen var bara ett respektive tre år gamla när de kom till Sverige. Landet som de en gång flydde från kan komma att bli deras hem igen, mot deras egna vilja.

– Vi alla har försökt glömma det hemska vi gick igenom när vi bodde i Irak och börja om på nytt. Vi studerar och jobbar, samtidigt får vi avslag från migrationsverket som vill utvisa oss. Jag är så rädd att min familj kommer splittras och risken att förlora min pappa gör så himla ont i mitt hjärta, säger Mirna.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 oktober 2021 00:00
Senast uppdaterad: 7 oktober 2021 00:00

Flera allvarlig skadade – ambulanshelikopter tillkallades

2F0D2321-0DD8-4FE8-8E48-67845143C8BF

Foto: Alexander Isa

Flera personer har skadats i vad som beskrivs som en våldsam olycka vid Moraberg. Flera personer har förts till sjukhus.

Olyckan inträffade vid Moraberg på väg 225 vid E4 avfarten klockan 16:37. Enligt rapporter uppgifter till Telgenytt rör det sig om flera inblandade fordon.

Ambulans, polis, räddningstjänsten och ambulanshelikopter tillkallades till platsen och. Enligt uppgifter till Telgenytt var räddningstjänsten tvungna att klippa ut minst en person som satt fastklämd i ett av fordonen.

-Vi är på plats på väg 225 över E4an där två personbilar ska ha kolliderat. Två personer ska vara allvarligt skadade. Vi är på plats tillsammans med sjukvården, polis och ambulanshelikopter, säger räddningstjänstens vakthavande befäl, till Telgenytt.

Väg 225 spärrades helt i samband med räddningsarbetet. Polisen har även inlett en förundersökning angående vårdslöshet i trafik samt vållande till kroppsskada.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 oktober 2023 15:35
Senast uppdaterad: 7 oktober 2023 15:43

Räcker det inte med de senaste händelserna i Södertälje?

85753E6A-111B-479A-BBF7-E8E4CD3B205D

Södertäljeprofilen, Tony Garabet. Foto: privat

Det räcker inte med de senaste händelserna i Södertälje och Sverige, där det har varit många dåd, skjutningar, dödsfall och en ökning av kriminella handlingar. Att vara öppen och välkomna människor till helvetet innebär att vi accepterar mer mörker.

Mer än någonsin, i dessa svåra tider, behöver barn, unga och alla människor ljus, tröst och kärlek, inte mer mörker och elände.

Tänk om: Om man bara visste hur hemsk och plågsam plats helvetet verkligen är, borde man ändra på det och göra rätt.

Ett stort företag som detta borde istället omvärdera och använda sina resurser i sin reklam för att inspirera och nå människor med hopp, ljus och tröst som kan lysa upp hela vårt samhälle.

Jag älskar Södertälje, och under de senaste 18 åren har jag gjort en skillnad och spridit ljus och kärlek till staden som ligger mig varmt om hjärtat.

Låt oss välkomna alla till Södertälje, staden av ljus och kärlek, och hela vårt älskade land, Sverige.

Bara tillsammans kan vi besegra mörkret. 

Tony Garabet,
ungdomscoach

Tony Garabet, här med ungdomar på paddelhallen i Södertälje. Foto: Privat.

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 oktober 2023 13:57
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:15

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors