Företag i fokus:

IVO ville återkalla tandläkarens legitimation – Ansvarsnämnden avslog begäran

En tandläkare i Södertälje får behålla sin legitimation efter en anmälan av IVO gjorts till Hälso och sjukvårdens ansvarsnämnd, HSAN. Tandläkaren hade, enligt IVO anmälan, misskött arbetet till den grad att hans legitimation skulle bli återkallad.

Tandläkaren har under hela HSAN:s utredningen yrkat på sin oskuld i äventyrandet av patientsäkerheten. Mannen har medgett att han ska ha fört journal över sina patientingrepp på en regelbunden basis.

Det var genom Försäkringskassan som IVO fattade misstankar om att tandläkaren inte upprätthöll en patientsäkerhet i sitt arbete. Försäkringskassan genomförde ett flertal efterhandskontroller och noterade då att tandläkaren arbetat med överhängande risker, vilket äventyrat patienters säkerhet.

Den främsta risken som det rört sig om är att tandläkaren inte fört journal över sina behandlingar. Detta medför en risk för patientsäkerheten, skriver IVO i sin anmälan till HSAN. ”Därutöver har han uppsåtligen eller av oaktsamhet brutit mot en föreskrift som är av väsentlig betydelse för patientsäkerheten”.

I beslutet av HSAN framgår det att det saknas dokumentation kring patienters hälsotillstånd, terapiplaner, vilken information patienten fått och patientens samtycke till behandling. Utöver den omfattande bristen på journalanteckningar hade tänder extraherats utan att det fanns diagnoser fastställda på patienten, med beslut grundade på tveksamma röntgenunderlag.  IVO utförde en stickkontroll efter Försäkringskassan anmält tandläkaren. Tio patientjournaler granskades och samtliga journaler fanns det brister i, enligt HSAN:s beslutsdokument.

Ansvarsnämnden medger i sitt beslut att tandläkaren äventyrat patientsäkerheten, i synnerhet genom att utföra extraktioner av tänder på en patient som tagit blodtunnan de medicin vid tillfället.

Däremot, så avslår ansvarsnämnden IVO:s yrkande på att tandläkarens legitimation ska återkallas.  Det går att läsa i beslutet av HSAN att ansvarsnämnden bedömer att tandläkaren varit ” oskicklig, men inte grovt oskicklig”. 

Ansvarsnämnden har därför beslutat att tandläkaren ska gå på prövotid i tre år. Det bedöms som en tillräckligt lång prövotid för att tandläkaren ska komma tillrätta med missförhållandena som rått i hans arbete. Om tandläkaren inte följer den fastställda prövotiden kommer legitimationen att återkallas i enlighet med patientsäkerhetslagen, skriver HSAN i sitt beslut

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 19 oktober 2021 00:00
Senast uppdaterad: 19 oktober 2021 00:00

Inkomstklyftorna växer i landet – Södertälje går mot strömmen

Södertälje

Bild: Alexander Isa.

En ny sammanställning från SCB visar att inkomstklyftorna i Sverige ökar, där tre av fyra kommuner har ökat andelen invånare som bor i hushåll med låg ekonomisk standard under åren 2015–2021. Men i Södertälje kommun är utvecklingen annorlunda.

– I Södertälje kommun bodde 18,6 procent av invånarna i hushåll med låg ekonomisk standard 2021. Det är en minskning med 1,4 procentenheter sedan 2015, säger Peter Gärdqvist, utredare på SCB.

Enligt SCB bodde 14,2 procent av Sveriges befolkning i hushåll med låg ekonomisk standard år 2021, vilket är en ökning med drygt en halv procentenhet sedan 2015. Samtidigt ökade andelen med hög ekonomisk standard till 5,7 procent under samma period.

I Södertälje är andelen personer i hushåll med hög ekonomisk standard varit relativt oförändrad mellan 2015 och 2021.

Hushållens ekonomiska standard beräknas utifrån deras totala disponibla inkomst, som på riksnivå har ökat varje år sedan mitten av 1990-talet. Men utvecklingen ser olika ut i olika kommuner. En annan måttstock för att mäta inkomstfördelning är ginikoefficienten, som visar att inkomstskillnaderna var relativt oförändrade i Södertälje kommun mellan 2015 och 2021.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 juni 2023 04:00
Senast uppdaterad: 24 juni 2023 00:13

Fick missfall och vårdades akut efter lång väntetid

Sodertalje-Sjukhus Foto Alex Ataseven

Arkivbild: Alexander Isa

En gravid kvinna fick missfall efter att hon upplevde svåra smärtor och fick vänta tio timmar på operation. Nu har Södertälje sjukhus anmält sig själva till Inspektionen för vård och omsorg, IVO, för incidenten.

Det var den 22 december som kvinnan i vecka 15 av graviditeten anlände med ambulans till akutmottagningen i Södertälje med smärtor som visade sig vara en bukhinneinflammation.

Två dagar tidigare hade kvinnan genomgått en blindtarmsoperation på ett annat sjukhus. Sjukhuset i Södertälje beslutade att genomföra en provtagning och röntgenundersökning och övervakades i fler timmar. Cirka fyra timmar efter att kvinnan anlände till akutmottagningen skickades hon vidare till nästa sjukhus på grund av att sjukhuset i Södertälje var fullbelagt. Där fick hon vänta ytterligare sex timmar, totalt 10 timmars väntetid, innan beslut togs om en ny akut operation.

Dagen efter operationen drabbades kvinnan av ett missfall och behövde vårdas på intensivvårdsavdelningen i sex dagar.

”Patientens tillstånd var mycket allvarligt och borde ha lett till omedelbar överföring till högre vårdnivå och operation. Det kan inte uteslutas att konsekvenserna för patienten hade blivit mindre omfattande om hon kommit tidigare till operation.”, skriver Södertälje sjukhus i Lex Maria anmälan till IVO.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 juni 2023 05:00
Senast uppdaterad: 23 juni 2023 00:15

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors