Företag i fokus:

IVO ville återkalla tandläkarens legitimation – Ansvarsnämnden avslog begäran

En tandläkare i Södertälje får behålla sin legitimation efter en anmälan av IVO gjorts till Hälso och sjukvårdens ansvarsnämnd, HSAN. Tandläkaren hade, enligt IVO anmälan, misskött arbetet till den grad att hans legitimation skulle bli återkallad.

Tandläkaren har under hela HSAN:s utredningen yrkat på sin oskuld i äventyrandet av patientsäkerheten. Mannen har medgett att han ska ha fört journal över sina patientingrepp på en regelbunden basis.

Det var genom Försäkringskassan som IVO fattade misstankar om att tandläkaren inte upprätthöll en patientsäkerhet i sitt arbete. Försäkringskassan genomförde ett flertal efterhandskontroller och noterade då att tandläkaren arbetat med överhängande risker, vilket äventyrat patienters säkerhet.

Den främsta risken som det rört sig om är att tandläkaren inte fört journal över sina behandlingar. Detta medför en risk för patientsäkerheten, skriver IVO i sin anmälan till HSAN. ”Därutöver har han uppsåtligen eller av oaktsamhet brutit mot en föreskrift som är av väsentlig betydelse för patientsäkerheten”.

I beslutet av HSAN framgår det att det saknas dokumentation kring patienters hälsotillstånd, terapiplaner, vilken information patienten fått och patientens samtycke till behandling. Utöver den omfattande bristen på journalanteckningar hade tänder extraherats utan att det fanns diagnoser fastställda på patienten, med beslut grundade på tveksamma röntgenunderlag.  IVO utförde en stickkontroll efter Försäkringskassan anmält tandläkaren. Tio patientjournaler granskades och samtliga journaler fanns det brister i, enligt HSAN:s beslutsdokument.

Ansvarsnämnden medger i sitt beslut att tandläkaren äventyrat patientsäkerheten, i synnerhet genom att utföra extraktioner av tänder på en patient som tagit blodtunnan de medicin vid tillfället.

Däremot, så avslår ansvarsnämnden IVO:s yrkande på att tandläkarens legitimation ska återkallas.  Det går att läsa i beslutet av HSAN att ansvarsnämnden bedömer att tandläkaren varit ” oskicklig, men inte grovt oskicklig”. 

Ansvarsnämnden har därför beslutat att tandläkaren ska gå på prövotid i tre år. Det bedöms som en tillräckligt lång prövotid för att tandläkaren ska komma tillrätta med missförhållandena som rått i hans arbete. Om tandläkaren inte följer den fastställda prövotiden kommer legitimationen att återkallas i enlighet med patientsäkerhetslagen, skriver HSAN i sitt beslut

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 19 oktober 2021 00:00
Senast uppdaterad: 19 oktober 2021 00:00

Hon utses till Södertälje sjukhus nya HR-direktör

Hr-SS

Inger Nerell. Foto: Södertälje sjukhus

Södertälje sjukhus rekryterar Inger Nerell, som tidigare var HR-chef på Capio. Hon har utsetts till sjukhusets nya HR-direktör.

Södertälje sjukhus har nyligen rekryterat Inger Nerell som sin HR-direktör. I sin nya roll kommer Inger att vara ansvarig för att utveckla HR-organisationen, ledar- och medarbetarskapet samt kompetensförsörjningen på sjukhuset.

– Jag är glad över att få möjligheten att få bli en del av Södertälje sjukhus, ett av våra viktiga akutsjukhus. Jag hoppas att kunna bidra genom mina samlade erfarenheter och mitt engagemang för de strategiska HR-frågorna, säger Inger Nerell.

Hon kommer att ingå i sjukhusets ledningsgrupp. Med omfattande erfarenhet inom HR-arbete inom hälso- och sjukvård, omsorg och näringslivet, har Inger tidigare arbetat som HR-chef på Capio äldre och mobil vård. Hon kommer att tillträda sin nya tjänst den 3 september 2023.

– Det känns väldigt roligt att ha rekryterat en så väl meriterad HR-direktör med gedigen erfarenhet av att leda HR-arbete inom hälso- och sjukvård och inom näringslivet, säger Anna Gerber Ekblom, VD på Södertälje sjukhus.

(Annonslänk)

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 juni 2023 04:00
Senast uppdaterad: 18 juni 2023 00:12

Telge Energi expanderar sortimentet av solceller

Solceller Telge E

Pressbild

Telge Energi expanderar sitt sortiment av solceller genom att erbjuda utrustning för lagring av solel. – Vi är glada att äntligen kunna erbjuda våra solcellskunder det här komplementet, säger Peter Wigren, solcellsrådgivare på Telge Energi.

Efter år av begränsad tillgång och långa leveranstider har intresset för modulära batterisystem nu ökat och blir allt vanligare i Sverige. Genom att kombinera solceller med batterimoduler och hybridväxelriktare kommer hushåll nu effektivt kunna hantera eltoppar och förbättra sin position – både som konsument och producent på elmarknaden.

– Vår utgångspunkt är att hjälpa våra kunder göra smarta val. Den som är utrustad med solceller och ett hembatteri kan med god effekt utnyttja elprisets svängningar över dygnet till sin fördel. Överskottsel sparas till när solen inte skiner eller säljas till nätet när priset peakar. Vi är glada att äntligen kunna erbjuda våra solcellskunder det här komplementet, säger Peter Wigren, solcellsrådgivare på Telge Energi.

Batterierna säljs i 5 kWh-moduler och kan skräddarsys efter behov. För att koppla samman batterierna med en solcellsanläggning krävs en hybridväxelriktare från SAJ, som även den erbjuds av Telge Energi.

SAJ batteri och hybridväxelriktare. Pressbild

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 17 juni 2023 18:53
Senast uppdaterad: 17 juni 2023 18:53

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors